eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polskie firmy 2016: warunki prowadzenia biznesu

Polskie firmy 2016: warunki prowadzenia biznesu

2016-03-23 11:39

Przeczytaj także: Polskie firmy 2015: warunki prowadzenia biznesu


Widać zatem wyraźnie, że kuleje w Polsce nie tylko ustawodawstwo podatkowe. Cały mechanizm stanowienia prawa jest od kilku lat nakręcony do granic możliwości, co skutkuje niemożliwą do regularnego przyswajania ilością nowych regulacji. Należy wziąć poprawkę na fakt, iż przedstawione powyżej dane obejmują publikacje wszystkich rodzajów powszechnie obowiązujących aktów prawnych, a zatem również i tekstów jednolitych, które same w sobie nie stanowią żadnej legislacyjnej nowości. Jednak nawet mimo tego, skala wprowadzanych do polskiego porządku prawnego zmian jest zdecydowanie zbyt wielka. Częstotliwość poprawiania obowiązujących aktów prawnych i uchwalania nowych świadczy o tym, że publikowane w Dzienniku Ustaw przepisy są raczej słabej jakości – w przeciwnym wypadku nie wymagałyby tak częstych zmian. Wydaje się, że jest to jeden z największych i najpoważniejszych problemów, z jakimi muszą się stykać przedsiębiorcy w Polsce.

3. Polska w rankingach instytucji międzynarodowych – porównanie z wybranymi państwami europejskimi


fot. mat. prasowe

Polska w rankingach - Paying Taxes i Doing Business

W ostatnim raporcie Paying Taxes Polska dość znacznie awansowała.

fot. mat. prasowe

Polska w rankingach - Global Competitiveness i Index of Economic Freedom

Index of Economic Freedom 2016 uplasował nasz kraj na 39 miejscu.


3.1. WNIOSKI Z RANKINGÓW


Z treści powyższych tabel wynika szereg podstawowych faktów, umożliwiających dokonanie przekonującej diagnozy sytuacji. Przede wszystkim, jakkolwiek wciąż nie możemy być zadowoleni z lokat zajmowanych przez Polskę w międzynarodowych rankingach wolności gospodarczej i łatwości prowadzenia biznesu, nie sposób nie zauważyć progresu, koniecznego do odnotowania w przypadku wszystkich czterech branych pod uwagę zestawień.

Zdecydowanie największy „skok” dotyczy rankingu Paying Taxes, gdzie na przestrzeni roku Polska awansowała z 87. na 58. miejsce. Hipotetycznie, gdyby udało się utrzymać takie tempo, za dwa lata stalibyśmy się światowym liderem pod względem jakości i stopnia przyjazności systemu podatkowego – jest to zatem wynik niewątpliwie imponujący. Zasadne oczywiście są dwa pytania. Po pierwsze, na ile wyższa pozycja Polski w rankingach związana jest z przeprowadzaniem rzeczywistych kroków legislacyjnych i poprawą modelu i praktyki funkcjonowania administracji publicznej, czyli innymi słowy, z faktycznie dokonanego postępu, a na ile z pogorszenia sytuacji w znacznej części z pozostałych analizowanych państw. Po drugie, czy nie dało się, mimo wszystko, zrobić więcej? W znakomitej części rankingów Polska od wielu lat zajmuje bardzo niskie miejsca, wobec czego, co jest logiczne, dużo łatwiej jest awansować. Niezależnie od dwóch powyższych zagadnień, systematyczna poprawa pozycji Polski w omawianych rankingach stanowi zdecydowanie pozytywny symptom i jest korzystnym trendem, który warto kontynuować.

Warto zwrócić uwagę na to, jak kształtuje się lokata Polski w analizowanych rankingach względem państw z dwóch kategorii, szczególnie istotnych z punktu widzenia opinii publicznej. Można je traktować jako pewne benchmarki, umożliwiające przybliżone porównanie Polski z reprezentantami dwóch grup państw – bogatych państw zachodnich (cechujących się rozwiniętymi gospodarkami i wysokim poziomem zamożności) oraz państw regionu. W tym celu wyselekcjonowano po trzy państwa z obu grup – jako przykłady państw zachodnich posłużyły Francja, Wielka Brytania i Niemcy, natomiast spośród państw regionu wybrano Czechy, Litwę i Estonię. W rankingu Paying Taxes Polska okazała się być lepsza od dwóch z trzech reprezentantów państw zachodnich (Niemcy i Francja), jednak traci ogromny dystans do Wielkiej Brytanii (15. miejsce). W odniesieniu do branych pod uwagę państw regionu, sytuacja jest wprost odwrotna – Polska zajęła niższą lokatę niż dwa z analizowanych państw (Estonia i Litwa), za to osiągnęła o wiele lepszy wynik niż Czechy (122. miejsce). W rankingu Doing Business Polska zajęła gorszą lokatę niż cztery z sześciu państw w obu grupach. W przypadku zestawienia Global Competitiveness jest tragicznie, ponieważ Polska zajmuje w nim najgorsze miejsce z 7 branych pod uwagę państw. W rankingu Index of Economic Freedom lepsi byliśmy jedynie od Francuzów. Widać zatem wyraźnie, że Polskę dzieli spory dystans nie tylko od przedstawicieli bogatego zachodu, których staramy się dogonić od 26 lat, ale również od państw znajdujących się bezpośrednio w naszym regionie.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: