eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPolska › Polska: wydarzenia tygodnia 20/2017

Polska: wydarzenia tygodnia 20/2017

2017-05-21 00:02

Przeczytaj także: Polska: wydarzenia tygodnia 19/2017

  • Emerytury. Obniżka wieku emerytalnego i prognozy dot. wysokości emerytur spowodowały, że ok. 25 procent Polaków uprawnionych do świadczenia zdecyduje się na kontynuowanie pracy zawodowej. Rząd swoją politykę w tym zakresie tłumaczy hasłem: "emerytura jest prawem pracownika, a nie jego obowiązkiem".
  • Edukacja. Wg CBOS ponad 62 proc. badanych jest zdania, że powinno się odbyć ogólnopolskie referendum w sprawie reformy edukacji (31 proc. badanych jest przeciw). Równocześnie z tego badania wynika, że ok. trzy czwarte badanych deklaruje wzięcie udziału w głosowaniu. Jednak możliwość wpływu wyniku referendum na reformę będzie tylko teoretyczna, wobec stanu zaawansowania organizacyjnego wynikającego z przyjętych ustaw i zbliżającego się terminu rozpoczęcia się nowego roku szkolnego.
  • Optymizm prezesa Narodowego Banku Polskiego Adama Glapińskiego. Pozytywnie ocenia on poziom wzrostu gospodarczego (PKB) oraz sytuację finansową kraju. Szacuje nawet, że roczny wzrost gospodarczy może wynieść nawet 4 proc. r/r.
  • Prognozy NBP. Według banku centralnego inflacja konsumencka powinna utrzymać się w okolicach 2% r/r przez dłuższy czas i nie powinna przekroczyć poziomu 2,5% r/r, (tj. poziomu celu inflacyjnego). Warto tu jednak dodać, że wg części członków Rady Polityki Pieniężnej (RPP) prawdopodobieństwo zmiany stóp w połowie przyszłego roku będzie bardzo duże.
  • Rządowy sposób na zwiększone wydatki. Pomysł jest dobry, ale jak z realizacją? Rząd chce sfinansować duże wydatki socjalne ze środków pochodzących z uszczelnienia podatku VAT. Wicepremier Mateusz Morawiecki liczy na napływ 20-30 mld zł. W przyszłym roku wartość transferów społecznych w przyszłym roku, w tym świadczeń z programu 500 plus, szacuje się na 50-55 mld zł.
  • Euro – nie dla Polski. Wicepremier Mateusz Morawiecki jest zdania, na razie nie ma warunków, aby wprowadzić europejską walutę w naszym kraju. Uważa on, że obecnie dla Polski korzystniej jest zachować własną walutę. Nie jest w tej chwili w interesie naszej gospodarki wejście do strefy euro. Realizacji rządowej koncepcji gospodarczej sprzyja możliwość prowadzenia niezależnej polityki monetarnej.
  • Inwestycje MŚP. Z najnowszego "Barometru EFL" w II kwartale tego roku wynika, że można liczyć na wzrost wydatków inwestycyjnych w 41 proc. małych i średnich firm (MŚP).
  • Cudzoziemcy w Polsce. Wg oficjalnych danych w 2016 roku cudzoziemcy zakupili w Polsce 4648 mieszkań (powierzchnia sumaryczna-295 tys. mkw.), przy czym 1256 to były mieszkania warszawskie. Wśród kupujących ok 22 proc. wszystkich mieszkań sprzedanych obywatelom innych krajów to byli Ukraińcy. Kupili mieszkania o łącznej powierzchni 64,1 tys. mkw.
  • Emigracja zarobkowa. Z raportu firmy doradztwa personalnego Work Service wynika, że ok. 14 proc. aktywnych zawodowo Polaków rozważa emigrację zarobkową z Polski w ciągu najbliższego roku. Oznacza to, że odsetek gotowych do wyjazdu spadł w ciągu roku o 5 pp.

Komentarz do wydarzeń gospodarczych

Nareszcie WIOSNA!!! NA PYTANIE CO POLACY ZAMAWIAJĄ odpowiada Sylwester Cacek, prezes Sfinks Polska: NAJCZĘŚCIEJ PIZZĘ, SUSHI LUB BURGERY

Najbardziej popularnymi daniami dowozu do klienta są dania kuchni włoskiej, a w szczególności pizza. Dużą popularnością w dowozie cieszą się też dania kuchni azjatyckiej, amerykańskiej i polskiej – wynika z danych zebranych przez Sfinks Polska. Są też takie produkty, których dowozić się nie powinno jak np. stek.

- Produkty dostarczane do klienta powinny dojechać w takim stanie, żeby klient nie odczuł dyskomfortu. Nie mogą różnić się od tego, co oferuje restauracja. Do usług delivery należy mieć wybraną, krótszą kartę – mówi newsrm.tv Sylwester Cacek, prezes Sfinks Polska.

Sam rynek dostaw w Polsce jest bardzo rozproszony – ocenia Sylwester Cacek i wylicza, że mamy duże firmy, portale i są mali przewoźnicy, restauracje, które same dostarczają swoje produkty. Na ten rynek zamierza też wejść grupa Sfinks, która już zapowiedziała utworzenie własnej marki delivery. Dzięki sprzedaży oferty restauracji w tym kanale, zarząd zakłada wypracowanie istotnego wzrostu przychodów. Największy potencjał dla sprzedaży w dostawie dotyczy konceptu Fabryka Pizzy – od 30% do 50% udziału w obrotach sieci. Marki takie jak Chłopskie Jadło, WOOK i Funky Jim mogą również w znaczący sposób podnieść swoją sprzedaż dzięki delivery. Zarząd szacuje udział dostawy w sprzedaży tych marek na poziomie: 15-30% dla Chłopskiego Jadła i Funky Jim oraz 20-30% dla WOOK. W przypadku marki Sphinx udział ten jest estymowany na poziomie 5-15%, a Meta – 5-10%.

- Segment delivery jest obecnie w fazie bardzo dynamicznego rozwoju i walki o zajęcie pozycji rynkowej. Dynamicznie działają i rozwijają się firmy specjalizujące się w usługach delivery, ale także szybko rosną usługi delivery oferowane przez konkretne sieci firm. Mamy szansę zbudować tu przewagę konkurencyjną dzięki rozpoznawalnym markom, bogatej ofercie produktowej i planowanemu zasięgowi naszych sieci. W tym przypadku również rozważamy akwizycje lub alianse, które pozwolą nam na szybkie zbudowanie skali działania, dużego grona odbiorców i zapewnienie szerokiej oferty. Już od prawie roku planujemy i przygotowujemy się do wdrożenia tej usługi, w tym przez ponad pół roku prowadziliśmy testy w zakresie doboru dań, procesu dowozu czy wielkości sprzedaży. Jesteśmy przekonani, że mamy szanse osiągnąć zakładane w tym obszarze cele strategiczne – mówi Sylwester Cacek.

Sylwester Cacek, prezes Sfinks Polska

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: