eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Pracownicy - jedyny problem branży automotive?

Pracownicy - jedyny problem branży automotive?

2018-07-12 09:38

Pracownicy - jedyny problem branży automotive?

W automotive brak rąk do pracy © standret - Fotolia.com

Rodzima branża automotive zaczyna rozkwitać. Szykują się nowe inwestycje, a eksport odnotowuje pokaźny wzrost. Za tym idą oczywiście nowe miejsca pracy. Okazuje się jednak, że pozyskanie wykwalifikowanych pracowników, którzy mogliby je wypełnić, wcale nie jest łatwe
Jeżeli rozważasz zmianę pracy albo właśnie szukasz zatrudnienia, zwróć uwagę na oferty z branży motoryzacyjnej. Ten sektor rozwija się dziś bardzo intensywnie, w efekcie czego liczy się dla niego każda para rąk.

Miniony rok okazał się dla automotive niezwykle udany. Dopisała zarówno produkcja sprzedana, jak i eksport czy zatrudnienie. Statystyki GUS dowodzą, że u schyłku minionego roku fabryki pojazdów, przyczep oraz naczep, części i akcesoriów zatrudniały 194,9 tys. osób, a więc o 8,2% więcej aniżeli rok wcześniej. Przewidywania ekspertów wskazują, że w tym roku zatrudnienie przekroczy 200 tys. osób, do czego w znacznej mierze przyczynią się liczne inwestycje oraz debiuty firm, które zdecydowały się zaistnieć na polskim rynku. Wzrost zamówień składanych na części oraz podzespoły samochodowe zaowocował wzrostem liczby ogłoszeń rekrutacyjnych na stanowiska produkcyjne, koordynatorów, a także menedżerów i kierowników.

Firmy mają jednak problem ze znalezieniem pracowników. Powodem jest niewielka liczba młodych inżynierów posiadających doświadczenie w branży motoryzacyjnej, przez co często spotykanym zjawiskiem jest tzw. wyciąganie pracowników od konkurencji po zaledwie roku, dwóch ich pracy w danym zakładzie. Inną trudność stanowi lokalizacja zakładów. Przemysł motoryzacyjny rozwija się w Polsce głównie w kilku województwach (śląskim, dolnośląskim, małopolskim, łódzkim i wielkopolskim), gdzie stopa bezrobocia nie jest wysoka. Często zakłady są usytuowane poza granicami miast, co odstrasza niektórych kandydatów.

fot. standret - Fotolia.com

W automotive brak rąk do pracy

Automotive będzie się rozwijać i nieustannie poszukiwać nowych pracowników – warto śledzić ten rynek pracy.


- Pracownicy zdają sobie sprawę z tego, że branża ich potrzebuje. Obecnie mamy do czynienia z rynkiem pracownika, który coraz częściej jest świadomy tego ile powinien zarabiać na określonym stanowisku, a także jakich benefitów może się spodziewać. Aktualnie prowadzimy liczne procesy na stanowiska takie jak inżynier jakości, procesu, utrzymania ruchu oraz managerów zarządzających produkcją czy np. działami rozwoju i badań. Zarobki rosną, ale bywają różne w zależności od wielkości zakładu, posiadanego przez kandydata doświadczenia oraz znajomości branży. Przykładowo, dyrektor ds. jakości, który posiada doświadczenie, zwłaszcza w firmach z certyfikatem jakości IATF, może zarabiać nawet 20-30 tys. zł brutto. Poszukiwani są również ludzie ze znajomością metodyki Lean Manufacturing, Six Sigma, która pozwala lepiej zarządzać zespołem, przedsiębiorstwem, a także zoptymalizować procesy – komentuje Marcin Iwaniec, Business Unit Manager w firmie doradztwa personalnego HRK S.A.

Jak wynika z danych HRK S.A. kierownik produkcji, jakości czy procesu może liczyć na wynagrodzenie w przedziale 15-30 tys. brutto. Specjaliści z obszaru zarządzania jakością, procesem, R&D osiągają wynagrodzenie w przedziale 6-10 tys. zł brutto. Pod względem benefitów, branża motoryzacyjna ma również wiele do zaoferowania, np. w pakiecie standardowym znajdziemy dodatkowe ubezpieczenie na życie, prywatną opiekę medyczną czy też karnety na imprezy kulturalne i zajęcia sportowe. Wiele zakładów oferuje również dofinansowanie do posiłków czy wczasów. Managerowie mogą liczyć dodatkowo na program emerytalny, kursy językowe (głównie z języka angielskiego), czy też na samochód służbowy, również do celów prywatnych.

Automotive będzie się rozwijać i nieustannie poszukiwać nowych pracowników – warto śledzić ten rynek pracy, bowiem z każdą informacją o uruchomieniu produkcji nowego modelu auta czy też o dużym zleceniu na produkcję podzespołów samochodów, można być pewnym, że powstanie kilkaset, a może i kilka tysięcy nowych miejsc pracy.


oprac. : eGospodarka.pl

Zobacz także


Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Ok, rozumiem Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.