eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Ile wydajemy na slow life?

Ile wydajemy na slow life?

2018-06-30 00:44

Ile wydajemy na slow life?

Kosmetyki naturalne © 279photo - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

W rozpędzonym do granic możliwości świecie idea slow life zyskuje coraz to większą rzeszę swoich zwolenników. Dowodem na to mogą być chociażby wyniki raportu opracowanego przez firmę Naturative. Polacy wydają na slow life już całkiem sporo, a chcieliby wydawać jeszcze więcej.

Wydatki na slow life


Na które kategorie slow life polscy konsumenci wydają najwięcej? Na pierwszym miejscu listy plasują się wyjazdy blisko natury, a kolejne należą do sprzętu związanego z aktywnościami DIY, np. wyposażenie przeznaczone do samodzielnego przygotowywania przetworów, czy majsterkowania (23 proc. wskazań) oraz ekologicznej żywności (22 proc. wskazań). Co piąta z badanych kobiet stawia również na naturalne kosmetyki, a w najmłodszej grupie badanych (15 – 18 lat) widoczne jest wyraźne zorientowanie na aktywność fizyczną (43 proc.).

fot. mat. prasowe

Na jakie kategorie zakupowe związane z ideą slow life wydajesz najwięcej?

Na liście kategorii slow, na które wydajemy najwięcej, po wydatkach na wyjazdy blisko natury, jest sprzęt i wyposażenie DIY.


Na co chcielibyśmy wydawać więcej


Raport „Slow life w Polsce” wskazuje również kategorie, na które chcielibyśmy wydawać więcej. Okazuje się, że niemal jedna czwarta badanych chciałaby móc zainwestować większe środki w wakacje i urlopy, a 16 proc. w naturalne kosmetyki - wśród kobiet ten odsetek jest wyższy i wynosi 24 proc. Z kolei osoby z najstarszej grupy wiekowej najchętniej więcej wydawaliby na zdrową, ekologiczną żywność (29 proc. wskazań).

Innowatorki slow life


Warto podkreślić, że bardzo zaawansowane w strukturze wydatków na slow life są kobiety, które regularnie kupują kosmetyki naturalne, które są również klientkami Naturativ. Jak pokazało badanie Naturativ ta grupa przyznaje, że największe wydatki w kategorii slow ponosi na naturalne kosmetyki (96 proc. wskazań), żywność ekologiczną (67 proc. wskazań), wakacje (48 proc. wskazań)) i wyjazdy blisko natury (42 proc.). W zasadzie każda z badanych kategorii wydatków (poza DIY) uzyskała w grupie użytkowniczek kosmetyków naturalnych między 2 a 2,5 raza więcej wskazań niż średnio wsród Polaków. Dodatkowo 61 proc. kobiet w tej grupie przyznało, że ostatnio ich wydatki na kategorie związane z ideą „slow life” wzrosły.

fot. mat. prasowe

Na które kategorie zakupowe związane z ideą slow life chciałbyś wydawać więcej?

Na szczycie listy wakacje i urlopy oraz naturalne kosmetyki.


Trend slow life rozwija się w Polsce od kilku lat. Coraz więcej osób podejmuje świadome wybory w kierunku zdrowego stylu życia począwszy od kupna ekologicznej żywności, aktywności fizycznej, używania naturalnych kosmetyków, czy kontaktu z naturą. Chcieliśmy – jako marka rozwijana w nurcie slow – sprawdzić, jak Polacy rozumieją to pojęcie, w jakim stopniu i w jakich obszarach je realizują. Tak powstał pierwszy w Polsce raport, który holistycznie przedstawia to podejście do życia – podkreśla Magda Hajduk, prezes Naturativ.

8 kluczowych wniosków z badania Slow Life


  1. Pojęcie „Slow Life” jest znane 27% Polaków. Najczęściej badani łączą je z życiem bez pośpiechu, skupianiem się na przeżywaniu „tu i teraz”, życiową harmonią oraz równowagą pomiędzy pracą zawodową i obowiązkami, a życiem prywatnym i odpoczynkiem. W jedenastostopniowej skali (0-10) Polacy oceniają, zarówno atrakcyjność tego podejścia, jak stopień realizacji we własnym życiu dość wysoko - odpowiednio na 6.42 i 5,76.
  2. 34% badanych osób uważa, że z ideą świadomego życia ściśle wiąże się zdrowe odżywianie. Na kolejnym miejscu znajduje się obcowanie z naturą (27%), natomiast jedna czwarta Polaków jest zdania, że podejście slow life związane jest z rozwojem duchowym i świadomymi zakupami. Ponad jedna piąta Polaków uważa, że życie zgodnie z ideą slow life nie przyjęło się jeszcze w Polsce.
  3. 26% Polaków zwraca uwagę na to, czy żywność, jaką kupują i spożywają jest ekologiczna/fair trade. Szczególnie dotyczy to kobiet oraz osób w wieku 35-44 lata. Jeśli chodzi o ochronę środowiska, najpopularniejszym zachowaniem „slow” jest segregowanie śmieci, które deklaruje aż 39% Polaków.
  4. 14% konsumentów korzysta z aplikacji zdrowotnych, które np. przypominają o piciu wody lub skanują skład produktów. 49% badanych czyta natomiast skład produktów spożywczych zanim je zakupi. Jednakże tylko 38% rodaków bada się profilaktycznie i sprawdza maksymalnie co 2 lata stan swojego zdrowia.
  5. 45% Polaków robi sobie czasem „czas tylko dla siebie”. Wśród pań popularnym sposobem na spędzenie tego czasu jest zrobienie sobie domowego SPA - np. gorącej kąpieli z olejkami lub nałożenie odżywczej maseczki na twarz. Polacy lubią także wyciszyć się z ulubioną książką lub przy relaksującej muzyce, czy odcinku serialu. Co ciekawe, dla wielu osób najlepszy czas tylko dla siebie to…drzemka.
  6. 25% Polaków kupuje naturalne kosmetyki. Przede wszystkim argumentują to ich składem (36%). Następnie bierzemy pod uwagę pozytywne opinie zamieszczone w internecie oraz atrakcyjne promocje (po 28%). Wśród wymagań wobec kosmetyków ogólnie Polacy najczęściej deklarują, że: muszą one dawać jak najlepsze efekty
    stosowania (25%) oraz być wydajne (24%). 16% osób wskazało, że ważny jest dla nich też naturalny skład produktu.
  7. Polacy posiadają swoje stałe rytuały pielęgnacyjne związane z ich ciałem. Najpopularniejszy jest masaż i wklepywanie kremu (23%), a zaraz za nim, uzyskując po 20% wskazań, regularne używanie balsamu, masła lub olejku i stosowanie masek na twarz oraz domowe zabiegi na włosy, np. wmasowywanie olejków czy masek
  8. Idea „slow” objawia się również w kuchni. Istnieje wiele zdrowych i nowoczesnych podejść, które są realizowane w kuchni Polaków. Najpopularniejszą jest próba wyeliminowania cukru z diety, którą deklaruje 29% badanych. 26% natomiast stara się jeść więcej warzyw, a 24% unika potraw, które są smażone lub pieczone w tłuszczu.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: