eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Czy popełniasz klasyczne pomyłki w sprzedaży?

Czy popełniasz klasyczne pomyłki w sprzedaży?

2003-08-04 08:12

Oto 10 największych błędów popełnianych przez ludzi sprzedających produkty i usługi. Zwracaj uwagę na te pułapki, które mogą stworzyć pozory że jesteś na doskonalej drodze...
1. Starają się przekonywać, nawet prosić o to by klient zakupił to co mają do sprzedania.

Dość często sprzedający zapominają, że najważniejszą rzeczą jest rozpoznanie czy potencjalny nabywca naprawdę kwalifikuje się na nabywcę. Zamiast zadawać pytania, które mogą w tym pomóc - próbują tylko sprzedawać, demonstrować, przekonywać, pokazywać i kusić.

Dobry sprzedawca jest jak dobry lekarz, który zanim zaoferuje lekarstwo najpierw pacjenta dobrze zbada. W sprzedaży właśnie takie zbadanie sprawy jest szalenie ważne - jeśli twój "pacjent" nie potrzebuje, nie chce, albo nie stać go na twoje "lekarstwo" - daj sobie i jemu spokój zamiast tracić czas i energię...

2. Mówią stanowczo za dużo

Tak bardzo koncentrują się na tym, co mają do zaoferowania i na tym, jak świetne rezultaty może przynieść kupującym, że dominują w rozmowie zmuszając potencjalnego klienta do tego, by ich słuchał.

Reguła Pareto 80/20 daje się zaaplikować do tej sytuacji dość łatwo - im mniej mówisz, tym więcej sprzedasz. Twoim celem powinno być byś mówił 20% czasu, a osoba, której chciałbyś ten produkt sprzedać - pozostałe 80%.

3. Z góry zakładają za wiele....

W dzisiejszych latach sprzedaje się coraz mniej produktów - generalnie rzecz biorąc oferuje się raczej rozwiązania problemów. W jaki sposób możesz jednak komuś zaoferować rozwiązanie problemu, skoro nie wiesz na czym ten problem polega? Zadawaj pytania i słuchaj - dopiero kiedy wiesz naprawdę, na czym polega ten unikalny problem, który odczuwa twój klient, zaoferuj rozwiązanie...

4. Odpowiadają pytania, których klient nie zadaje

Kiedy klient mówi "to trochę drogie" od razu przestawiają się na samoobronę i próbują się bronić prezentując jakość, trwałość i inne zalety produktu albo usługi, którą starają się sprzedać. Tymczasem stwierdzenie "to drogie" wcale niekoniecznie jest obiekcją ceny...

Czasami sprzedawca w podobnej sytuacji oferuje natychmiastową obniżkę ceny - ogromny błąd, bo rujnuje to szanse na zdobycie zaufania... Pamiętaj, że stwierdzenie "to drogie" nie jest pytaniem i wcale nie wymaga odpowiedzi.

5. Nie wymagają od klienta by powiedział jak sumę przeznacza na zakup produktu/usługi

Szalenie ważne jest by wiedzieć czy i ile pieniędzy klient jest zdecydowany wydać. Sam fakt, że już przeznaczył pieniądze na zakup (albo nie) świadczy o jego potrzebach. Niestety, bardzo niewiele osób potrafi nawet stworzyć sytuacje zaufania, w której takie pytanie może być zadane.

6. Zasypują klienta zbyt wieloma telefonami i listami

Niezależnie od tego, jak doskonały jest twój produkt i jak szalenie mógłby on się przydać albo nawet pomoc potencjalnemu klientowi - większość ludzi tego nie kupi. Wprawdzie ogromnie ważne jest by nigdy nie stracić kontaktu z kimś kto choć raz wyraził zainteresowanie, narzucanie się często zamyka drzwi do przyszłych, możliwych transakcji.

7. Nie utrzymują kontaktu z klientami, którzy są zainteresowani - po prostu pozwalają ludziom zniknąć na zawsze.

Tak jak za wiele telefonów i listów jest natrętne i szkodliwe - całkowity brak kontaktu jest równie zabójczy.

8. Są tak ogromnie towarzyscy, że odkładają w nieskończoność rozmowę na temat sprzedaży produktu

Zaznajomienie się i zdobycie zaufania klienta jest często konieczne. Niestety wielu tak się krepuje i boi odmowy, że w ogóle nawet nie tykają tematu sprzedaży mając nadzieje, że klient sam o to zadba. Tymczasem klient może być także zbyt niepewny i zbyt niezorganizowany i także może odkładać biznes w nieskończoność. Przejmij pałeczkę i wykaz się tu inicjatywą!

9. Wola usłyszeć odpowiedz "musze się zastanowić" niż "nie"

Ludzie często mówią "musze się nad tym zastanowić" żeby uniknąć odmowy a sprzedający często to akceptują, bo także nie lubią odmów. Tymczasem lepiej jest dla ciebie jeśli wiesz naprawdę na czym stoisz!

10. Nie mają systemu sprzedawania

Jeśli stale improwizujesz i na bieżąco wymyślasz co robić - w gruncie rzeczy nie ty, ale potencjalni klienci maja kontrolę nad twoim procesem sprzedawania. Żeby sprzedawać więcej musisz zawsze wiedzieć, co na którym etapie chcesz osiągnąć z twojego kontaktu z klientem.



Wanda Loskot jest cenionym w USA doradą do spraw rozwoju biznesu. Odwiedź jej polską witrynę i gdzie znajdziesz wiele podobnych artykułów i nawet bezpłatny Kurs Planowania!

oprac. : Wanda Loskot / AkademiaSukcesu.com AkademiaSukcesu.com

Ubezpieczenie od kryzysu

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: