2023-01-22 00:15
Przeczytaj także: Branża TSL: czy polscy przewoźnicy mówią już o kryzysie?
Wąsko rozumiana branża TSL obejmuje pracowników zajmujących się transportem towarów – bez transportu osobowego. Dane z 2019 r. wskazują na 480 tys. osób zajmujących się transportem drogowym towarowym, 147 tys. osób w przedsiębiorstwach zajmujących się magazynowaniem i 102 tys. w firmach pocztowych i kurierskich. W porównaniu z resztą UE, w Polsce mamy zdecydowanie wyższy odsetek osób zajmujących się drogowym transportem towarowym – mówi Jacek Grzeszak, autor raportu.
fot. mat. prasowe
Struktura zatrudnienia w transporcie i magazynowaniu w Polsce i UE w 2019 r.
W sekcji Transport i gospodarka magazynowa pracuje 6 proc. ogółu polskiej siły roboczej.
Tak duży udział we wspólnym rynku wiąże się z międzynarodową ekspansją polskich firm. Rynek przewozów krajowych jest w Polsce odpowiednio niższy od Niemiec, Francji czy Hiszpanii, jednak polskie firmy obsługują znaczący odsetek operacji wewnątrz sąsiednich krajów (kabotaż) oraz między tymi krajami (cross-trade). W przypadku relacji Niemcy – Francja polskie firmy obsługują 20 proc. pracy przewozowej (liczonej w tonokilometrach). Pozycja polskich firm na rynku europejskim wynika również z konkurencyjnego w porównaniu z krajami „starej UE” poziomu cen – podkreśla Paweł Leszczyński, kierownik zespołu strategii w PIE.
fot. mat. prasowe
Zestawienie rocznych towarowych przejazdów drogowych w UE w 2021 r.
Duży udział polskich firm na rynku europejskim jest związany z oferowaniem znacząco niższych cen niż konkurenci z państw „starej UE”
fot. mat. prasowe
Odsetek firm zatrudniających ukraińskich pracowników przed wojną i obecnie
Największy problem związany z odpływem ukraińskich pracowników zanotowała branża budowlana
Można wyróżnić trzy grupy myślenia o automatyzacji. Pierwsza grupa to sceptycy, który albo nie interesują się nowymi technologiami w transporcie, albo interesują się, ale traktują autonomizację jako nierealistyczną. Drugi rodzaj podejścia reprezentują przedsiębiorcy i pracownicy branży, którzy interesują się nowinkami technologicznymi i kibicują im (optymiści). Trzecia grupa (realiści) to osoby przekonane, że dalsza automatyzacja jest nieunikniona, ale jednocześnie pozostają zaniepokojone, jak to wpłynie na rynek i kto skorzysta na zmianach technologicznych. Reasumując branża TSL nie będzie się zbyt szybko automatyzować, ale ponieważ operuje w niszach, jej pozycja W UE będzie niezagrożona – zauważa Paweł Leszczyński.
oprac. : eGospodarka.pl
Branża TSL jeszcze nie wróciła do formy po covidzie
Branża TSL w obliczu wojny: jak z pracą w logistyce i transporcie?
Przybywa kłopotów w polskiej branży TSL
Czy Fit for 55 zredukuje emisję CO2 w transporcie?
Czy polski transport drogowy jest gotowy na zieloną transformację?
Branża TSL nadrabia straty z okresu pandemii
Kto rządzi w branży transportowej?
Polski transport w 2019 r.
Branża TSL a systemy informatyczne
Dzień dobry, chciałbym uzyskać odpowiedź, czy będąc pracownikiem swojej firmy, z podzielonym etatem na kierownika logistyki oraz starszego ...
Mam pytanie, jaką fakturę powinnam wystawić za usługę transportową dla firmy spedycyjnej - mającej oddział w Polsce, która daje mi zlecenie ...
Grzegorz Faluszczak GFX-Consulting
Wartość IPO w Europie spadła w 2022 roku o 79,2% rdr
DAX najwyżej od roku
Zakup mieszkania na kredyt 2% nie będzie problemem
Zerowy PIT dla seniorów - czy faktycznie się opłaca? Sprawdź wyliczenia ekspertów podatkowych.
Planujesz zakup auta elektrycznego? Do wyboru masz ponad 100 modeli
Długi Polaków wobec sądów to prawie 750 mln zł
Ustawa Antylichwiarska 3.0 - co się zmieniło?