eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › PIN, hasło dostępu, telekod: Polacy mają dość

PIN, hasło dostępu, telekod: Polacy mają dość

2015-01-19 11:13

PIN, hasło dostępu, telekod: Polacy mają dość

Skanowanie tęczówki © Igor Mojzes - Fotolia.com

Polacy mają już dość haseł, PIN-ów i kodów. Połowa respondentów badania TNS Polska, zrealizowanego na zlecenie firmy Nuance Communications, deklaruje, że chętnie wypróbowałaby nowe metody weryfikacji dostępu, jak hasła głosowe, skanowanie tęczówki czy też czytniki linii papilarnych.

Przeczytaj także: Chroń PIN i hasło dostępu

Badanie, o którym mowa we wstępie, przeprowadzono w listopadzie 2014 na reprezentatywnej grupie polskich użytkowników internetu. Jest ono najprawdopodobniej jednym z najbardziej szczegółowych opracowań nt. postaw polskich konsumentów w sprawie obecnie stosowanych metod autentyfikacji.

Wyniki badania jasno wskazują na rozdźwięk pomiędzy oczekiwaniami klientów, a tym, z czym mają do czynienia na co dzień oraz potwierdzają wnioski wyciągnięte już z badań przeprowadzanych w innych krajach na świecie - numery PIN, hasła dostępu, telekody czy pytania weryfikujące tożsamość mogą stanowić barierę w dostępie do usług. Użytkownicy internetu i urządzeń mobilnych oczekują bardziej przyjaznych metod autentyfikacji. Dlatego atrakcyjne wydaje się hasło głosowe będące naturalnym, wygodnym i bezpiecznym sposobem weryfikacji, alternatywą haseł dostępu czy kodów PIN. Jednocześnie należy mieć na uwadze fakt, że użytkownicy internetu chcą mieć dostęp do konta bankowego czy innych kont osobistych przez różne kanały dostępu: internet, smartfon, telefoniczne centra obsługi, bezpośrednia obsługa „przy okienku”, co będzie wymuszać zastosowanie bardziej przyjaznych dla nich metod weryfikacji niż te tradycyjne.

Wyniki badania:


Blisko połowa respondentów (47%) czuje się zmęczona liczbą haseł dostępu, kodów, PIN-ów, które trzeba zapamiętać. 46% denerwuje się kiedy system wymusza tworzenie skomplikowanych haseł. 27% twierdzi zaś, że nie lubi tokenów. Połowa respondentów uważa, że bezpieczeństwo ich danych zależy od instytucji, z których usług korzystają, a nie od nich samych.

fot. Igor Mojzes - Fotolia.com

Skanowanie tęczówki

Połowa respondentów badania TNS Polska deklaruje, że chętnie wypróbowałaby nowe metody weryfikacji dostępu, jak hasła głosowe, skanowanie tęczówki czy też czytniki linii papilarnych.


Respondenci najbardziej obawiają się włamania na konto bankowe/przejęcia hasła do bankowości elektronicznej i kradzieży kart płatniczych (61%), mimo, iż deklarowali większe doświadczenie z innymi rodzajami zagrożeń: rozbój na ulicy czy włamanie do domu/mieszkania.

Najwięcej posiadanych haseł zadeklarowali użytkownicy portali społecznościowych (34% ma 4 lub więcej haseł). Najmniej haseł zadeklarowali użytkownicy kart płatniczych (41% posiada jeden PIN). Generalnie większość respondentów korzysta z jednego lub dwóch haseł dostępu.

Połowa respondentów (65% mężczyzn, 39% kobiet) słyszała ogólne informacje na temat biometrycznych zabezpieczeń dostępu. Ponad ośmiu na dziesięciu internautów (86%) rozpoznaje co najmniej jeden sposób biometrycznej autentyfikacji - najczęściej wymienianym rodzajem był odczyt linii papilarnych i skan tęczówki oka. Weryfikację głosową kojarzy 57% badanych.

 

1 2

następna

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: