eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polscy internauci a usługi turystyczne

Polscy internauci a usługi turystyczne

2008-05-25 00:15

Firma Google przedstawiła raport z badania, w którym zapytano polskich internautów o ich opinie na temat Internetu i jego roli w procesie zakupu usług turystycznych. To bowiem zachowania konsumentów są motorem zmian na rynku turystyki online, a zarazem warunkiem komercyjnego powodzenia wprowadzanych przez firmy turystyczne innowacji.

Przeczytaj także: Internauci wybierają podróż po Europie

Interpretując wyniki badań można zauważyć, że Polski internauta-turysta jest coraz bardziej wymagający; świadomie i aktywnie poszukuje, porównuje i wybiera oferty turystyczne. Przed podjęciem decyzji korzysta z wyszukiwarek i przegląda przynajmniej po kilka stron internetowych. Aby dokonać zakupu, nie musi już osobiście udawać się do biura turystycznego, bo usługi może zarezerwować i kupić online. To, czego może mu wtedy zabraknąć to kontakt z drugim człowiekiem, przedstawicielem biura turystycznego. Jednak i tak coraz częściej decyduje się na tę formę zakupu.

Wyniki badań pokazały szereg tendencji nakreślających profil współczesnego internauty-turysty. Pierwsza z nich dotyczy czynności wykonywanych za pośrednictwem Internetu. Internauci-turyści coraz częściej decydują się na internetowe zakupy - aż 29% badanych zadeklarowało nabywanie usług turystycznych online, co oznacza wzrost o 10 punktów procentowych w stosunku do roku 2006. Respondenci poszukiwali też w Internecie miejsc turystycznych (86%), czytali opinie na temat usług turystycznych (78%) i porównywali ceny (71%). Prawie połowa badanych, bo aż 40 procent, przez Internet dokonuje wstępnej rezerwacji.

Drugą ciekawą tendencją, którą pokazuje badanie, to nowe możliwości prezentacji i sprzedaży niszowych usług turystycznych, co dla mniejszych graczy na rynku usług turystycznych oznacza wyrównanie szans na dotarcie do klienta. Na przykład, w 2007 agroturystyką zainteresowało się aż o czterdzieści procent więcej osób niż rok wcześniej, dlatego małe rodzinne gospodarstwa agroturystyczne mogą śmiało zabiegać o urlopowiczów, nie obawiając się przewagi większych od siebie konkurentów.

Czołówkę najczęściej poszukiwanych w Internecie produktów i usług turystycznych zarówno w 2006 jak i w 2007 roku stanowiły hotele i zakwaterowanie (63% badanych), domy wypoczynkowe (55% badanych) oraz usługi kolejowe (54% badanych). Z kolei najczęściej odwiedzane adresy WWW to strony przewoźników kolejowych (73%), działy turystyczne portali (53%) oraz strony internetowe hoteli (50%).

Jedną z najważniejszych cech określających zachowanie współczesnego internauty jest korzystanie z wyszukiwarek internetowych. Jest to narzędzie, które przede wszystkim ułatwia poszukiwanie atrakcyjnych turystycznie miejsc, taką odpowiedź wskazało 83% respondentów. Wyszukiwarki pomagają także w zbieraniu opinii (71%) i informacji (62%), porównywaniu cen (64%), rezerwowaniu (40%) i kupowaniu (28%) usług związanych z wypoczynkiem. Szczególnie zwraca uwagę dynamiczny wzrost (17 punktów procentowych) znaczenia wyszukiwarek w procesie samego zakupu przez Internet - w 2007 roku ponad jedna czwarta ankietowanych potwierdziła takie wykorzystanie wyszukiwarki. Wniosek jest więc jasny, wyszukiwarki stały się jednym z najistotniejszych narzędzi, które nie tylko wspierają podjęcie decyzji o wyborze konkretnego produktu, ale także są istotnym elementem samego zakupu usług turystycznych.

 

1 2

następna

MG: zatrudnienie rośnie

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: