eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPolska › Polska: wydarzenia tygodnia 33/2015

Polska: wydarzenia tygodnia 33/2015

2015-08-15 20:51

Przeczytaj także: Polska: wydarzenia tygodnia 32/2015

  • Ujawnił się poważny spór między rządem i prezydentem w sprawie budżetu na przyszły rok. Chodzi głównie o dopłatę po 500 zł na każde dziecko w rodzinach najbiedniejszych, a także na kolejne dzieci, poczynając od drugiego w rodzinach o średnim dochodzie, a także o podwyżkę kwoty wolnej od podatku.
  • Wg GUSII kwartale tego roku polska gospodarka rozwijała się w tempie 3,3 proc. licząc r/r. W pierwszych trzech miesiącach 2015 r. dynamika wzrostu PKB wyniosła 3,6 proc. Według MG w kolejnych dwóch kwartałach tempo wzrostu PKB powinno przyspieszyć .
  • Wg GUS w pierwszym półroczu tego roku Polska miała ok. 12 mld zł nadwyżki w handlu zagranicznym (wobec 4 mld 52,8 mln zł deficytu przed rokiem). Eksport wzrósł o 6,3 proc., a import o 1,6 proc.
  • Według GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w lipcu tego roku spadły o 0,7 proc. licząc r/r i spadły o 0,1 proc. m/m. Według Eurostat-u ceny liczone wg HICP w Polsce w lipcu 2015 roku w ujęciu rocznym spadły o 0,5 proc. (wobec spadku o 0,6 proc. w czerwcu).
  • Według unijnego urzędu statystycznego Eurostat wyrównana sezonowo produkcja przemysłowa w Polsce wzrosła w czerwcu br. o 5,3% r/r (po wzroście o 5,2% r/r w poprzednim miesiącu),. W ujęciu miesięcznym wzrost ten wyniósł 0,6% m/m.
  • Eksport polskiej żywności rośnie głównie dzięki wysokiej jakości produktów W I półroczu br. wartość eksportu żywności wyniosła ok. 12 mld euro.
  • ZBP przedstawi pięć postulatów zmian ustawy o frankowiczach. Chce m.in. wprowadzenia kryterium dochodowego, bo "kredyty frankowe oferowano głównie najzamożniejszym" i zmniejszenia określonej w ustawie powierzchni nieruchomości.
  • Polska przygotowuje się do wejścia do Azjatyckiego Banku Inwestycji Infrastrukturalnych (AIIB). W końcu sierpnia odbędzie się spotkanie przedstawicieli PAIiIZ i MF z firmami, które wyraziły zainteresowane współpracą z Chinami.
  • Utrzymujące się upały z każdym dniem zwiększają straty w rolnictwie. Skutkiem będzie wzrost cen żywności.
  • Polacy wycofują pieniądze z lokat. Według NBP od lutego do czerwca zgromadzona na lokatach terminowych kwota zmniejszyła się o ponad 5 mld złotych.
  • Wchodzą w życie zmiany m.in. chroniące obywateli przed negatywnymi konsekwencjami bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowań. Łatwiej będzie można uzyskać odszkodowanie od urzędu, który dopuści się rażącego naruszenia prawa. Chodzi także o postępowania ws. podatków, którymi zajmują się sądy administracyjne.
  • Wchodzą nowe przepisy ustawowe o świadczeniach pieniężnych (także w sprawach rodzinnych). Gdy matka umrze lub porzuci dziecko, w czasie urlopu macierzyńskiego, pracownikowi – ojcu wychowującemu dziecko, przysługuje prawo do wykorzystania tej części urlopu macierzyńskiego, której nie wykorzystała matka. Będzie też mógł skorzystać z zasiłku macierzyńskiego w przypadku: śmierci matki dziecka, porzucenia przez nią malucha oraz gdy nie może ona sprawować nad nim opieki.
  • Według niepotwierdzonych jeszcze informacji, włoski koncern Fiat Chrysler Automobiles może już wkrótce ogłosić przywrócenie produkcji Fiata Panda do Tychów.

Komentarz do wydarzeń gospodarczych

B. Kruszyński wiceprezes zarządu Redan SA komentuje sytuację na rynkach: POLACY CORAZ CHĘTNIEJ KUPUJĄ ODZIEŻ W MODOWYCH DYSKONTACH

Polski rynek odzieżowy wart jest ponad 7 mld euro. Za cztery lata jego wartość ma oscylować wokół 9 mld euro. Część dyskontowa rynku rozwija się prężnie, bo sieci przejmują klientów bazarów i supermarketów. Polacy wciąż jednak przeznaczają na ubrania mniej niż mieszkańcy państw Europy Zachodniej...

– Dziś średnio Polacy nadal wydają mniej na odzież niż mieszkańcy Niemiec, Włoch, Wielkiej Brytanii czy Hiszpanii. Kilka lat temu było to dwa razy mniej. Cały czas widzimy więc przestrzeń do tego, żeby wartość całego rynku, czyli wydatki na odzież, rosła jeszcze przez długi czas. PMR prognozuje, że w perspektywie najbliższych kilku lat rynek będzie rósł kilka procent rocznie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Bogusz Kruszyński, wiceprezes zarządu Redan, właściciel marek m.in. Top Secret, Troll oraz sieci dyskontowej TXM Textilmarket.

Według danych opublikowanych przez PMR w 2014 roku polski rynek odzieży i obuwia wart był około 7 mld euro. W 2018 roku wart będzie 9 mld euro.

Jak podkreśla Kruszyński, bardzo dobrze na tle rynku rozwija się segment dyskontowy.

– Sklepy dyskontowe przejmują klientów, którzy do tej pory dokonywali zakupów w innych miejscach, m.in. na bazarach czy w hipermarketach. Widzimy, że specjaliści odzieżowi mają w tym miejscu przewagę i dzięki temu ten kawałek biznesu rośnie szybciej niż całość rynku – dodaje wiceprezes spółki Redan.

Wzrost znaczenia sektora dyskontowego widać także po wynikach grupy Redan. W czerwcu przychody ze sklepów dyskontowych wyniosły 26,2 mln złotych i były o 26 proc. wyższe niż przed rokiem. W całej grupie sprzedaż wzrosła w tym miesiącu o 22 proc. Od stycznia przychody z segmentu dyskontowego wyniosły nieco ponad 140 mln zł. To o 16 proc. więcej niż w pierwszym półroczu 2014 roku. Dla całej grupy wzrost wyniósł 13 proc.

– W części dyskontowej mamy sieć TXM Textilmarket. To około 320 sklepów w całej Polsce oraz kilka sklepów w Czechach i na Słowacji – wylicza Bogusz Kruszyński. – Co tydzień otwieramy kolejny sklep tej sieci, więc rozwijamy się dość dynamicznie. Pozwala na to rynek, który w tym kawałku biznesu ma duży potencjał wzrostu, a my staramy się go jak najlepiej wykorzystać – dodaje.

Spółka chce otwierać ok. 40-50 sklepów rocznie w Polsce. Plan na ten rok zakłada także otwarcie ok. 20 sklepów za granicą. Spółka zapowiada wejście na rynek rumuński.

Do sieci TXM Textilmarket pod koniec ostatniego miesiąca należały 324 sklepy o łącznej powierzchni 69,7 tys. mkw. To o 9 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2014 roku.

– I półrocze pod względem wartości sprzedaży było dobre, szczególnie w Polsce mamy wysokie wzrosty w sklepach w tym i w zeszłym roku. To jest bardzo dobry efekt – mówi Kruszyński.

Wzrosła też łączna powierzchnia punktów handlowych działających w sieci sprzedaży marek Top Secret, Troll i Drywash – do 34,9 tys. mkw., czyli 16 proc. więcej niż w czerwcu 2014 roku.

Bogusz Kruszyński, wiceprezes zarządu Redan SA

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: