VoIP dla początkujących
2006-12-26 00:04
Przeczytaj także: Telefonia internetowa VoIP: usługi ważniejsze niż cena
Przenośność numerów stacjonarnych
Przenośność numerów stanowi istotną kwestię zarówno z punktu widzenia konsumenta, jak i dostawcy usług, umożliwiając użytkownikom końcowym zachowanie numeru telefonu przy zmianie usługodawcy. Przenośność numerów jest jednym z głównych czynników umożliwiających rozwój konkurencji. Jednak pomimo niewątpliwych sukcesów i pokładanych w VoIP nadziei na przyszłość należy stwierdzić, że stosowanie go jest jeszcze na wstępnym etapie i nie został ukształtowany stabilny model funkcjonowania. W związku z tym na obecnym etapie nie ma podstaw do stwierdzenia, że na dostawcach VoIP spoczywa prawny obowiązek przyjęcia abonenta z numerem. Natomiast dostawcy ci mają uprawnienia w tym zakresie. Jeśli potrafią to zorganizować i wykonać to dawca numeru nie może się temu przeciwstawić.
Rodzaje usług oferowanych w VoIP
Obserwujemy szybki rozwój VoIP – zarówno w kwestii rozwoju samej technologii, jak i ilości operatorów. Pozwala to na oferowanie różnych usług, np.:
- Połączenia PC-to-PC – usługi korzystające z VoIP wykorzystujące połączenie pomiędzy dwoma komputerami (jak np. Skype, Google Talk, Gadu Gadu, Tlenofon, etc.).
- Usługi oferowane jako “druga linia”, które pozwalają wykorzystywać numery telefonii stacjonarnej do inicjowania lub odbierania połączeń (np. Tlenofon, Skype In&Out, Telefonia internetowa TP). W tym przypadku dostęp do numerów alarmowych zależy od dostawcy.
- Usługi oferowane jako zastępstwo normalnego telefonu stacjonarnego.
- Usługi nakierowane na użytkowników mobilnych. Korzystające z dostępu do sieci bezprzewodowych (Wi-Fi, wykorzystujące usługi transmisji danych w sieciach GSM).
Jak wybrać dostawcę usług VoIP?
Usługi VoIP ciągle się rozwijają i nie jest do końca pewne, jakie nowe możliwości zaoferuje ta technologia w najbliższej przyszłości. Jednak przed zmianą swojego telefonu stacjonarnego na telefon w całości oparty na VoIP warto zwrócić uwagę na kilka aspektów.
Przed podpisaniem umowy z dostawcą usług VoIP warto zapytać o:
- możliwość wykonywania połączeń alarmowych na numery: 112, 997, 998, 999.
- podtrzymywanie zasilania w przypadku braku prądu (w przeciwieństwie do standardowych telefonów stacjonarnych zasilanych z centrali, najczęściej telefony VoIP nie mają podtrzymywania zasilania).
- wsparcie, jeśli wystąpią problemy z dostępem szerokopasmowym do Internetu.
- to, czy przekaże informacje o miejscu zamieszkania Centrum Powiadamiania Ratunkowego, w momencie wzywania karetki pogotowia czy też straży pożarnej?
- udostępnianie spisów abonentów, obsługę techniczną.
- możliwość zachowania numeru, jeśli w przyszłości zechce Pan/i zmienić operatora.
1 2
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Telefon RTX DUALphone 4088
-
Telefonia VoIP dla GG od easyCALL.pl
-
Telefon IP Yealink SIP-T18P
-
proICT: routery FRITZ!Box
-
Europejczycy preferują telefonię VoIP
-
Telefonia internetowa wciąż mało popularna
-
FreecoNet: darmowe rozmowy VoIP
-
Tanie rozmowy przez Internet
-
Czym jest telefonia SIP i jak ją wykorzystać w biznesie?