Tydzień 09/2003 (24.02-02.03.2003)
2003-03-03 00:40
- Już trzy kraje strefy euro (Niemcy, Francja, Italia) mają kłopoty z utrzymaniem swojego deficytu poniżej 3% i kwestionują słuszność obowiązującego w UE paktu stabilizacji i rozwoju.
- Inflacja w strefie euro w styczniu 2003 roku wyniosła 2,2%r/r, wobec 2,3% w grudniu 2002 roku.
- Według ocen MFW w tym roku gospodarka Niemiec wzrośnie o 0,7% (poprzednia prognoza 2,0%), przy deficycie 3,2%.
- W 2002 roku PKB Italii wzrosło o 0,4%, a Danii o 1,6%.
- Liczba bezrobotnych w Niemczech wzrosła w lutym o blisko 25 tys. i osiągnęła rekordowy poziom 4,64 mln osób.
- Poziom nastrojów wśród niemieckich przedsiębiorców wzrósł w lutym do 88,9 punktu z 87,4 punktu w styczniu.
- Wydatki francuskich konsumentów spadły w styczniu o 0,2% licząc miesiąc do miesiąca i wzrosły o 2,5% r/r.
- Szwajcarski gigant finansowy Credit Suisse Group stracił w ubiegłym roku 3,3 mld franków (2,5 mld USD).
- Największym rynkiem farmaceutycznym w Europie pozostają Niemcy z kwotą 17,48 mld USD w 2002 roku.
- Ceny ropy na londyńskiej giełdzie osiągnęły najwyższy poziom od 12 lat (ponad 33USD/baryłkę).
- Turyński Fiat ma nowego prezesa. Jest nim 68-letni Umbeto Agnelli, najmłodszy brat charyzmatycznego, niedawno zmarłego Giowanniego.
Mikrokomentarz do wydarzeń gospodarczych
Przez wiele dziesiątków lat FIAT był okrętem flagowym włoskiej gospodarki. Dawał też pracę tysiącom włoskich pracownikom. Fiat-Auto był też w czołówce samochodowych producentów europejskich. Do dziś włoskie marki: Ferrari, Alfa Romeo, Maseratti bardzo dobrze kojarzą się fanom automobilizmu na całym świecie.
Ostatnich kilka lat to bardzo zły okres dla Fiat-a. Koncern nie był w stanie dotrzymać kroku światowym konkurentom i popadał systematycznie w coraz większe długi. By utrzymać się na rynku zaczął sprzedawać firmy należące do grupy.
Podjęte działania sanacyjne nie przyniosły w roku 2002 spodziewanych efektów. Zakończył go stratą netto na poziomie 4,3 mld euro. Jest ona kilkukrotnie większa niż w 2001 roku. Przychody firmy w 2002 roku były na poziomie 55,6 mld euro i były mniejsze niż w roku 2001 o 5,4%. W koncernie produkcja samochodów dała przychody w wysokości przeszło 22 mld euro i był to wynik gorszy niż w 2001 roku o przeszło 9%.
Właściciele podjęli ostatnio szereg decyzji mających na celu uratowanie firmy. Postanowiono w ciągu 1,5 roku dokapitalizować Fiat-Auto kwotą 5 mld euro, sprzedać Fiat-Avio oraz zmienić skład zarządu. Nowym szefem został Umberto Agnielli.
oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy