eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Koniunktura przemysłowa II 2015

Koniunktura przemysłowa II 2015

2015-02-25 12:12

Przeczytaj także: Koniunktura przemysłowa I 2015


Spośród badanych jednostek, w lutym 4,9% podmiotów nie odczuwa żadnych barier w prowadzeniu bieżącej działalności (5,1% przed rokiem). Wciąż największe trudności napotykane przez przedsiębiorców zgłaszających występowanie barier związane są z konkurencją na rynku (barierę tę sygnalizuje w lutym br. 58% przedsiębiorstw, 55% w analogicznym miesiącu ub. r.) oraz kosztami zatrudnienia (49% w lutym br., 48% przed rokiem). Od początku 2013 r. przedstawiciele badanych firm sygnalizują stopniowy spadek odczuwania barier związanych z niepewnością ogólnej sytuacji gospodarczej (39% w lutym br., 43% przed rokiem) oraz niedostatecznym popytem (34% w lutym br., 38% w analogicznym miesiącu ub. r.).

4. Handel detaliczny


Ogólny klimat koniunktury w handlu detalicznym kształtuje się w lutym na poziomie minus 1 (minus 3 w styczniu). Poprawę koniunktury sygnalizuje 15% badanych przedsiębiorstw, pogorszenie – 16% (przed miesiącem odpowiednio 14% i 17%). Pozostałe przedsiębiorstwa uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie.

fot. mat. prasowe

Ogólny klimat koniunktury w handlu detalicznym

Ogólny klimat koniunktury w handlu detalicznym kształtuje się w lutym na poziomie minus 1 (minus 3 w styczniu).


Poprawiają się, mimo to nadal niekorzystne, przewidywania dotyczące sprzedaży oraz sytuacji finansowej. Odpowiednie diagnozy są pesymistyczne, najgorsze na przestrzeni ostatnich dziesięciu miesięcy. Ze względu na mniej niekorzystne prognozy sprzedaży, przy utrzymującym się nadmiernym poziomie zapasów towarów, planowany jest mniejszy niż przewidywano w styczniu spadek zamówień to-warów u dostawców. Redukcje zatrudnienia mogą być nieznaczne, zbliżone do planowanych miesiąc wcześniej, i mniejsze od zapowiadanych w analogicznym miesiącu ostatnich trzech lat. W lutym dyrektorzy przedsiębiorstw przewidują nieznaczne przyspieszenie dynamiki cen.

fot. mat. prasowe

Ogólny klimat koniunktury w handlu detalicznym wg branż

Optymistyczne oceny formułuje m.in. branży włókno, odzież i obuwie


W poszczególnych branżach handlowych oceny koniunktury są zróżnicowane. Od początku ubiegłe-go roku w branży włókno, odzież, obuwie odnotowywane są optymistyczne oceny w tym zakresie (plus 7 – wzrost o 3 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca). W lutym koniunktura oceniana jest optymistycznie również przez przedstawicieli branży pojazdy samochodowe (plus 2 – wzrost o 1 p. proc.). Negatywnie koniunkturę oceniają jednostki z branż żywność (minus 7 – podobnie jak przed miesiącem) oraz artykuły gospodarstwa domowego ogółem (minus 6 – wzrost o 6 p. proc.).

W podziale na klasy wielkości, w lutym oceny ogólnego klimatu koniunktury w przedsiębiorstwach o liczbie pracujących do 49 osób są mniej pesymistyczne od formułowanych w ostatnich dwóch miesiącach. Drugi z kolei miesiąc przedstawiciele jednostek średnich (o liczbie pracujących od 50 do 249 osób) wskazują na utrzymywanie się bez zmian ogólnego klimatu koniunktury. Dyrektorzy firm dużych (o liczbie pracujących 250 i więcej osób) sygnalizują niewielką poprawę koniunktury w porównaniu z ocenami ze stycznia, po dwóch miesiącach stopniowego spadku optymizmu.

Spośród badanych jednostek, w lutym 5,0% podmiotów nie odczuwa żadnych barier w prowadzeniu bieżącej działalności (3,8% przed rokiem). Wciąż największe trudności napotykane przez przedsiębiorców zgłaszających występowanie barier związane są z konkurencją na rynku (barierę tę sygnalizuje w lutym br. 64% przedsiębiorstw, 57% w analogicznym miesiącu ub. r. – jest to bariera, której znacznie w ujęciu rocznym wzrosło w największym stopniu) oraz kosztami zatrudnienia (56% w lutym br., 59% przed rokiem). Od początku 2013 r. przedstawiciele firm handlowych sygnalizują stopniowy spadek od-czuwania barier związanych z niedostatecznym popytem (43% w lutym br., 46% w analogicznym miesiącu ub. r.) oraz niepewnością ogólnej sytuacji gospodarczej (32% w lutym br., 36% przed rokiem).

5. Usługi


W lutym wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w sekcji transport i gospodarka magazynowa kształtuje się na poziomie plus 2 (przed miesiącem minus 1). Poprawę koniunktury odnotowuje 16% badanych firm, a jej pogorszenie 14% (w styczniu odpowiednio 13% i 14%). Pozostałe jednostki uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie.

fot. mat. prasowe

Klimat koniunktury w sekcji transport i gospodarka magazynowa

W lutym wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w sekcji transport i gospodarka magazynowa zanotował poprawę.


Po trzech miesiącach pogarszania się ocen popytu, sprzedaży usług oraz sytuacji finansowej jednostek, w lutym niekorzystne diagnozy w tym zakresie utrzymują się na poziomie odnotowanym w styczniu. Nadal sygnalizowane jest zwiększanie się opóźnień płatności za wykonane usługi. Prognozy popytu na oferowane usługi oraz ich sprzedaży są nieznacznie optymistyczne po raz pierwszy od września ubiegłego roku.

poprzednia  

1 2 3 4 ... 6

następna

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: