eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPolska › Polska: wydarzenia tygodnia 15/2014

Polska: wydarzenia tygodnia 15/2014

2014-04-13 11:46

Przeczytaj także: Polska: wydarzenia tygodnia 14/2014

  • Rada Ministrów podjęła decyzję w sprawie "Programu Rozwoju Przedsiębiorstw do 2020 roku". Będzie on finansowany ze środków budżetowych oraz z funduszy strukturalnych przewidzianych w nowej perspektywie finansowej. Zakłada się, że do 2020 r. na działania przewidziane w Programie zostanie wydane ok. 25,4 mld zł.
  • Według Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej (MPiPS) na koniec marca stopa bezrobocia rejestrowanego wyniosła 13,6% (w lutym 13,8 proc.).
  • Rada Polityki Pieniężnej (RPP) utrzymała stopy procentowe na niezmienionych poziomach. Podstawowa stopa referencyjna nadal wynosi (od 4 lipca 2013 r.) 2,50%.
  • Trybunał Konstytucyjny w dniach 6-7 maja na wnioski OPZZ, NSZZ "Solidarność" oraz posłów PiS rozpatrzy zgodność kontrowersyjnej reformy emerytur z konstytucją (chodzi o podwyższenie wieku emerytalnego dla kobiet i mężczyzn do 67. roku życia).
  • Polska zajęła ostatnie miejscu w opublikowanym w czwartek przez Komisję Europejską rankingu jakości transportu w krajach członkowskich UE.
  • Przez sytuację polityczną na wschodzie Europy polska gospodarka może w tym roku rozwijać się wolniej, niż mówią prognozy MFW. Jeszcze w październiku Fundusz prognozował, że wzrośnie ona w tym roku o 2,4 proc., a ostatnie mówią o 3,1 proc. Szacunki na 2015 r. przewidują wzrost PKB o 3,3 proc. Główny ekonomista Polskiej Rady Biznesu Janusz Jankowiak uważa jednak, że prognozy MFW są zbyt optymistyczne z uwagi na ryzyko związane z Ukrainą i Rosją. Jego zdaniem pozytywnie na naszą ekonomię wpłyną też środki unijne, oraz dobre prognozy MFW dla strefy euro. Fundusz prognozuje m.in., że w 2014r gospodarka niemiecka, która jest silnie związana z polską, wzrośnie w tym roku o 1,7 proc., a wzrost w strefie euro wyniesie 1,5 proc.
  • Polska nie planuje obecnie dwustronnych pożyczek dla Ukrainy; pomoc od MFW i UE powinna wystarczyć - mówił w piątek w Waszyngtonie szef polskiego resortu finansów Mateusz Szczurek. Jego zdaniem spowolnienie w handlu ze wschodem nie powinno zaszkodzić umacnianiu polskiej gospodarki.
  • "Polityka Insight" zbadała stopień uzależnienia od Rosji poszczególnych państw UE. Finalny wskaźnik był średnią trzech zmiennych: udziału eksportu do Rosji, udziału importu nośników energii z Rosji oraz udziału inwestycji bezpośrednich w Rosji. "czołówkę w tym rankingu stanowią: Litwa, Polska, Bułgaria, Finlandia i Słowacja. Dalsze miejsca zajęły Łotwa, Węgry, Cypr, Czechy i Estonia, Rumunia i Grecja, Włochy i Szwecja, Holandia i Niemcy, Luksemburg i Słowenia, Francja i Hiszpania, Wielka Brytania, Belgia i Austria, Portugalia i Dania.
  • Eksport polskich towarów na Ukrainę zmniejszył się o 11,6% r/r do 667,2 mln USD w okresie styczeń-luty 2014 r. Ukraina jest obecnie na 15. miejscu wśród największych odbiorców polskiego eksportu. Udział w całości handlu zagranicznego Polski spadł do 1,9% po lutym br. z 2,3% rok wcześniej.
  • Komisja Europejska zatwierdziła przyznanie 51,8 mln euro z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na modernizację sieci elektroenergetycznej pomiędzy Polską a Litwą - podała KE. Jest to element projektu tzw. mostu elektroenergetycznego Polska-Litwa. całkowita wartość pierwszego etapu projektu budowy połączenia elektroenergetycznego z Litwą to około 1,8 mld zł, z czego dofinansowanie z UE ma wynieść ok. 768 mln zł.
  • Szansą dla polskiego górnictwa jest już w tym roku eksport naszego węgla do niemieckich elektrowni (może wzrosnąć o 60 proc.). Wynika to ze zmiany - polityki energetycznej w Niemczech, bo niemiecki rząd zapowiada stopniowe ograniczanie wsparcia dla odnawialnych źródeł energii i zwiększanie produkcji prądu w elektrowniach węglowych.
  • Jastrzębska Spółka Węglowa (JSW) podpisała warunkową, przedwstępną umowę nabycia od Kompanii Węglowej (KW) zakładu górniczego Kopalnia Węgla Kamiennego "Knurów-Szczygłowice". Wartość kontraktu 1,49 mld zł.
  • Według Ministerstwa Gospodarki cena zbytu węgla w 2013 roku spadła o 13,3 proc. r/r, do 294,95 zł/t (z tego cena zbytu ogółem węgla do celów energetycznych uległa obniżeniu o 9,9 proc., natomiast cena zbytu węgla do koksowania zmniejszyła się o 23,6 proc.)
  • Hewlett-Packard (HP) przyznał się do korupcji. Korupcja miała miejsce m.in. w Polsce i Rosji. Koncern ma zapłacić 108 milionów USD finansowej kary. Jest to rezultat ugody zawartej z SEC oraz resortem sprawiedliwości USA. Koncernowi udowodniono przypadki przekupywania urzędników w celu uzyskanie lukratywnych kontraktów państwowych. Łapówki miały formę łapówek pieniężnych i upominków, podróży i rozrywek.

Komentarz do wydarzeń gospodarczych

REKORDOWE NAKŁADY NA MODERNIZACJĘ POLSKIEJ SIECI KOLEJOWEJ. W TYM ROKU NAWET 9 MLD ZŁ

Nakłady na inwestycje kolejowe systematycznie rosną. W 2010 r. wyniosły one 2,7 mld zł, a w kolejnych latach 3,7 mld, 3,9 mld i – rekordowe w 2013 r. – 5,3 mld zł. W tym roku ma być jeszcze lepiej – PKP PLK planuje wydać 7,3 mld zł, a w optymistycznym wariancie nawet do 9 mld zł. Ten obszar inwestycji wspiera też Unia Europejska. Dlatego wykonawcy kontraktów liczą na nowe.

Trakcja PRKiI, największy wykonawca inwestycji kolejowych w Polsce, spodziewa się, że podobnie jak w 2013 roku i w tym uda jej się utrzymać ok. 20-proc. udział we wszystkich projektach zlecanych przez PKP PLK. Spółka zapowiada walkę o kolejne kontrakty w kraju realizowane do lat 2018–19, m.in. na trasie Rail Baltica. Jeśli sytuacja w branży drogowej się ustabilizuje, Trakcja zamierza również mocniej postawić na ten sektor.

– Nasz portfel kontraktów jest w tym roku bardzo wysoki i przewidujemy, że będziemy mieli duży udział w realizacji planów PKP PLK. W ubiegłym roku wykonaliśmy mniej więcej 20 proc. wszystkich robót, czyli nasz udział w tej chwili jest największy – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Roman Przybył, prezes zarządu Trakcji PRKiI. – Nasza firma na tle rynku zwiększyła przychody o 24 proc. i również znacznie poprawiliśmy wynik na wszystkich poziomach: na poziomie marży brutto na sprzedaży, na poziomie zysku operacyjnego, zysku brutto, zysku netto i także EBITDA. Wypracowaliśmy ponad 73 mln zł EBITDA.

Trakcja PRKiI realizuje w tej chwili jedne z największych kontraktów na modernizację polskiej sieci kolejowej. Zakończona została już realizacja kontraktu na Lokalne Centrum Sterowania Działdowo na linii Warszawa – Gdańsk, który był wart 781 mln zł netto. Trwają prace na obszarze LCS Malbork na tej samej linii. Konsorcjum kierowane przez Trakcję podpisało tam umowę na niemal 870 mln zł netto, czyli ponad ok. 1,07 mld zł netto, a prace mają zakończyć się do września.

– Część kontraktów skończymy w tym roku, inne mają termin zakończenia wyznaczony na 2015 rok, a niektóre prawdopodobnie skończą się na początku 2016 roku.

Liczymy na to, że podpiszemy nowe kontrakty, które będą oczywiście rozpoczęte w tym roku, w przyszłym roku i że będą sięgały po rok 2018–2019 – zapowiada Przybył.

Jeszcze do końca tego roku Trakcja zakończy też prace na odcinku z Pruszkowa do Grodziska Mazowieckiego za niecałe 100 mln zł. Przybył podkreśla, że większość inwestycji realizowanych przez spółkę ma wartość kilkudziesięciu milionów złotych lub nawet więcej. Potencjał sprzętowy i ludzki spółki pozwala na takie prace, więc Trakcja w mniejszym stopniu koncentruje się na lokalnych inwestycjach.

Do 2020 r. Trakcja zamierza walczyć o kolejne kontrakty z PKP PLK m.in. na linii Rail Baltica. Pomóc ma w tym litewska spółka Kauno Tiltai, która w ubiegłym roku zdobyła kontrakty na równowartość ok. 700 mln zł.

– Jak będą rozpisywane kolejne przetargi na odcinku łotewskim i estońskim, będziemy w nich również uczestniczyć. O ile wiem, na Słowacji w tej chwili nie szykują się jakieś większe inwestycje kolejowe , ale jeżeli się pojawią, to oczywiście będziemy się do nich przymierzali – zapowiada Przybył.

Podkreśla, że rentowność inwestycji w Polsce obniża duża konkurencja ze strony firm z całej Europy, które do kraju przyciąga skala realizowanych inwestycji. Pomimo tej rywalizacji i będących jej konsekwencją niskich marż, wyniki Trakcji są, zdaniem prezesa, zadowalające. Przybył podkreśla, że osiągnięto to dzięki ponad 30-letniemu doświadczeniu, sprzętowi oraz skutecznemu obniżaniu kosztów realizacji. Dodaje, że spółka nie zapomina o inwestycjach drogowych, choć z uwagi na ich mniejszą liczbę w kolejnych latach koncentruje się na kolejowych.

– Korzystając z tego, że mamy rekordowo duży portfel zamówień, zamierzamy w tym roku poprawić wyniki. W budżecie, który zatwierdziła nasza rada nadzorcza, jest przewidziane, że tegoroczne wyniki mają być lepsze niż ubiegłoroczne – ocenia Przybył.

Roman Przybył, prezes zarządu Trakcja PRKiI

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: