Polscy nauczyciele gotowi na e-podręczniki
2012-11-09 12:43
Przeczytaj także: Polscy nauczyciele a komputeryzacja
Wielu badanych nauczycieli traktuje również e-podręcznik, jako wybawienie uczniów od noszenia ciężkich tornistrów. Aż 45% ankietowanych zalecałoby uczniom pozostawianie książek w domu lub w szkole, a korzystanie z e-podręcznika odpowiednio, jedynie w trakcie lekcji lub nauki w domu. Zaledwie 3,6% nie będzie starała się nawet korzystać z darmowego e-podręcznika i pozostanie przy wykorzystywaniu wyłącznie książki drukowanej.
– Wprowadzenie e-podręczników jest naturalnym etapem ewolucji w edukacji. Nie możemy spodziewać się, że nastąpi rewolucja w trakcie, której tradycyjne podręczniki znikną z rynku. Nauczyciele z pewnością wykorzystają nowe narzędzia, jeśli będą one dostępne, ale jednocześnie nie zrezygnują z tradycyjnej książki, której jakość merytoryczna jest sprawdzona. Takiej pewności nie będzie natomiast w przypadku e-podręcznika opartego na otwartej licencji. Umożliwi ona bowiem każdemu dowolne modyfikowanie treści e-podręczników, co może wpłynąć na obniżenie ich jakości oraz wartości merytorycznej – mówi Robert Kuc, redaktor naczelny Wydawnictwa Klett.
Wszystko wskazuje więc na to, że nie tylko MEN, ale również środowisko oświaty, w tym jedna z jego najważniejszych grup – nauczyciele, pokładają w projekcie e-podręczników głębokie nadzieje. Zapewne niebawem przekonamy się więc, czy zostaną one spełnione, ponieważ jak do tej pory w sprawie projektu pojawia się więcej niewiadomych niż pewników, które byłyby gwarantem dla powodzenia projektu - Procesu stopniowej cyfryzacji polskiego systemu szkolnego, w tym podręczników, nic nie powstrzyma. Powinien on jednak postępować w rozsądnym tempie. A miarą tego rozsądku winno być wypracowanie odpowiedniego dla cyfrowego świata modelu kształcenia. Potem dobranie odpowiedniej dla realizacji tego modelu konfiguracji sprzętu, wreszcie stworzenie wysokiej jakości cyfrowych materiałów edukacyjnych. W przypadku e-podręczników nic nie usprawiedliwia nadmiernego pośpiechu. Kolejne wybory odbędą się dopiero za trzy lata, a jeżeli zamierzamy dokonać „skoku cywilizacyjnego” w dziedzinie edukacji, to efekty wprowadzanych teraz zmian będą widoczne przez dziesięciolecia – podsumowuje Robert Kuc, redaktor naczelny Wydawnictwa Klett.
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Nowy rok szkolny i stary problem - brak nauczycieli
-
Oferty pracy dla nauczycieli, czyli tysiące ogłoszeń bez odzewu
-
Oferty pracy dla nauczycieli jak grzyby po deszczu
-
Praca nauczyciela - dramat czy nowe perspektywy?
-
Więcej ofert pracy dla nauczycieli
-
Praca w zawodzie nauczyciela nieopłacalna
-
Tworzenie kursów dla nauczycieli i ich sprzedaż a podatek VAT. Przesłanki do zwolnienia
-
5 mitów nt. pracy nauczyciela
-
Polski rynek korepetycji 2015
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)