eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Małe i średnie przedsiębiorstwa a e-handel

Małe i średnie przedsiębiorstwa a e-handel

2014-10-21 13:02

Małe i średnie przedsiębiorstwa a e-handel

E-handel w MŚP © sp4764 - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Polski e-commerce ewoluuje w tempie, którego z pewnością mogą nam pozazdrościć inne kraje europejskie. Aby jednak ten rozwój przebiegał jeszcze dynamiczniej, konieczne jest położenie nacisku na edukację e-przedsiębiorców. W szczególności chodzi tu o rozszerzenie znajomości zagadnień prawnych oraz marketingowych - czytamy w raporcie z badania „E-handel w polskich małych i średnich przedsiębiorstwach”, zrealizowanego przez IAB Polska we współpracy z Ministerstwem Gospodarki.

Przeczytaj także: Sektor MSP: bezpieczeństwo inwestycyjne 2014

Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska postanowił zrealizować badanie rynku z przedstawicielami biznesu e-commerce w sektorze MŚP (małych i średnich przedsiębiorstw). Aby rozszerzyć perspektywę organizacji branżowej o zagadnienia, które mogą być istotne i przydatne we wspieraniu tego rynku z punktu widzenia organów państwowych, do współpracy przy konstruowaniu badania zaproszono Ministerstwo Gospodarki. Jednym z partnerów badania, dzięki którym możliwe było dotarcie do e-przedsiębiorców, jest Panorama Firm, która udostępniła bazy danych przygotowane specjalnie na tę okazję. Baza danych Panoramy Firm liczy 2,4 miliona przedsiębiorstw i jest codziennie aktualizowana.
- Wyniki przedmiotowych badań wskazują na konieczność upowszechniania wiedzy i informacji o otoczeniu prawnym w jakim działają firmy z sektora informatycznego. Raport stanowi również podstawę do przeprowadzenia szeroko zakrojonych działań informacyjno-promocyjnych, zarówno po stronie agend rządowych, jak i organizacji branżowych. – podkreśla Arkadiusz Bąk, wiceminister gospodarki.

Z badania wynika przede wszystkim, że rynek „małego i średniego”e-commerce ma ogromny potencjał i będzie dalej dynamicznie się rozwijał, co z kolei będzie stymulowało dalszy wzrost konkurencyjności. Z drugiej strony wyniki badania ujawniły ogromną potrzebę edukacji tego rynku, zarówno w zrozumieniu mechanizmów prawnych (których większość powstaje na szczeblu UE), jak również od strony marketingowej (w szczególności w stosowaniu narzędzi analitycznych, dzięki którym możliwe jest lepsze zrozumienie potrzeb klientów, efektywne kształtowanie portfolio oraz optymalizowanie działań zmierzających do zwiększania sprzedaży).

- Aby zapewnić dalszy dynamiczny rozwój e-sklepów zarówno polscy politycy, jak i organizacje przedsiębiorców powinny wspierać ten rynek, edukować, upraszczać prawo. Wtedy nie tylko e-handel będzie rozkwitał, ale rozwój ten będzie nadal wpływał na dynamiczny wzrost gospodarczy Polski. - podsumowuje Prezes IAB Polska Włodzimierz Schmidt, który zaprezentował wyniki badania „E-handel w polskich małych i średnich przedsiębiorstwach” podczas Krajowego Forum Jednolitego Rynku SIMFO 2014, 16 października w Warszawie.

fot. sp4764 - Fotolia.com

E-handel w MŚP

Najnowsze badanie IAB Polska pokazuje, że aby e-commerce w Polsce rozwijał się dynamiczniej, to jako branża mamy sporo do zrobienia, przynajmniej w segmencie małych i średnich przedsiębiorstw.


Perspektywy rozwojowe
Diana Tokarska, p.o. Dyrektora Zarządzającego Allegro

Najnowsze badanie IAB Polska pokazuje, że aby e-commerce w Polsce rozwijał się dynamiczniej, to jako branża mamy sporo do zrobienia, przynajmniej w segmencie małych i średnich przedsiębiorstw. Być może też czekają nas procesy takie jak konsolidacja w tej grupie. Polski rynek małych firm handlujących w internecie jest jeszcze bardzo młody. Wystarczy zauważyć, że prawie dwie trzecie podmiotów biorących udział w badaniu ma staż krótszy niż 5 lat. To bardzo duża grupa mniej doświadczonych, ale dynamicznych podmiotów, które muszą zmagać się nie tylko z konkurencją, ale i z przeszkodami innego rodzaju, na przykład ze zmiennością przepisów. To sygnał zarówno dla krajowych, jak i europejskich instytucji stanowiących prawo, że potrzebujemy tu wprowadzić ułatwienia, by e-commerce stawał się istotną częścią gospodarki, optymalizując koszty i wzbogacając ofertę dla konsumentów.

fot. mat. prasowe

Jakie są Pana(i) zdaniem największe bariery w rozwoju prowadzonej działalności online?

Koszty prowadzenia działalności oraz duża konkurencja to największe bariery prowadzenia e-handlu.


 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: