eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościKomunikaty firm › 8 wskazówek, jak ulepszyć swoje CV

8 wskazówek, jak ulepszyć swoje CV

2021-10-04 12:15

8 wskazówek, jak ulepszyć swoje CV

8 wskazówek, jak ulepszyć swoje CV © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Komunikat PR

Telefon milczy mimo wielu zapytań o pracę? Właśnie z takim scenariuszem powinny liczyć się osoby, które w toku przygotowania CV całkowicie pomijają trendy procesów rekrutacyjnych. Jak wykazać swoje zalety na etapie tworzenia życiorysu zawodowego i zdobyć zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną?

Selekcja coraz bardziej inteligentna


Nowoczesne technologie obecne są również w działach kadr, które coraz chętniej korzystają z narzędzi do wyszukiwania oraz wstępnej weryfikacji potencjalnych pracowników. Zdaniem prezesa Australian Institute of Management, prof. Gary’ego Martina, do rekrutrów z krwi i kości trafia obecnie co czwarte curriculum vitae. Wcześniej jest ono weryfikowane przez oprogramowanie ATS, oparte na sztucznej inteligencji, które przydziela kandydatkom wirtualne punkty i odsiewa zgłoszenia zgodnie z zaprogramowanymi wcześniej kryteriami. Z systemów tego typu korzysta aż 98% spółek z amerykańskiej listy of Fortune 500 i niejedna polska agencja pracy.

W ten sposób weryfikowane są m.in. określone sformułowania uznane za kluczowe dla danej branży czy stanowiska. Uśmiech na zdjęciu czy zainteresowania oceniane są znacznie później, a uwaga headhuntera poświęcona jednemu zgłoszeniu nie przekracza średnio 6 sekund (Ladders). Nietrudno zauważyć zatem, że szanse na przebicie się z ofertą na rynku pracy rosną wraz z wkładem kandydata w uporządkowanie podania o pracę.

Sukces z automatu, czyli kreatory CV


Ile zajmuje przygotowanie profesjonalnego CV? Od 15 minut do kilku dni. Tak przynajmniej twierdzą twórcy webowych aplikacji oraz firmy zajmujące się tworzeniem i optymalizacją życiorysów zawodowych. Zainteresowani w obu przypadkach liczyć mogą na dokument atrakcyjny pod kątem treści i wyglądu, w którym nie brakuje niezbędnych dla procesu rekrutacyjnego informacji.

Kreator CV to idealne narzędzie dla osób, którym zależy na czasie. Kandydat podaje dane osobowe, doświadczenia i dodatkowe informacje, uzupełniając kolejne rubryki przejrzystego formularza. Pominięcie którejś z nich nie pozwala wygenerować gotowego dokumentu, co zabezpiecza przed nieumyślnym stworzeniem wybrakowanego zgłoszenia. Aplikacja cv-maker.pl zapewnia też wiele bezpłatnych szablonów do personalizacji wprowadzonej zawartości. Odpowiednie układy znajdą w niej informatycy, kierowcy, studenci i specjaliści, którzy dzięki prostej obsłudze zdobędą eleganckie graficznie CV, bez konieczności rysowania czy dodatkowych kosztów.

CV pisane na zamówienie


Niesłabnącą popularnością cieszą się rozmaite usługi tworzenia CV i listów motywacyjnych. Dokumenty tworzy tu specjalista, który uzupełnia ewentualne braki, porządkuje informacje oraz wysyca treść słowami wychwytywanymi przez systemy ATS. Czasami częścią zamówienie są też unikalny wygląd, mający znaczenie np. w branżach kreatywnych, oraz doradztwo wizerunkowe.

Z pomocy w zakresie budowania CV korzystają zwłaszcza kandydaci na ważne stanowiska zarządcze – managerowie, prezesi, politycy czy handlowcy – chcący podkreślić swój profesjonalizm. Dużą grupę klientów stanowią też osoby, które przez długi czas nie szukały pracy i obawiają się użycia niemodnych, nieskutecznych już rozwiązań czy zwrotów. Z pomocą relatywnie niewielkiej inwestycji wyprzedzają tym samym znacznie młodszą konkurencję.

Pasywność to przepis na długie bezrobocie


Firmy szukają pracowników zdolnych rozwiązać problemy konkretnego przedsiębiorstwa, a nie całego świata. Z tego powodu kompletnie nieskuteczną strategią okazuje się tworzenie jednego uniwersalnego CV oraz rozsyłanie go do wielu miejsc. Elementy podania powinny odpowiadać wszystkim wymaganiom ogłoszenia o pracę. Jeśli od kandydata oczekiwane jest wykształcenie i doświadczenia w zakresie marketingu, w aplikacji nie warto wspominać o rocznej pracy w charakterze kelnera lub podkreślać swoich zainteresowań związanych z podróżami wysokogórskimi. Znaczące będą natomiast języki obce, znajomość zagadnień UX czy kursy w zakresie zarządzania.

Przez pasywność rozumieć należy też długie przerwy w zatrudnieniu, które w oczach rekrutera oznaczają nieefektywne zarządzanie czasem i potencjalne problemy po zatrudnieniu kandydata. Warto w ich miejsce wstawić informacje o odbytych stażach, samokształceniu lub przeredagować dokument w sposób podkreślający dotychczasowe sukcesy zawodowe.

Kłamstwo ma krótkie nogi


Doskonałe CV będące kopią lub zawierające nieprawdziwe informacje bardzo szybko zostanie odkryte. Tylko najlepiej opłacani headhunterzy mają w zwyczaju telefonowanie do przeszłych pracodawców kandydata na ważne stanowisko w celu zweryfikowania referencji i osiągnięć. Niemniej jednak nie ma co liczyć na to, że brak płynnej rozmowy w obcym języku nie wyjdzie na jaw podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

Krótkowzrocznych aplikantów nikt nie traktuje poważnie, gdyż tracą czas zarówno swój, jak i rekrutera. Bywa i tak, że zastają odnotowani w bazie danych, na zawsze tracąc szansę na współpracę z daną firmą. Warto też pamiętać, że oszustwa w zakresie przyznanych tytułów naukowych czy kompetencji są w świetle prawa wykroczeniem. Pracodawcy mogą żądać rekompensaty za pracę wykonywaną bez wymaganych zezwoleń. Falsyfikowanie świadectwa pracy czy dyplomu jest natomiast przestępstwem, za które w Polsce grozi kara pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat (art. 270. KK).

fot. mat. prasowe

Pasywność to przepis na długie bezrobocie

Firmy szukają pracowników zdolnych rozwiązać problemy konkretnego przedsiębiorstwa, a nie całego świata. Z tego powodu kompletnie nieskuteczną strategią okazuje się tworzenie jednego uniwersalnego CV oraz rozsyłanie go do wielu miejsc.


Przerost formy nad treścią


Z założenia CV jest dokumentem jednostronicowym, który w zwięzły sposób prezentuje przeszłość zawodową danej osoby. Powinno być zatem czytelne, możliwie zwięzłe i nastawione na konkrety. Od kwiecistych porównań lepiej sprawdzają się liczby czy procenty, a zapewnienia o kreatywności czy komunikatywności lepiej od razu zastąpić informacją o nagrodzie w konkursie dla designerów czy częstych wystąpieniach publicznych.

Banałów nie przesłoni też forma graficzna niedostosowana do charakteru dokumentu. Pięknych, oryginalnych CV poszukiwać będą agencje kreatywne. Reszta kandydatów powinna unikać niepotrzebnych ozdobników, utrudniających odnalezienie w tekście informacji, ostatnich miejsc pracy czy zainteresowań.

Poprawna komunikacja wizualna


Zgłoszenia pozbawione aktualnego zdjęcia są w zasadzie od razu pomijane. Niewielka fotka umożliwia sprawdzenie nie tylko aparycji kandydata, ważnej np. dla stanowisk handlowych. Umożliwia szybką weryfikację, czy aplikant zna dress code przedsiębiorstwa, wystrzega się amatorszczyzny i potrafi wytworzyć wokół siebie atmosferę przynależną stanowisku, o które zabiega. Widać to dobrze np. na zdjęciach maklerów giełdowych czy managerów, którzy lubią podkreślać na zdjęciach siłę i elegancję.

Po drugiej stronie tej samej szali są natomiast osoby załączające fotki z wakacji, ujęcia całej sylwetki lub kadry ze zwierzakami. Jest to podejście absolutnie niedopuszczalne w biznesie. Z ostrą krytyką rekruterów spotkają się też zdjęcia rozmyte i w niskiej rozdzielczości.

Jak szukać słów kluczowych?


Najprostszym sposobem znalezienia zwrotów charakterystycznych dla branży jest dokładne przeczytanie ogłoszenia o pracę. Jeśli HR-owiec pyta w nim o znajomość Excela, systemów HMI, UX design czy pracę w modelu agile, frazy te warto wpleść w treść CV. Ich obecność powinna wynikać ze sposobu prezentowana informacji, aby brzmienie całego dokumentu zachowało naturalną spójność.

Nie warto przesadzać z powtarzaniem użytych wcześniej fraz – system ATS i tak je wykryje, a nadmiar może być zinterpretowany jako próba manipulacji. W życiorysie zawodowym warto umieścić też pełną nazwę stanowiska oraz wskazać poznane aplikacje i charakterystyczne dla niego procesy. Dla robotów skanujących ważne jest również użyte formatowanie oraz układ nagłówków wskazujących „wykształcenie”, „umiejętności” itd. Braki lub użycie nietypowych fontów czy punktorów mogą skutkować odrzuceniem podania.

Zgodność ze standardami


Brak błędów gramatycznych i interpunkcyjnych, aktualna zgoda na przetwarzanie danych osobowych oraz komplet informacji kontaktowych – tych elementów nie może zabraknąć w CV. Jeśli pracodawca prosi o dołączenie portfolio i listu motywacyjnego, koniecznie dostarczamy je w ramach jednego podania.

Wszystkie materiały powinny zostać przygotowane w taki sposób, aby można je było przesłać mailem, dołączyć do formularza na stronie internetowej i wydrukować. Problem sprawiają zwłaszcza dokumenty DOC czy DOCX, które często wyglądają inaczej na różnych komputerach i obrazy takie jak PNG i JPG, uniemożliwiające systemom ATS poprawną weryfikację treści. Lepiej zastąpić je interaktywnym PDF-em.

Zbudowanie dobrego CV wymaga doświadczenia i zaangażowania, zwłaszcza w świetle rosnącego udziału nowoczesnych technologii w procesach rekrutowania nowych pracowników. Tylko porządkując dokument – poprzez nadanie odpowiedniej formy treści i elementom wizualnym – można liczyć na satysfakcjonujący feedback w postaci zaproszeń na rozmowę kwalifikacyjną.

oprac. : Komunikat PR

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: