eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Bezpieczeństwo IT: brak zaufania do infrastruktur

Bezpieczeństwo IT: brak zaufania do infrastruktur

2013-11-25 12:39

Przeczytaj także: Przetwarzanie w chmurze 2012-2017


Występują istotne rozbieżności w sposobie postrzegania niezbędnych udoskonaleń przez działy informatyki i biznesu:
  • 70% osób podejmujących decyzje informatyczne uważa działy informatyki za czynnik motywujący do tworzenia przyszłej bezpiecznej i odpornej infrastruktury; jednak w przypadku osób podejmujących decyzje biznesowe odpowiadających na to samo pytanie wartość ta spada do 50%.
  • Podobne rozbieżności występują w postrzeganiu bezpieczeństwa. 27% respondentów z działów informatycznych zgłasza, że w ciągu ubiegłych 12 miesięcy mieli do czynienia z naruszeniem bezpieczeństwa danych, tymczasem w przypadku osób podejmujących decyzje biznesowe ten współczynnik wynosi tylko 19% w skali świata. Oznacza to, że działy biznesowe nie mają świadomości występowania wszystkich zdarzeń informatycznych, które mogą wpływać na ich działalność gospodarczą.

Przedsiębiorstwa i instytucje o wyższym poziomie dojrzałości mogą uniknąć zdarzeń zakłócających działalność, a w przypadku wystąpienia takiego incydentu — szybciej odzyskiwać sprawność działania i w mniejszym stopniu odczuwać jego konsekwencje.

Na przykład, w skali całego świata:
  • 53% przedsiębiorstw z segmentu liderów w badaniu IT Trust Curve podaje, że czas odtwarzania danych dla aplikacji o newralgicznym znaczeniu utrzymuje się na poziomie kilku minut lub niższym. Na pozostałych poziomach dojrzałości współczynnik ten spada do 27%.
  • 76% firm z segmentu liderów uważa, że w każdym przypadku będą w stanie odtworzyć 100% utraconych danych; natomiast w segmencie o najniższej dojrzałości współczynnik ten wynosi tylko 44%.
  • W ciągu ubiegłych 12 miesięcy przedsiębiorstwa w segmencie o najniższej dojrzałości („Laggard” — opieszałe) straciły 1,5 razy więcej pieniędzy w wyniku przestojów niż firmy z sektora o najwyższej dojrzałości (liderzy).
  • Największe koszty wygenerowały przypadki naruszenia bezpieczeństwa. Respondenci zgłaszali roczne straty finansowe spowodowane naruszeniami bezpieczeństwa na poziomie 860 273 USD. Straty z tytułu utraty danych i przestojów wynosiły odpowiednio 585 892 USD i 497 037 USD.

Nieplanowane przestoje, przypadki naruszenia bezpieczeństwa i utraty danych:
  • 61% respondentów w ciągu ubiegłych 12 miesięcy miało do czynienia przynajmniej z jednym z następujących przypadków: nieplanowany przestój (37%), naruszenie bezpieczeństwa (23%) lub utrata danych (29%).
  • Wśród przedsiębiorstw, które w ciągu 12 ubiegłych miesięcy doświadczyły przynajmniej jednego z powyższych zdarzeń, najważniejsze skutki to: spadek produktywności pracowników (45%), utrata przychodów (39%), utrata zaufania/lojalności klientów (32%) oraz utrata możliwości osiągnięcia dodatkowych korzyści ekonomicznych (27%).

Jako główną przeszkodę we wdrażaniu rozwiązań zapewniających ciągłą dostępność, zaawansowane bezpieczeństwo i zintegrowaną obsługę kopii zapasowych wymieniano ograniczenia budżetowe (52%). Kolejne miejsca w pierwszej czwórce zajmowały: nadmierne obciążenie (35%), złe planowanie (33%) oraz wiedza i umiejętności (32%). Chiny były jedynym krajem, który nie wymienił budżetu jako głównej przeszkody.

Najważniejsze problemy z zakresu bezpieczeństwa, wskazywane przez wszystkich respondentów, to dostęp do aplikacji osób niepowołanych (43%) i ochrona dóbr intelektualnych (42%), co pokazuje potrzebę wdrożenia zaawansowanych technologii i modeli opartych na inteligentnej analizie:
  • Przedsiębiorstwa w dalszym ciągu polegają na narzędziach „prewencyjnych”; ponad 80% respondentów wymieniło systemy antywirusowe i zapory jako dwa najpopularniejsze rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa.
  • Tylko 18% przedsiębiorstw wdrożyło rozwiązania SIEM (Security Information and Event Management), a jeszcze mniej (11%) zastosowało narzędzia GRC (Governance Risk and Compliance). Są to rozwiązania udostępniające funkcje monitorowania i reagowania, które pozwalają na ochronę przed zaawansowanymi zagrożeniami.

W sektorach przemysłowych podlegających regulacjom prawnym na całym świecie widoczny jest proporcjonalnie wyższy poziom dojrzałości

Oprócz sektora informatycznego i technologicznego (3 pozycja), pozostałe cztery miejsca w pierwszej piątce sektorów o największej dojrzałości na świecie zajmują: sektor usług finansowych (1 miejsce), sektor nauk przyrodniczych (2 miejsce), opieka zdrowotna (4 miejsce) i sektor publiczny (5 miejsce). Wszystkie podlegają ścisłym regulacjom prawnym.

Informacje o badaniu:
Dane do badania zgromadzono podczas 3200 wywiadów z 1600 osobami podejmującymi decyzje informatyczne oraz 1600 osobami podejmującymi decyzje biznesowe w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Kanadzie, Brazylii, Francji, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii, Rosji, Indiach, Republice Południowej Afryki, Australii, Japonii, Chinach oraz krajach skandynawskich i krajach Beneluksu. Respondenci są pracownikami firm z dziesięciu sektorów branżowych. Połowa z nich pracuje w przedsiębiorstwach zatrudniających 100-1000 osób, a druga połowa w przedsiębiorstwach mających ponad 1000 pracowników.

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: