eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › RODO przeszkadza ubezpieczycielom

RODO przeszkadza ubezpieczycielom

2018-07-10 13:10

RODO przeszkadza ubezpieczycielom

RODO przeszkadza ubezpieczycielom © Jakub Jirsák - Fotolia.com

Od wejścia w życie RODO, czyli unijnych przepisów dotyczących ochrony danych osobowych, upłynął już ponad miesiąc. Z tej okazji firma Insly postanowiła przyjrzeć się, jak nowe regulacje oceniane są przez ubezpieczycieli. Jeszcze przed 25 maja branża spodziewała się dużego zamieszania. Dziś te obawy doczekały się potwierdzenia. Aż 79% przebadanych agentów ubezpieczeniowych wskazało, że znowelizowane przepisy utrudniły im prowadzenie działalności.

Przeczytaj także: RODO: Zakłady ubezpieczeń wyznaczą Inspektora Ochrony Danych Osobowych

W momencie gdy nowe przepisy wchodziły w życie ubezpieczyciele, podobnie zresztą jak inne branże, skupili się głównie na przekazaniu klientom informacji odnośnie sposobu gromadzenia i przetwarzania ich danych osobowych. Praktyka pokazała jednak, że obowiązek informacyjny wcale nie jest największym wyzwaniem, jakie wiąże się z RODO.
– Z przeprowadzonej przez nas ankiety wynika, że obszarem, w którym RODO spowodowało najwięcej zamieszania i utrudnień jest pozyskiwanie nowych klientów. Wskazało na to aż 63% respondentów. Potrzeba uzyskania wyraźnej zgody na prowadzenie działań marketingowych i wykorzystanie danych do kontaktów sprzedażowych nie dotyczy jednak wyłącznie branży pośredników ubezpieczeniowych. Nowe obowiązki utrudniają prowadzenie codziennej działalności wszystkim przedsiębiorcom, którzy aktywnie poszukują nowych klientów lub oferują produkty bądź usługi bazujące na kontaktach międzyludzkich – wskazuje Piotr Bartos, Country Manager Insly w Polsce.

fot. Jakub Jirsák - Fotolia.com

RODO przeszkadza ubezpieczycielom

Z przeprowadzonej przez Insly ankiety wynika, że obszarem, w którym RODO spowodowało najwięcej zamieszania i utrudnień jest pozyskiwanie nowych klientów.


Kontakt pod ścisłym nadzorem


Tym, co stoi na przeszkodzie dotychczasowym sposobom prowadzenia działań sprzedażowych, jest przede wszystkim narzucenie dodatkowych formalności, w tym konieczność otrzymania zgody na przedstawienie oferty. Przykładowo, fakt prezentacji danych kontaktowych na własnej stronie internetowej lub w innych serwisach nie jest jednoznaczny z wyrażeniem zgody na otrzymywanie ofert. Restrykcje wprowadzone przez RODO powodują konieczność zmiany dotychczasowych schematów pozyskiwania klientów. Należy wnikliwie sprawdzać, czy dana osoba wyraża zgodę na kontakt, co może prowadzić do wzrostu znaczenia działań reklamowych skierowanych do anonimowej grupy potencjalnych klientów. Jednak nie każdy przedsiębiorca ma możliwości finansowe na prowadzenie takich działań lub specyfika sprzedawanych produktów wyklucza ich skuteczność. W ich przypadku kontakt osobisty dalej będzie najlepszym sposobem, na przykład za pośrednictwem branżowych serwisów społecznościowych. Będą to jednak działania bardziej czasochłonne niż dotychczas.

RODO przyczyni się do dalszej cyfryzacji wybranych branż?


Drugim obszarem, w którym nowe przepisy wymuszają podjęcie dodatkowych działań, jest odpowiednie uregulowanie udzielonych dotychczas zgód, zmiana sposobu zarządzania danymi obecnych klientów oraz zwiększenie bezpieczeństwa ich przechowywania. Według zgromadzonych przez Insly danych najczęściej stosowanymi sposobami służącymi polepszeniu ochrony danych są: wprowadzenie nowych procedur przechowywania (74% respondentów), organizacja szkoleń (63%) oraz zakup kolejnych „fizycznych” zabezpieczeń (37%). Dobrym rozwiązaniem jest również zakup dodatkowego oprogramowania, na co zdecydowało się 21% respondentów. Zwłaszcza że 63% osób biorących udział w ankiecie wskazało, że zastosowanie oprogramowani w chmurze ułatwia sprostanie wymaganiom RODO.
Rozwiązania w chmurze co do zasady zapewniają ścisłą identyfikację osób przetwarzających przechowywane dane, ograniczają dostęp do nich wyłącznie do wskazanych użytkowników oraz umożliwiają korzystanie z nich niezależnie od miejsca, w którym się znajdujemy. Dzięki temu, w razie naruszenia bezpieczeństwa łatwiej jest w krótkim czasie zapobiec lub zminimalizować wyciek danych. Co więcej, za bezpieczeństwo danych nie odpowiada wyłącznie pracownik danej firmy, ale ma również wsparcie ekspertów zatrudnionych przez twórców oprogramowania – dodaje Piotr Bartos z Insly.

Najważniejszymi zaletami oprogramowania w chmurze wskazanymi przez uczestników ankiety są: dostępność do danych z dowolnego urządzenia po uprzednim zalogowaniu (88% odpowiedzi), bieżąca aktualizacja oprogramowania pozwalająca spełnić aktualne wymogi bezpieczeństwa danych (59%) oraz możliwość importu danych przechowywanych wcześniej wyłącznie na komputerze lub dysku zewnętrznym (41%). Co więcej, 35% osób wskazało, że zastosowanie tego typu rozwiązania informatycznego pozwala na obniżenie kosztów IT w firmie.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: