eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Wszystko, co powinieneś wiedzieć o KYC (Know Your Customer)

Wszystko, co powinieneś wiedzieć o KYC (Know Your Customer)

2020-06-16 10:20

Wszystko, co powinieneś wiedzieć o KYC (Know Your Customer)

Czym jest Know Your Customer? © yanlev - Fotolia.com

KYC (Know Your Customer) – w Polsce znana jako Poznaj Swojego Klienta jest to często używane określenie w procesie identyfikacji klienta. Jest to proces w którym instytucje finansowe identyfikują i weryfikują tożsamość klientów.
Prawo zobowiązuje banki do posiadania wszystkich danych klientów dotyczących tożsamości, źródła funduszy, charakteru działalności klienta oraz zasadności operacji na rachunkach, które umożliwiają im skuteczne zarządzanie ryzykiem związanym z jego klientem.

Kiedy wprowadzono wytyczne KYC?


Istnieje jedna globalna organizacja FATF (Financial Action Task Force), która inicjuje implementację nowych dyrektyw AML (Anti-Money Laundering) i tworzy rekomendacje wykorzystywane na całym świecie, a pozostałe największe organizacje z nią współpracują. Również i Unia Europejska posiada swój własny organ - Europejski Urząd Nadzoru Bankowego, EBA (European Banking Authority). Wydają oni szereg regulacji potocznie zwanymi Dyrektywami AML, mających na celu wyeliminowanie zjawiska prania brudnych pieniędzy.

Dlaczego banki potrzebują KYC?


Banki wdrażają normy KYC, aby zapobiec praniu brudnych pieniędzy, a także innym rodzajom działalności przestępczej, takim jak finansowanie terroryzmu. Stąd główne cele norm KYC:
  • Aby powstrzymać pranie pieniędzy
  • Aby zatrzymać wszelkie możliwości finansowania terroryzmu
  • Aby mieć pełne zrozumienie klientów i związanego z nimi ryzyka
  • Aby uniknąć podejrzanych lub fałszywych kont klientów

Kto potrzebuje KYC?


Ci, którzy chcą otworzyć rachunek bankowy, rachunek do obrotu giełdowego lub konto krypto walut bądź starają się o kredyt muszą przestrzegać norm KYC.

fot. yanlev - Fotolia.com

Czym jest Know Your Customer?

Jest to proces w którym instytucje finansowe identyfikują i weryfikują tożsamość klientów.


Co to jest polityka KYC?


Istnieją cztery krytyczne elementy Polityki KYC:
  • Polityka akceptacji klientów (CAP) - Klasyfikacja klientów dzieli się na trzy kategorie ryzyka (wysoka, średnia, niska)
  • Procedura identyfikacji klienta (CIP) - procedura należytej staranności wobec klienta (CDD) podjęta w celu identyfikacji i weryfikacji klientów i faktycznych właścicieli na podstawie dokumentu tożsamości
  • Monitorowanie transakcji - należyta staranność jest przeprowadzana na każdym kliencie i ściśle sprawdzana, aby sprawdzić spójność transakcji dotyczących profilu klienta i źródła funduszy
  • Zarządzanie ryzykiem - Zarządzanie ryzykiem operacyjnym, prawnym i skoncentrowanym ryzykiem klienta i kontrahenta

Jakie są zalety Polityki KYC?

  • Ustanawianie wiarygodności klienta poprzez udostępnione przez niego dokumenty potwierdzające tożsamość
  • Zapewnienie, że wszystkie transakcje pieniężne przeprowadzane z konta klienta są zgodne z prawem
  • Obrona przed działaniami przestępczymi, takimi jak pranie pieniędzy, finansowanie terroryzmu, oszustwa, łapówki itp.
  • Ochrona autorytetu klienta, ponieważ jest on jedyną osobą, która ma dostęp do jego aktywów
  • Uniknięcie problemów podatkowych, prawnych lub związanych z reputacją
  • Powstrzymanie oszustów przed kradzieżą pieniędzy

KYC jest stosowane przez firmy każdej wielkości w celu zapewnienia, że ich potencjalni klienci przestrzegają zasad antykorupcyjnych i są tym, za kogo się podają. Najprostszym sposobem przejścia tego procesu jest fizyczna obecność klienta w celu przeprowadzenia stosownych kontroli, bądź przesłanie skanów odpowiednich dokumentów, ta metoda jednak może nieść ze sobą potencjalne fałszerstwa. Dlatego do procesu KYC dodaje się zautomatyzowane rozwiązania bazujące na wykrywaniu twarzy i sztucznej inteligencji. Najbezpieczniejszą metodą jest połączenie technologii z weryfikacją twarzą w twarz. Takim rozwiązaniem jest aplikacja Fully- verified, która łączy w sobie technologie z bezpośrednią rozmową wideo ze specjalistą.

Jak wygląda proces KYC w Fully-Verified:

  • Pozyskanie danych osobowych/firmowych: Klient wypełnia formularz ze swoimi danymi osobowymi, które mogą być dostosowane na potrzeby danej branży, mogą to być m.in. imię i nazwisko, numer telefonu, adres, źródło dochodów, nr NIP firmy, adres prowadzenia działalności itp. Proces może odbywać się poprzez połączenie wideo z konsultantem ds. weryfikacji, bądź poprzez samodzielne przejście przez kroki zrobienia zdjęcia dokumentu i selfie, które później weryfikowane są przez specjalistę.
  • Sprawdzenie poprawności danych/historii Klienta: dane są manualnie i automatycznie analizowane i weryfikowane pod względem prawdziwości i autentyczności dokumentów. Cały proces wsparty jest o technologię sztucznej inteligencji i biometryczne rozpoznawanie twarzy.
  • Przechowywanie danych: Weryfikacja jest nagrywana na wideo, informacje zawierająca wszystkie dane klienta, w tym osobowe, są odpowiednio skatalogowana w bezpiecznym systemie, a dostęp do niej mają tylko osoby uprawnione. Wszystkie informacje zebrane podczas procedury są automatycznie wysyłane do klienta za pośrednictwem interfejsu API.

Firmy świadczące usługi w zakresie działań finansowych, podlegają procedurom ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu i tym samym powinny wdrożyć procedury ochronne. Wdrożenie KYC wzmacnia instytucje finansowe przeciwko działaniom kryminalnym i chroni również ich klientów.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: