eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Zarządzanie kapitałem obrotowym przedsiębiorstwa

Zarządzanie kapitałem obrotowym przedsiębiorstwa

2007-11-22 12:17

Przeczytaj także: Analiza finansowa przedsiębiorstwa

  • Firma posiada znaczny kapitał obrotowy. Stanowią go środki własne uzupełniane systematycznie z wygospodarowanego zysku. Firma na bieżąco reguluje wszystkie zobowiązania oraz dysponuje wolnymi środkami pieniężnymi na okresowy zakup krótkoterminowych papierów wartościowych. Firma podjęła szereg działań prowadzących do zwiększenia sprzedaży, co pociągnie za sobą wzrost zapotrzebowania na kapitał obrotowy.
    kapitał obrotowy > zapotrzebowanie na kapitał obrotowy
    środki pieniężne > 0
    kredyty krótkoterminowe = 0
Zapotrzebowanie na kapitał obrotowy jest zgłaszane z różnych komórek firmy. Jest ono precyzowane pośrednio w postaci domagania się zakupów różnych elementów zaopatrzeniowych, często bez zwracania uwagi na koszty finansowania tych zakupów. Mamy wtedy do czynienia ze sprzecznością interesów i oczekiwań. Kierownik finansowy chce ograniczać środki obrotowe, licząc się z kosztami ich finansowania, a kierownicy sterujący zaopatrzeniem, produkcją i zbytem w swoich decyzjach nie biorą pod uwagę finansowych skutków zmian w składnikach kapitału obrotowego. Dlatego też kierownik finansowy powinien doradzać kierownikom oraz dyrektorowi naczelnemu w sprawach finansowych implikacji wszystkich tych sprzecznych rodzajów zapotrzebowania na kapitał obrotowy.

Zazwyczaj sytuacja przedstawia się w następujący sposób. Kierownik zaopatrzenia najczęściej chce utrzymywać zapasy na dość dużym poziomie, aby nie dopuścić do zachwiania rytmiczności produkcji. Kierownicy remontów żądają pełnego pokrycia zapasu części zamiennych na każdą ewentualność awarii parku maszynowego bądź zgromadzenia kompletu części zanim rozpocznie się remont kapitalny urządzeń. Kierownik od spraw zbytu chce utrzymywać zapasy wyrobów gotowych w pełnej gamie asortymentowej dla zaspokojenia wszystkich zamówień, które mogą nadejść od odbiorców, i równocześnie chce poszerzyć asortyment niekiedy o towary produkowane w innych firmach dla kompleksowych dostaw i zaspokojenia życzeń klientów. Koszty takiej operacji nie będą go obchodzić. Równocześnie, aby pozyskać nowych klientów, zwiększyć sprzedaż i poszerzyć udział firmy w rynku, będzie starał się wydłużać okres kredytowania swoich klientów. Wydłużenie okresu kredytowania odbiorców zwiększy należności firmy oraz należności nieściągalne, a równocześnie zwiększy zapotrzebowania na kapitał obrotowy. Jednak uwadze kierownika zbytu ujdzie fakt, że koszty zaangażowanego kapitału przewyższą korzyści tych przedsięwzięć, a należności nieściągalne staną się według niego problemem dla działu ekonomicznego i księgowości.

Również zaopatrzenie najchętniej chce kupować za gotówkę, co ułatwia uzyskanie korzystnych warunków zakupu, ale równocześnie generuje zapotrzebowanie na kapitał obrotowy. Ponadto, pracownicy zaopatrzenia chcą tworzyć dobry obraz firmy, a zakupy za gotówkę, krótkie terminy płatności bądź terminowe regulowania zobowiązań poprawiają ocenę zdolności płatniczej firmy.

Zarządzanie tymi sprzecznymi rodzajami oczekiwań jest zadaniem trudnym, szczególnie jeśli ma być zachowana motywacja i zaangażowanie kierowników poszczególnych działów. Kierownik finansowy musi jasno przedstawić powiązania między ogólnym poziomem inwestycji w kapitał obrotowy a strukturą tego kapitału oraz jego kosztami. Firma musi znaleźć równowagę między zaopatrzeniem, produkcją, marketingiem, zbytem wyrobów gotowych i innymi przedsięwzięciami stwarzającymi zapotrzebowanie na kapitał obrotowy. Ponieważ kierownicy tych obszarów są na równorzędnych stanowiskach w strukturze organizacyjnej, to zarządzanie tymi sprzecznościami staje się zadaniem dyrektora naczelnego (pomijamy podejmowanie decyzji opartych na strukturze nieformalnych powiązań politycznych w firmie). To dyrektor naczelny musi dbać o równowagę między wszystkimi czynnikami produkcji w aspekcie ogólnych celów firmy. Zaś dostarczanie mu szybkich informacji oraz określanie kierunków decyzji zapewniających równowagę finansową jest zadaniem kierownika finansowego.

Strategie zarządzania kapitałem obrotowym

W procesie zapewnienia płynności finansowej można wykorzystać cztery różne strategie. Są to kombinacje strategii odnośnie aktywów bieżących i strategii odnośnie pasywów bieżących. Strategie zapewnienia płynności finansowej są następujące:
  • duży zysk i ryzyko — agresywna strategia aktywów i agresywna strategia pasywów,
  • umiarkowany zysk i ryzyko — agresywna strategia aktywów i konserwatywna strategia pasywów oraz konserwatywna strategia aktywów i agresywna strategia pasywów,
  • mały zysk i ryzyko — konserwatywna strategia aktywów i konserwatywna strategia pasywów.

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: