eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Zarządzanie danymi wciąż kuleje. Dlaczego?

Zarządzanie danymi wciąż kuleje. Dlaczego?

2019-06-21 11:15

Zarządzanie danymi wciąż kuleje. Dlaczego?

Zarządzanie danymi wciąż kuleje © BillionPhotos.com - Fotolia.com

Zarządzanie danymi to niełatwa sprawa. O umiejętności zapanowania nad nimi (zarządzania, chronienia, wydobywania z nich użytecznych informacji oraz odpowiedzialnego używania) przekonanych jest mniej niż 40% przedsiębiorstw z regionu EMEA. Co więcej, ostatnie badanie Oracle „Rediscovering trust in your data and security” dowodzi, że na przestrzeni następnych trzech lat raczej nie mamy co liczyć na wzrost możliwości w tych czterech obszarach. Respondenci są jednak świadomi zalet, które mogłyby z tego wynikać, wskazując na wzrost lojalności klientów, przychodów i wartości marki.

Przeczytaj także: Rok po RODO. Lepsza czy gorsza ochrona danych?

Wskazanie zakresu odpowiedzialności w kontekście zabezpieczania danych budzi wiele wątpliwości. I tak np. niemal co drugi decydent w działach finansów i informatyki przekonuje, że to właśnie one odpowiadają za ochronę danych w firmie. Jednocześnie odpowiedzialny za dane uważa się zaledwie co trzeci typowy użytkownik danych z działu marketingu i kadr.

O wpływie, jaki bezpieczne zarządzanie danymi wywiera na reputację firm, mówi 53% szefów przedsiębiorstw z regionu EMEA. Badanie rzuca jednak światło na wiele istotnych zachowań wewnętrznych, które mogą zagrażać budowanemu zaufaniu.

Jedna czwarta respondentów twierdzi, że ich największą obawą związaną z bezpieczeństwem danych wewnątrz firmy jest brak dbałości o zachowanie ich poufności. Na kolejnych miejscach w tym rankingu znalazły się słabe mechanizmy kontroli dostępu do danych (24%), chęć zarządzania danymi za pomocą urządzeń mobilnych lub platform społecznościowych (23%) oraz korzystanie z niezaufanych urządzeń i połączeń (23%).

Mniej więcej jedna piąta ankietowanych (22%) stwierdziła też, że do najważniejszych zachowań, które zmniejszają ich zaufanie do sposobu zarządzania danymi w ich firmach, należą: nieprzykładanie wagi do tego, jak dane powinny być używane, niewłaściwe korzystanie z newralgicznych danych i nieprzestrzeganie obowiązujących przepisów dotyczących danych.

fot. BillionPhotos.com - Fotolia.com

Zarządzanie danymi wciąż kuleje

Protokoły bezpieczeństwa danych są często niezrozumiałe lub nieprzestrzegane


Wprowadzanie zmian


Po przeciwnej stronie tych problematycznych zachowań znajdują się firmy dysponujące strategiami zarządzania danymi, które o 8% częściej stosują dokumenty chronione hasłem, o 10% częściej mają dostęp do bezpiecznych lokalnych baz danych i o 9% częściej korzystają z danych na zaufanych urządzeniach.

W odpowiedziach na pytania o najważniejsze priorytety w dziedzinie danych i bezpieczeństwa na najbliższy rok oraz o działania podejmowane w celu promowania odpowiedzialnego używania danych, na wysokich pozycjach znalazły się egzekwowanie lepszej kontroli i procedur oraz szkolenia i warsztaty łączące ludzi z różnych pionów. Przedsiębiorstwa zaczynają też korzystać z technologii, które mają im pomóc z całym spektrum zadań związanych z opanowaniem danych. Dlatego przyspieszają migrację do chmury z myślą o poprawie skuteczności zabezpieczeń (30%), wprowadzają sztuczną inteligencję i automatyczne uczenie w celu wydobywania z danych użytecznych informacji (26%) i stosują funkcje automatycznego uczenia do samodzielnego wprowadzania poprawek i ochrony danych (25%).

Najważniejsze wnioski z badania:


  • Średnio 42% respondentów nie dysponuje wdrożoną strategią zarządzania danymi
  • Tylko 4 na 10 ankietowanych jest przekonanych o swojej zdolności zarządzania danymi, ich ochrony i korzystania z nich w odpowiedzialny sposób
  • Tylko 35% respondentów jest w dużej mierze przekonanych, że są w stanie zarządzać danymi tak, aby wydobywać z nich użyteczne informacje
  • Kluczowe działy w dalszym ciągu nie akceptują odpowiedzialności za zarządzanie danymi
  • Protokoły bezpieczeństwa danych są często niezrozumiałe lub nieprzestrzegane


„Wiemy, że umiejętność wykorzystywania danych przynosi firmom olbrzymie korzyści biznesowe i przewagę, którą trudno jest zniwelować innym przedsiębiorstwom” — powiedział Andrew Sutherland, wiceprezes Oracle, szef działu technologii i systemów na region Dalekiego Wschodu i EMEA. „Wyniki naszego badania dowodzą jednak, że przedsiębiorstwa w dalszym ciągu są przytłoczone zalewem danych, z jakim mają do czynienia. Firmy muszą bezpośrednio stawić czoła temu problemowi. W tym celu potrzebują lepszych procedur wewnętrznych i wdrożenia strategii zarządzania danymi oraz udoskonalonych mechanizmów zabezpieczeń. Kluczowe będzie też rozważne korzystanie z chmury i nowych technologii, takich jak sztuczna inteligencja i automatyzacja, ponieważ dotarliśmy do punktu zwrotnego, w którym wyzwania związane z danymi i bezpieczeństwem zaczynają nas przerastać i zmuszają nas do skorzystania ze wsparcia maszyn”.

Informacje o raporcie
Prezentowany raport przygotowano w oparciu o globalną ankietę, zawierającą 23 pytania i przeprowadzoną wyłącznie w kanale mobilnym. Respondenci reprezentowali kadrę kierowniczą, w tym kierowników, dyrektorów, wiceprezesów i menedżerów wyższego szczebla mających wpływ na procesy decyzyjne związane z rozwiązaniami chmurowymi, platformami i infrastrukturą lub oprogramowaniem biznesowym.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: