eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Prawa pasażerów linii lotniczych - raport ECK

Prawa pasażerów linii lotniczych - raport ECK

2007-03-17 12:40

Przeczytaj także: ECK: prawa pasażera linii lotniczych


Problemy pasażerów linii lotniczych zdefiniowane przez sieć ECK


Problemy związane z opóźnieniem, zagubieniem lub zniszczeniem bagażu:

W roku 2005 22% spośród wszystkich zapytań o informacje kierowanych do ECK oraz 24% skarg i sporów dotyczyło problemów z bagażem.

Konwencja Montrealska ściśle określa terminy na zgłoszenie roszczeń z tytułu zagubienia, opóźnienia lub zniszczenia bagażu. Większość pasażerów wypełnia protokół PIR na lotnisku, zaraz po odkryciu, że ich bagaż został zniszczony lub zagubiony. Jednak niewielu z nich zdaje sobie sprawę z tego, że aby ubiegać się o odszkodowanie, należy również w ściśle określonym terminie wystosować do danych linii lotniczych pisemną reklamację.

Największy problem dla europejskich konsumentów pojawia się w przypadku zagubienia bagażu. Zgodnie z Konwencją Montrealską można dochodzić odszkodowania w wysokości ok. 1165 Euro (1000 SDR). Nie ma jednak przepisów, które regulowałyby sposób wyceny zaginionych rzeczy. Większość osób nie posiada paragonów czy rachunków za zakup walizki oraz rzeczy codziennego użytku zapakowanych do bagażu. Najczęściej linie lotnicze są skłonne zwrócić pasażerom wydatki poniesione na niezbędne zakupy zrobione w trakcie oczekiwania na opóźniony bagaż. Żądania pasażerów, którzy nie zachowali rachunków za artykuły pierwszej potrzeby zakupione w trakcie oczekiwania na bagaż są zwykle odrzucane.

W regulaminach linii lotniczych widnieje cała lista przedmiotów, za które przewoźnik nie bierze odpowiedzialności (sprzęt elektroniczny, biżuteria). Brytyjski Urząd Ochrony Konkurencji nakazał w październiku 2006 linii lotniczej Ryanair usunięcie takich zapisów z warunków przewozu bagażu. Jednak większość linii lotniczych wykorzystuje ten manewr do uniknięcia odpowiedzialności za zaginięcie bardziej wartościowych przedmiotów z bagażu.

Sieć ECK postuluje wydłużenie terminu składania reklamacji do 6 tyg. jako usprawnienie dochodzenia odszkodowań przez pasażerów, którym zniszczono lub zagubiono bagaż. Proponuje także przewoźnikom, aby w przypadku braku dowodów zakupu zaginionych w bagażu przedmiotów ustalić w porozumieniu z firmami ubezpieczeniowymi standardowe kwoty dla odzieży, kosmetyków i innych rzeczy.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: