eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › "Made in Poland" już na 218 rynkach świata

"Made in Poland" już na 218 rynkach świata

2015-04-29 00:40

Przeczytaj także: Polskie firmy nacierają. Cel: rynki zagraniczne


Nowe światy


Według prognoz Grant Thornton, najmocniej zwiększy się znaczenie Ameryki Północnej i Południowej. Jej udział w polskim eksporcie nadal pozostanie relatywnie niewielki, ale wzrost będzie istotny. Według prognoz Grant Thornton, w latach 2015-2020 zagraniczna sprzedaż polskich firm na obu Amerykach wzrośnie o 45,3 proc., dzięki czemu ich udział w strukturze eksportu zwiększy się z 3,3 do 4,2 proc. Będzie to zasługa przede wszystkim silnego wzrostu obrotów ze Stanami Zjednoczonymi – głównego odbiorcy polskich towarów w tamtym regionie. W latach 2015-2020 polski eksport do USA wzrośnie o 67,4 proc., dzięki czemu udział rynku wzrośnie z 2,2 do 2,9 proc.
- Już od kilku lat ekspansja polskich firm w USA szybko rośnie. Dynamika eksportu sięgała kilkunastu procent rocznie. Stany są bowiem idealnym kierunkiem realizowania wspomnianej wcześniej strategii poszukiwania nowych, nietradycyjnych rynków zbytu. W kolejnych latach ta tendencja będzie kontynuowana, a dodatkowo ma szansę umocnić się dzięki negocjowanej właśnie umowie o wolnym handlu między UE a USA – tłumaczy Tomasz Wróblewski.

fot. mat. prasowe

Eksport w relacji do PKB w krajach UE, 2014

Eksport w relacji do PKB (według unijnego ujęcia) wynosi 44 proc. PKB, co daje nam dopiero 19. miejsce na 28 państw. Wyprzedzają nas niemal wszystkie kraje Europy Środkowej i Wschodniej.


Innym, ważnym kierunkiem, który będzie zyskiwał na znaczeniu w najbliższych latach, są kraje europejskie spoza UE, np. do Norwegii, Serbii, Czarnogóry czy na Białoruś. Według prognoz Grant Thornton, eksport na te rynki wzrośnie w latach 2015-2020 o 42,4 proc., dzięki czemu udział tych państw w strukturze polskiej sprzedaży zagranicznej zwiększy się z 12,2 do 14,5 proc.
- Dotąd kraje europejskie spoza Unii były przez polskie firmy traktowane po macoszemu. W pierwszych latach po wejściu Polski do UE jednolity europejski rynek (zasobny, a przy tym ze zminimalizowanymi barierami biurokratycznymi dla handlu towarami z Polski) był na tyle atrakcyjną ofertą, że nasze firmy nie miały motywacji, by szukać klientów poza Unią. Teraz jednak, kiedy firmy szukają alternatyw dla rynku unijnego, regiony takie jak Bałkany, Białoruś czy Norwegia okazują się idealnym miejscem dla ekspansji. Są bliskie geograficznie i kulturowo, a w dodatku odnotowują zwykle wyższą dynamikę wzrostu niż kraje strefy euro – przekonuje Tomasz Wróblewski.

Prognozy dla eksportu do tej grypy krajów (europejskich spoza UE) byłyby jeszcze bardziej optymistyczne, gdyby nie sytuacja w Rosji i na Ukrainie. Grant Thornton w swoich prognozach przyjął, że w związku z niestabilną sytuacją polityczną w tych krajach, polskie eksport pozostanie tam na niskim poziomie jeszcze przez wiele lat.

fot. mat. prasowe

Dynamika polskiego eksportu do wybranych krajów w latach 2015-2020, prognozy Grant Thornton

Polski eksport ma przed sobą okres stabilnego, dynamicznego rozwoju – wynika z prognoz Grant Thornton. Do 2020 r. zagraniczna sprzedaż wzrośnie łącznie o 35,6 proc., co oznacza średnią dynamikę roczną eksportu na poziomie 5,2 proc.


- Sytuacja za Wschodnią granicą jest na tyle nieprzewidywalna, że znacząco utrudnia prognozowanie wskaźników makroekonomicznych na najbliższe lata. Na potrzeby naszej analizy przyjęliśmy więc robocze założenie, że konflikt polityczny w Rosji i na Ukrainie utrzyma się przez cały prognozowany okres, ale nie rozleje się po reszcie Europy – wyjaśnia Tomasz Wróblewski.

Komentarz eksperta:


Prof. dr hab. Leszek Dziawgo
Kierownik Katedry Zarządzania Finansami
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

Ostatnie 25 lat to ogromny wysiłek polskiej gospodarki, także w zakresie ekspansji zagranicznej. Należy pozytywnie ocenić polski eksport oraz polskie inwestycje zagraniczne. Dotyczy to zarówno wartości, jak i struktury oraz kierunków ekspansji. Fakty są jednoznaczne – pamiętajmy, iż ekspansja zagraniczna jest dowodem wyjątkowej konkurencyjności firm i całej gospodarki.

Niestety, pozostaje jednak pewien niedosyt. Nasze firmy mogły ze swoimi produktami sięgać jeszcze dalej, łatwiej być dalej, łatwiej i taniej, nasz kraj nie jest bowiem krajem wymarzonym dla biznesu. Rola przedsiębiorcy we współczesnym państwie i społeczeństwie ciągle nie jest właściwie rozumiana. Jak powszechnie wiadomo, wizerunek przedsiębiorcy w oczach administracji i społeczeństwa nie jest szczególnie pozytywny. Tym większy szacunek dla polskiego biznesu za osiągnięte wyniki.

Jak wspierać polski biznes ? Może po prostu nie przeszkadzać. Być może warto zastosować inspiracje znane z innych dziedzin? Przykładem może być „Obszar chroniony – Natura 2000”. Jak wiadomo, przyroda jest tam najważniejsza i niczego nie wolno dotykać. Może by tak przez analogię powołać np. „Obszar chroniony – Biznes 2030”? Byłby to obszar, na którym pod ochroną znalazłby się właśnie biznes. Przedsiębiorca otrzymałby na takim obszarze prawa, jakimi cieszy się nawet każdy prosty zajączek na obszarze chronionym. Np. nie można go straszyć, a tym bardziej zabić. Takie postępowanie jest karalne. Zajączkowi się tam nawet pomaga i zapewnia spokój, aby było jeszcze więcej zajączków. Pamiętajmy, iż biznes finansuje nasze państwo. Zatem biznes to nasza wspólna sprawa.


poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: