eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Zarobki Polaków nie nadążają za inflacją

Zarobki Polaków nie nadążają za inflacją

2021-11-29 13:07

Zarobki Polaków nie nadążają za inflacją

Polacy w związku ze wzrostem inflacji muszą oszczędzać © pixabay.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (6)

Inflacja w Polsce osiąga rekordowe wartości, a zdaniem większości Polaków (95%) przebadanych przez ARC Rynek i Opinia, ceny dalej będą rosły. Tymczasem podwyżkę w ciągu ostatnich trzech miesięcy otrzymało zaledwie 14% badanych.

Przeczytaj także: Wynagrodzenia w 2021 roku. Jakie są prognozy?

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Ilu Polaków otrzymało ostatnio podwyżkę wynagrodzenia?
  • Jak Polacy radzą sobie ze wzrostem cen?
  • Na jakich produktach i usługach zamierzamy oszczędzać?


Z badania ARC Rynek i Opinia wynika, że tylko 14% Polaków dostało podwyżkę w ciągu ostatnich trzech miesięcy. Patrząc na płeć, podwyżkę otrzymało 19% mężczyzn i zaledwie 10% kobiet. Patrząc na grupy wiekowe – podwyżkę najczęściej dostawały osoby w wieku 35-44 lat (21%) oraz osoby w wieku 18-24 lat (17%).

fot. mat. prasowe

Odsetek osób, które otrzymały podwyżkę w ciągu ostatnich 3 miesięcy (płeć)

Odsetek mężczyzn, którzy otrzymali podwyżkę jest niemal dwukrotnie wyższy niż odsetek kobiet (19% versus 10%).


fot. mat. prasowe

Odsetek osób, które otrzymały podwyżkę w ciągu ostatnich 3 miesięcy ( w podziale na wiek)

Podwyżkę najczęściej dostawały osoby w wieku 35-44 lat (21%) oraz osoby w wieku 18-24 lat (17%).


Spośród osób szukających pracy 12% przyznaje, że udało im się zmienić pracę na lepiej płatną.

Komentarz
Z naszego badania wynika, że Polacy w związku ze wzrostem inflacji muszą oszczędzać, z jednej strony dlatego, że rosną ceny, z drugiej – nie rosną ich wynagrodzenia. Zaledwie co szósta osoba dostała w ostatnich miesiącach podwyżkę, co oznacza, że tylko niewielka część Polaków można sobie zrekompensować wzrosty cen wyższymi przychodami. Warto podkreślić, że wyższe wynagrodzenia otrzymywali częściej mężczyźni niż kobiety. To może wynikać z faktu, że branże, w których jest obecnie największe zapotrzebowanie na pracowników i tym samym większa skłonność do podnoszenia wynagrodzeń, czyli np. branża budowlana, logistyczna czy transportowa są raczej zdominowane przez mężczyzn – komentuje dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.

Jak Polacy radzą sobie ze wzrostem cen?


Z badania ARC Rynek i Opinia wynika, że w odpowiedzi na coraz wyższe ceny, staramy się wybierać tańsze produkty i usługi. W pierwszej kolejności Polacy ograniczają wydatki na kulturę, gastronomię i turystykę, jak również na zakup słodyczy, alkoholu, ubrań czy obuwia. 33% respondentów rezygnuje z niektórych usług. 32% Polaków próbuje zwiększyć swoje przychody: szukając dodatkowej pracy (19%), lepiej płatnej pracy (8%) czy prosząc pracodawcę o podwyżkę (5%).

Ograniczenie konsumpcji dotyczy w największym stopniu najstarszej badanej grupy wiekowej 45-65 lat (41%) oraz osób z wykształceniem wyższym (44%).

fot. mat. prasowe

Reakcje Polaków na wzrost cen

Najczęstszą reakcją jest wybór tańszych produktów czy usług.


Na jakich produktach Polacy zamierzają oszczędzać?


Zgodnie z deklaracjami, Polacy w pierwszej kolejności zamierzają ograniczać swoje wydatki na słodycze, alkohol i ubrania. Zdecydowanie najrzadziej z kolei na paliwo oraz żywność podstawową. Osoby z najstarszej badanej grupy wiekowej najczęściej deklarują oszczędzanie na poszczególnych grupach produktów, w tym przede wszystkim na kosmetykach (48%), ubraniach (58%), książkach (41%), meblach (50%) czy AGD (44%). Z kolei respondenci z najmłodszej badanej grupy wiekowej zdecydowanie częściej niż pozostali zamierzają oszczędzać na słodyczach (71%).

fot. mat. prasowe

Produkty, na których Polacy zamierzają oszczędzać

Zgodnie z deklaracjami, Polacy w pierwszej kolejności zamierzają ograniczać swoje wydatki na słodycze, alkohol i ubrania.


Patrząc z kolei na ograniczanie korzystania z usług to zdecydowanie na pierwszym miejscu znalazły się: kultura, gastronomia i turystyka. Wysokie ceny w zasadzie nie wpłyną na korzystanie z prywatnej opieki medycznej i w niewielkim stopniu wpłyną na wydatki związane z edukacją. I tutaj widoczne są pewne różnice w zależności od wieku respondentów. Ograniczanie korzystania z usług stosunkowo w największym stopniu deklarują osoby z grupy wiekowej 35-44 lata, zwłaszcza w takich kategoriach jak: gastronomia (58%), usługi kosmetyczne (44%), fryzjerskie (39%) czy kultura (60%). Nieco częściej niż inni również osoby z najstarszej grupy wiekowej deklarują oszczędzanie na usługach, zwłaszcza na gastronomii (58%) i kulturze (59%).

fot. mat. prasowe

Usługi, na których Polacy zamierzają oszczędzać

Patrząc na ograniczanie korzystania z usług to zdecydowanie na pierwszym miejscu znalazły się: kultura, gastronomia i turystyka.


Informacja o badaniu
Badanie zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI (ankiety online zrealizowane na ePanel.pl). Termin realizacji: 17.11 -24.11.2021 na próbie N=1017, reprezentatywnej pod względem płci, wieku, wielkości miejscowości zamieszkania, wykształcenia oraz regionu GUS próby populacji Polaków w wieku 18-65 lat.


Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: