eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › VoIP dla początkujących

VoIP dla początkujących

2006-12-26 00:04

Przeczytaj także: Telefonia internetowa VoIP: usługi ważniejsze niż cena


Przenośność numerów stacjonarnych

Przenośność numerów stanowi istotną kwestię zarówno z punktu widzenia konsumenta, jak i dostawcy usług, umożliwiając użytkownikom końcowym zachowanie numeru telefonu przy zmianie usługodawcy. Przenośność numerów jest jednym z głównych czynników umożliwiających rozwój konkurencji. Jednak pomimo niewątpliwych sukcesów i pokładanych w VoIP nadziei na przyszłość należy stwierdzić, że stosowanie go jest jeszcze na wstępnym etapie i nie został ukształtowany stabilny model funkcjonowania. W związku z tym na obecnym etapie nie ma podstaw do stwierdzenia, że na dostawcach VoIP spoczywa prawny obowiązek przyjęcia abonenta z numerem. Natomiast dostawcy ci mają uprawnienia w tym zakresie. Jeśli potrafią to zorganizować i wykonać to dawca numeru nie może się temu przeciwstawić.

Rodzaje usług oferowanych w VoIP


Obserwujemy szybki rozwój VoIP – zarówno w kwestii rozwoju samej technologii, jak i ilości operatorów. Pozwala to na oferowanie różnych usług, np.:
  • Połączenia PC-to-PC – usługi korzystające z VoIP wykorzystujące połączenie pomiędzy dwoma komputerami (jak np. Skype, Google Talk, Gadu Gadu, Tlenofon, etc.).
  • Usługi oferowane jako “druga linia”, które pozwalają wykorzystywać numery telefonii stacjonarnej do inicjowania lub odbierania połączeń (np. Tlenofon, Skype In&Out, Telefonia internetowa TP). W tym przypadku dostęp do numerów alarmowych zależy od dostawcy.
  • Usługi oferowane jako zastępstwo normalnego telefonu stacjonarnego.
  • Usługi nakierowane na użytkowników mobilnych. Korzystające z dostępu do sieci bezprzewodowych (Wi-Fi, wykorzystujące usługi transmisji danych w sieciach GSM).

Jak wybrać dostawcę usług VoIP?


Usługi VoIP ciągle się rozwijają i nie jest do końca pewne, jakie nowe możliwości zaoferuje ta technologia w najbliższej przyszłości. Jednak przed zmianą swojego telefonu stacjonarnego na telefon w całości oparty na VoIP warto zwrócić uwagę na kilka aspektów.

Przed podpisaniem umowy z dostawcą usług VoIP warto zapytać o:
  • możliwość wykonywania połączeń alarmowych na numery: 112, 997, 998, 999.
  • podtrzymywanie zasilania w przypadku braku prądu (w przeciwieństwie do standardowych telefonów stacjonarnych zasilanych z centrali, najczęściej telefony VoIP nie mają podtrzymywania zasilania).
  • wsparcie, jeśli wystąpią problemy z dostępem szerokopasmowym do Internetu.
  • to, czy przekaże informacje o miejscu zamieszkania Centrum Powiadamiania Ratunkowego, w momencie wzywania karetki pogotowia czy też straży pożarnej?
  • udostępnianie spisów abonentów, obsługę techniczną.
  • możliwość zachowania numeru, jeśli w przyszłości zechce Pan/i zmienić operatora.

poprzednia  

1 2

oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Więcej na ten temat: VoIP, telefonia VoIP, telefonia internetowa

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: