eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Technologie mobilne zwiększają efektywność pracy

Technologie mobilne zwiększają efektywność pracy

2014-05-18 00:59

Technologie mobilne zwiększają efektywność pracy

Mobilne technologie stanowią wsparcie dla pracowników sektora MŚP © Piotr Adamowicz - Fotolia.com

Urządzenia mobilne doskonale służą pracownikom sektora małych i średnich przedsiębiorstw. O ich użyteczności przekonanych jest już 72 procent respondentów przebadanych na potrzeby badania przeprowadzonego przez Ipsos MORI na zlecenie Microsoft. Jednocześnie 64 procent z nich uważa, że nowe technologie stanowią kluczowy czynnik wspierający rozwój firmy.

Przeczytaj także: Mobilność coraz ważniejsza dla firm

Jak wynika z badania, średnio 66 proc. pracowników MŚP w Europie, a 72 proc. w Polsce postrzega urządzenia mobilne jako wsparcie w swoich codziennych obowiązkach. Potrzeba wykorzystania mobilnych technologii w pracy ma swoje źródło w intensywności i tempie pracy – 56 proc. respondentów z Polski deklaruje regularne wykonywanie zadań służbowych poza godzinami biurowymi, z czego niemal połowa (46 proc.) jako przyczynę wskazuje „zbyt wiele obowiązków”. Ta sytuacja raczej nieprędko ulegnie zmianie, gdyż pracownicy MŚP spodziewają się dalszego zintensyfikowania zadań w najbliższym roku: 32 proc. wskazuje jako przyczynę rozwój działalności, a 34 proc. – zwiększenie konkurencji na rynku.

Warto zauważyć, że jednocześnie biuro stopniowo przestaje być jedynym miejscem, z którego pracownicy wykonują bądź chcą wykonywać obowiązki służbowe. Gdyby dać im wybór, 37 proc. respondentów pracowałoby w biurze, ale kolejne 30 proc. z domu, a 13 proc. – na wolnym powietrzu. W przypadku pracy koncepcyjnej 44 proc. deklaruje, że przynosi ona najwięcej efektów w biurze. Jednak już 26 proc. deklaruje „efektywne myślenie” w trakcie drogi do lub z biura, 20 proc. w trakcie spotkań zewnętrznych, a 18 proc. – rano, po przebudzeniu.

fot. Piotr Adamowicz - Fotolia.com

Mobilne technologie stanowią wsparcie dla pracowników sektora MŚP

Jak wynika z badania średnio 66 proc. pracowników MŚP w Europie, a 72 proc. w Polsce postrzega urządzenia mobilne jako wsparcie w swoich codziennych obowiązkach.


W obliczu rosnących wymagań i zmieniających się wyobrażeń o stylu pracy pracownicy mają dość sprecyzowane oczekiwania, co do potrzebnych im narzędzi technologicznych:
  • 80 proc. oczekuje dostępu mobilnego/zdalnego do dokumentów firmowych, który umożliwi im pracę z dowolnego miejsca (dla porównania średnia europejska to 74 proc.);
  • 77 proc. wskazuje potrzebę narzędzi, które pozwolą im współpracować z kolegami w wielu lokalizacjach;
  • zapytani, jaki jeden obszar IT zmieniliby w firmie, respondenci najczęściej wskazywali możliwość pracy zdalnej (40 proc.) oraz większy wybór w kwestii urządzeń takich jak tablety, telefony, laptopy czy desktopy (30 proc.).

„Wyniki badania wśród polskich MŚP pokazują gotowość do wdrożenia nowoczesnego, bardziej mobilnego i elastycznego stylu pracy, który przełoży się na bardziej efektywną realizację zadań służbowych” – powiedział Wojciech Życzyński, Dyrektor odpowiedzialny za sektor MŚP w polskim oddziale Microsoft. „Oczywiście MŚP mają dziś wiele priorytetów, co uszczupla budżety, więc dodatkowe inwestowanie w IT może wydawać się dużym wyzwaniem. Jednak najnowocześniejsze rozwiązania nie są już domeną największych korporacji – rynek technologii oferuje nie tylko korzystny model rozliczeń dla usług w chmurze, ale też całą gamę urządzeń, więc również małe firmy mogą dziś korzystać z najnowocześniejszych urządzeń i usług”.

Jak w praktyce wygląda podejmowanie wyzwań związanych z mobilnością? Przykład Stowarzyszenia KRES, które dzięki usłudze Office 365 wszystkie dokumenty przechowuje w chmurze, pokazuje, że nowoczesne rozwiązania można łatwo wdrożyć i szybko czerpać z nich korzyści. Mimo braku działu IT po stronie Stowarzyszenia wdrożenie odbyło się bez zakłóceń zaledwie w ciągu kilku dni, a sama usługa była dostępna dla użytkowników już po kilku chwilach. Obecnie pracownicy mają stały dostęp do firmowych plików, mogą je aktualizować w czasie rzeczywistym i zawsze mają pewność, że korzystają z najnowszej wersji.

Ogromną zaletą rozwiązania okazała się również obsługa z poziomu różnych urządzeń – zarówno komputerów, jak i smartfonów czy tabletów: „Office 365 daje możliwość kontaktu z zespołem w każdej chwili, z każdego miejsca. Kiedy mamy sytuację wymagającą interwencji, wystarczy, że wykonam kilka kliknięć w telefonie czy na laptopie i od razu mam dostęp do wszystkich potrzebnych dokumentów” – mówi Adam Sobczak, Specjalista ds. administracyjnych.

O badaniu
Badanie „SME Modern IT Research 2014” przeprowadzone przez Ipsos MORI na zlecenie Microsoft objęło 5770 pracowników MŚP w następujących krajach: Austria, Czechy, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Litwa, Niemcy, Polska, Portugalia, Rumunia, Ukraina i Węgry. Próba dla Polski wyniosła 601 osób. Firmy biorące udział w badaniu zatrudniają do 250 pracowników. Badanie zostało przeprowadzone w dniach 5-13 marca 2014 r. metodą ankiety online za pomocą Ipsos Interactive Panel.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: