eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Gospodarka Chin 2014 wg prognozy Coface

Gospodarka Chin 2014 wg prognozy Coface

2014-02-11 10:47

Przeczytaj także: Inwestycje w Chinach: wiele barier do pokonania


Motoryzacja, handel i elektronika: ryzyko umiarkowane i średnie dzięki silnemu popytowi

Przemysł samochodowy: Wprowadzenie działań zmierzających do kontroli liczby pojazdów w największych miastach Chin powinno zrównoważyć podejmowane przez rząd inicjatywy wspierające samochody ekologiczne. Zacieśnienie chińsko-japońskich relacji może ujemnie wpłynąć na japońskich producentów samochodów.

Handel detaliczny: Ten sektor w dalszym ciągu dobrze sobie radzi w zakresie ryzyka kredytowego, ale perspektywy jego rozwoju cień rzucają inne czynniki, w tym podejmowane przez rząd starania na rzecz walki z korupcją, spowolnienie wzrostu dochodów i wydatków kapitałowych, cła importowe i podatek VAT, a także aprecjacja juana, która wypiera konsumpcję poza granice kraju.

Przemysł elektroniczny i informatyczny: Pomimo, że popyt krajowy pozostał w miarę wysoki, w 2013 r. eksport średniej wielkości urządzeń gospodarstwa domowego ucierpiał w wyniku recesji, głównie jeżeli chodzi o Europę i USA. Popyt na te artykuły może wzrosnąć w 2014 r. wraz z ożywieniem gospodarczym w tych regionach.

Grzegorz Sielewicz, główny Ekonomista Coface w Polsce komentuje:

Pomimo prognozowanego niższego tempa wzrostu wynagrodzeń, sprzedaż detaliczna w Chinach nadal będzie wykazywać znaczną, dwucyfrową dynamikę wzrostu. Popyt stale rosnącej klasy średniej społeczeństwa stwarza możliwość dalszej ekspansji produktowej polskich firm na ten rynek. Jednocześnie nie należy oczekiwać, że saldo wymiany handlowej pomiędzy Polską a Chinami ulegnie istotnej zmianie. Konkurencyjność cenowa chińskich towarów sprawia, że nasz import przewyższa ponad dziesięciokrotnie wartość polskiego eksportu do tego kraju. Niemniej jednak, tylko w 2012 r. do odbiorców w Państwie Środka trafiły polskie produkty o wartości 5,7 mld złotych.

Polskie przedsiębiorstwa mogą upatrywać swoich szans we współpracy na potrzeby chińskiego przemysłu – zwłaszcza w ramach branży metalurgicznej, górniczej, chemicznej i lotniczej. Mogą także wykorzystywać rosnące zapotrzebowanie chińskich konsumentów na towary wysokiej jakości np. biżuterię oraz doceniane na rynkach zagranicznych polskie produkty spożywcze takie jak mięso, mleko w proszku, słodycze oraz żywność ekologiczna. Warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden segment, w który może stwarzać nowe szanse dla zagranicznych dostawców. Wskazane w niniejszej Panoramie plany rządu Chin zmierzające do ograniczenia nadwyżki mocy produkcyjnych, głównie w celu ograniczenia zanieczyszczenia środowiska, wygenerują dodatkowy popyt na produkty związane z ochroną środowiska.

Polskie przedsiębiorstwa planujące rozwinięcie działalności eksportowej na rynku chińskim powinny być świadome jego specyfiki, zwłaszcza w porównaniu z Unią Europejską. W Chinach działalność biznesowa opiera się w głównej mierze na utrzymywaniu relacji biznesowych poprzez budowaną długoterminowo sieć kontaktów, co zazwyczaj wymusza odbywanie wielu spotkań z kontrahentami, zanim jeszcze współpraca zostanie nawiązana. Ponadto, struktura chińskiej gospodarki, oparta głównie na działalności dużych korporacji, preferuje współpracę z podmiotami mogącymi realizować kontrakty na dużą skalę. Szansą dla przeważających w polskiej gospodarce małych i średnich przedsiębiorstw, jest łączenie się w grupy i wspólne działanie jako znacznie większy podmiot.

poprzednia  

1 2

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Więcej na ten temat: Chiny, gospodarka chińska, gospodarka Chin

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: