ECK: prawa pasażera linii lotniczych
2007-12-14 13:52
Przeczytaj także: Prawa pasażerów linii lotniczych - raport ECK
W przypadku, gdy pasażer nie jest w stanie udowodnić zakupu walizek, ani zakupu rzeczy znajdujących się wewnątrz bagażu, należałoby zastosować kwoty ujednolicone uzgodnione z firmami ubezpieczeniowymi. Jeśli konsument może udowodnić wartość utraconych lub zniszczonych przedmiotów, przewoźnik powinien wypłacić pełną kwotę, a w przypadku rzeczy starszych przy wypłaceniu rekompensaty zastosować jednolity system stawek obniżających wartość. Jedyną formą zadośćuczynienia powinno być odszkodowanie finansowe a nie zakupienie nowego bagażu przez linie lotniczą. Wszyscy przewoźnicy powinni posiadać uzasadnione i zrozumiałe wykazy bagażu, za który nie ponoszą odpowiedzialności. Linie lotnicze powinny mieć obowiązek przekazania pasażerom na piśmie informacji dotyczącej ich praw w przypadku pojawienia się problemów z bagażem.
2. Opóźnienia, odwołania lotu i odmowa wpuszczenia na pokład:
Konsumentom powinno przysługiwać dodatkowe odszkodowanie w przypadkach, gdy nie zaproponowano im pomocy w ramach “prawa do opieki” i w związku z tym musieli dochodzić zwrotu kosztów wyżywienia, czy noclegu w czasie późniejszym. Narodowe organy egzekwujące Rozporządzenie nr 261/2004 powinny nakładać na linie lotnicze opłaty karne za nie przekazanie pasażerom na terenie lotniska pisemnej informacji dotyczącej przysługujących im praw w razie opóźnienia, odwołania lotu lub odmowy wejścia na pokład na pokład. Należy jasno zdefiniować do jakiego momentu opóźnienie lotu jest opóźnieniem a kiedy staje się odwołaniem lotu. Należy nałożyć na linie lotnicze obowiązek udostępniania swoich danych teleadresowych w celu umożliwienia złożenia reklamacji przez telefon, faks, Internet lub pocztą. W przepisach trzeba określić uzasadniony okres czasu na rozpatrzenie reklamacji przez przewoźnika. Narodowe organy egzekwujące powinny obciążać karami te linie lotnicze, które w sposób rażący zaniedbują udzielania odpowiedzi na reklamacje pasażerów. Byłoby dobrze stworzyć możliwość złożenia skargi w tym samym języku, w którym pasażer zamawiał bilet.
W przypadku odmowy wpuszczenia pasażera na pokład samolotu z powodu niewystarczającej dokumentacji i w przypadku udowodnienia przez pasażera, że wspomniana dokumentacja była wystarczająca, pasażer powinien mieć prawo do odszkodowania za odmowę wejścia na pokład samolotu.
Do pobrania:
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Zagubiony lub uszkodzony bagaż. Co robić?
-
COVID-19 a overbooking. Jakie prawa konsumentów?
-
Lot samolotem: jakie prawa nam przysługują?
-
Wakacje za granicą a prawa konsumenta
-
Linie lotnicze a prawa konsumenta
-
Prawa pasażerów linii lotniczych
-
Ferie zimowe - te prawa konsumenta warto znać
-
Zakupy i podróże świąteczne. Poznaj prawa konsumenta
-
Rezerwacja lotu - na co uważać?