eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaEuropa › Tydzień 39/2003 (22-28.09.2003)

Tydzień 39/2003 (22-28.09.2003)

2003-09-28 02:21

  • Podczas dorocznego spotkania Międzynarodowego Funduszu Walutowego i Banku Światowego w Dubaju przedstawiciele Unii Europejskiej stwierdzili, że maleją szanse, aby kraje strefy euro zwiększyły tempo rozwoju gospodarczego w przyszłym roku do prognozowanego wcześniej poziomu 2%. Główną przyczyną są słabsze, niż zakładano wyniki roku 2003. Ostatnio Komisja Europejska o połowę zredukowała założenia wzrostu gospodarczego w regionie do 0,5% PKB. To najniższy wskaźnik wzrostu gospodarek UE w ostatniej dekadzie.

  • Rosja zamierza zmienić obowiązujące prawo i zrównać prawa inwestorów rosyjskich i zagranicznych w obrocie akcjami Gazpromu. Zmiana ta ma nastąpić w przyszłym roku.

  • Kolejne zmiany w unijnej Wspólnej Polityce Rolnej. Komisja Europejska zaproponowała, by podobnie jak w przypadku zbóż, dopłaty dla rolników produkujących tytoń, oliwki i bawełnę przestały być związane z wielkością produkcji. Bruksela proponuje tzw. "dopłaty ryczałtowe". Mają być one wypłacane pod warunkiem przestrzegania przez producentów rygorystycznych zasad ochrony środowiska oraz standardów bezpieczeństwa żywności. Trwają dyskusje na temat reformy rynku cukru.

  • Po gorących dyskusjach Parlament Europejski przyjął projekt dyrektywy wprowadzającej nowe przepisy patentowe dla rozwiązań informatycznych. Wprowadził jednak do wcześniejszego projektu takie poprawki, dzięki którym przestała ona być groźna dla środowiska informatycznego. Zgodnie z przyjętymi rozwiązaniami koncerny nie będą mogły łatwo opatentować potencjalnych, perspektywicznych rozwiązań informatycznych, ponieważ warunkiem uzyskania patentu będzie teraz "przemysłowe" zastosowanie pomysłu. Trudno też będzie uzyskać patent "na zapas" - blokujący działalność konkurentowi. Wynalazek informatyczny będzie musiał mieć ścisły związek z techniczną funkcją urządzenia- nie można będzie opatentować programu takiego jak system operacyjny Linux.

  • Parlament Europejski pracuje nad koncepcjami opodatkowania energii. Rezultatem tej pracy będzie nowa unijna dyrektywa wprowadzająca minimalne stawki akcyzy na paliwa, w tym na węgiel kamienny.

  • Trzy największe rynki zewnętrzne dla zbytu towarów unijnych to: USA (109mld euro i nadwyżka ok. 30mld euro), Szwajcaria (34,7mld euro i nadwyżka 6mld euro) i Japonia (19,4mld euro i ujemny bilans obrotów handlowych w wysokości 15mld euro).

  • Obroty wewnątrzunijne wynoszą obecnie ok. 800mld euro.

  • Niemiecki eksport wynosi obecnie ok. 325mld euro.

  • We wrześniu inflacja w Niemczech wyniosła 1,1% r/r, czyli tyle samo co w sierpniu.

  • Wskaźnik bezrobocia w Bułgarii spadł do 13%, do poziomu poniżej średniej dla krajów Europy Środkowej i Wschodniej.

  • Wydatki francuskich konsumentów spadły w sierpniu o 2,7% w ujęciu miesiąc do miesiąca i był to największy spadek od siedmiu lat.

  • Aż 10,6mld euro zabraknie w kasie ubezpieczeń zdrowotnych we Francji w tym roku, natomiast w przyszłym roku deficyt ten wynieść ma 11,2mld euro.

  • W lipcu nadwyżka na rachunku obrotów bieżących strefy euro zmniejszyła się do 1,2mld euro z 2,8mld euro w czerwcu- poinformował Europejski Bank Centralny.

  • Rosyjski koncern naftowy Łukoil będzie budował w Wysocku koło Petersburga terminal paliwowy. Finansowanie zapewni 225 mln USD kredytu z USA oraz 170 mln USD ze środków własnych. Ta koncepcja zmniejsza potrzebę interesowania się Rafinerią Gdańską. Terminal zostanie zaprojektowany i wyposażony przez amerykański koncern Fluor Corp. (budował on już terminal paliwowy litewskiej rafinerii w Możejkach i modernizował Rafinerię Gdańską). Po ukończeniu pierwszego etapu prac Łukoil będzie mógł eksportować ok. 2,5 mln ton produktów naftowych rocznie, a docelowo 10 mln ton.


Mikrokomentarz do wydarzeń gospodarczych

Zakończył się spór Paryża z Brukselą o sposób ratowania francuskiego koncernu Alstom. Nowa wersja pomocy dla koncernu, którą przedstawił francuski rząd, została ostatnio wstępnie zaakceptowana przez Komisję Europejską.

Pierwotny plan przewidywał duże zaangażowanie się rządu francuskiego, bez zwracania zbytniej uwagi na reguły obowiązujące w Unii w takich sytuacjach. Gdyby go zrealizowano, państwo francuskie stałoby się głównym akcjonariuszem koncernu, miało przy tym pokryć część jego długów i udzielić mu pożyczek na wyjątkowych warunkach (za pośrednictwem państwowych banków) na kilka miliardów euro. Eksperci ocenili wartość pakietu pomocowego na 3,4 mld euro, a Unia uznała ten plan za prowokację!

Nowy plan ma wartość 3,2mld euro. Jednak jest w zdecydowanym stopniu inny. Francuskie państwo nie stanie się głównym udziałowcem firmy. Alstom nie dostanie też pożyczek na warunkach preferencyjnych od państwowych banków. Rząd wyłoży ok. 800 mln euro i kupi obligacje (częściowo zamienne na akcje) z 5, 15 lub 20 letnim terminem zapadalności. Banki-wierzyciele (francuskie BNP Paribas, Societe Generale oraz Credit Agricole), zgodnie z tym planem podwyższą kapitał firmy o 300 mln euro, kupią obligacje zamienne na akcje za 900 mln euro oraz udzielą firmie nowego kredytu wartości 1,2mld euro. Koncepcję zatwierdziły wymienione w projekcie strony programu pomocowego i wygląda na to, że w ten sposób francuski koncern ma szansę uniknąć bankructwa.

W tym sporze dla Komisji Europejskiej ważne było, by francuski rząd zrezygnował z przekazania gotówki w postaci podwyższenia kapitału. Teraz pomoc rządu sprowadzi się do pożyczenia firmie pieniędzy. Komisja jest też zadowolona, bo francuskie władze zareagowały na stanowisko Brukseli szybko i konstruktywnie, rezerwując sobie tylko prawo do monitorowania procesu uzdrawiania koncernu. Uniknięto w ten sposób żenującego sporu w świetle jupiterów.

Rząd francuski zaangażował swój autorytet w opracowanie planu ratowania koncernu. Warto w tym miejscu przypomnieć, że na 110 tys. pracowników koncernu, aż 40 tys. zatrudnionych jest we Francji i jego upadek byłby w społeczeństwie francuskim uważany za poważną porażkę rządu. Premier Rafarin odstępując od liberalnych zasad pokazał się jako skuteczny, zdecydowany i uwzględniający względy społeczne w swojej polityce.

Niektórzy mówią, że polityka to także wielki show. Jeśli to prawda, to Rafarin zrobił to profesjonalnie. W pierwszym akcie zaprezentował koncepcję w stylu "dobrego wujka" z dużymi obietnicami, która została oprotestowana przez "złych" urzędników z Brukseli. Następnie zaledwie w kilka dni później zaprezentowano koncepcję nową, po której nastąpiły chwile nerwowego wyczekiwania zakończone pytaniem jak też na nowy plan zareagują "oni". Wreszcie akt trzeci to finał pod tytułem "kochajmy się", zakończony uśmiechami, wyrazami szacunku i wzajemnymi życzeniami sukcesów.

Mam jednak wrażenie, że to był jednak tylko wstęp, takie francuskie "l'entre" do znacznie większej gry. Jego treścią będzie spór wielokrotnie poważniejszy o francuski plan gospodarczy i zawarte w nim lekceważenie Francji wobec kryteriów z Maastricht ...

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: