eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Jeśli centrum usług wspólnych, to w Polsce

Jeśli centrum usług wspólnych, to w Polsce

2017-07-04 13:07

Jeśli centrum usług wspólnych, to w Polsce

Biuro © marog-pixcells - Fotolia.com

USA, Meksyk, Indie, Chiny oraz Polska. To lokalizacje, które firmy najchętniej wybrałyby na siedzibę nowego lub przenosiny dotychczasowego centrum usług wspólnych - wynika z odpowiedzi respondentów przebadanych na potrzeby najnowszej fali raportu „Global Shared Services 2017 Survey Report”. Opracowanie Deloitte dowodzi również, że wydajność centrów usług wspólnych rośnie średnio o 8 proc. rocznie, a niemal 3/4 respondentów przyznaje, że wzrost ten wynosi 5 proc. i więcej. Eksperci podkreślają jednak, że błyskawicznie postępująca robotyzacja znacznie odmieni funkcjonowanie centrów.
Przed nami kolejna już odsłona raportu „Global Shared Services 2017 Survey Report”. Badanie prowadzone na potrzeby tego opracowania zapoczątkowano w 1999 roku. Od tego czasu Deloitte co dwa lata przygląda się rynkowi, sprawdzając w ten sposób, jak centra usług wspólnych wykorzystują bieżące trendy i praktyki, aby poradzić sobie ze stawianymi przed nimi wyzwaniami oraz rosnącymi wymaganiami klientów. Ostatnia fala badania objęła swoim zasięgiem przeszło 330 firm z różnych branż, które reprezentowały ponad 1 100 centrów usług wspólnych na świecie.

Decydują koszty i odległość


Badanie dowodzi, że zbudowanie lub zmianę lokalizacji centrum usług wspólnych rozważa obecnie aż 44 proc. badanych firm. Wskazują one oczywiście najbardziej preferowane przez siebie lokalizacje. Wśród najczęściej wymienianych krajów, które firmy wybrałyby na siedzibę nowego lub przeniesienie dotychczasowego centrum usług wspólnych znalazła się Polska, którą respondenci wymieniali wraz z USA, Meksykiem, Indiami oraz Chinami. To oznacza, że Polska jest jedną z najbardziej atrakcyjnych lokalizacji do tego typu inwestycji.
Głównym czynnikiem decydującym o wyborze danego miejsca pozostają koszty, ale równie istotna jest odległość do siedziby firmy lub miejsca jej głównej działalności – mówi Krzysztof Pniewski, Partner, Audit & CFO Advisory, Lider Programu CFO w Polsce.

fot. marog-pixcells - Fotolia.com

Biuro

Polska wśród krajów najchętniej wybieranych na siedzibę centrum usług wspólnych.


Centra Kompetencyjne


Liczba centrów usług wspólnych świadczących usługi w więcej niż trzech obszarach znacząco wzrosła z 20 proc. w roku 2013 do 31 proc. w roku 2015 i 53 proc. w roku 2017. Głównymi obszarami, którymi zajmują się centra usług wspólnych są finanse (88 proc.), HR (63 proc.) oraz technologie informatyczne (53 proc.).
Centra usług wspólnych nadal realizują głównie procesy transakcyjne, jednak od roku 2013 liczba centrów kompetencyjnych (tzw. Centre of Excellence) podwoiła się, a w niektórych przypadkach nawet potroiła – wskazuje Krzysztof Pniewski.

Centra usług wspólnych tworzą z roku na rok więcej wartości. Produktywność centrów usług wspólnych zwiększa się średnio o 8 proc. rocznie, a 73 proc. respondentów twierdzi, że wzrost ten wynosi 5 lub więcej procent. Dwa lata temu taką odpowiedź wskazywało 70 proc. badanych.

Czas robotów


Robotyzacja procesów rozwija się w błyskawicznym tempie i może odmienić model świadczenia usług wspólnych i globalnych usług biznesowych, radykalnie zmniejszając koszty i nakład pracy wymagany do realizacji rutynowych, pracochłonnych zadań. I tak 8 proc. ankietowanych firm korzysta już z robotyki, 26 proc. prowadzi lub planuje pilotażowe działania, a 24 proc. rozpoczęło w tym obszarze wstępne badania. Ponad jedna trzecia badanych (36 proc.) uważa, że robotyzacja może skutkować obniżeniem kosztów o 20 lub więcej procent, z czego 9 proc. jest zdania, że oszczędności te mogą sięgnąć powyżej 40 proc.
– Robotyka i techniki poznawcze w przyszłości mogą radykalnie zmienić funkcjonowanie centrów usług wspólnych, zwiększając również wydajność i jakość świadczonych usług – podkreśla Krzysztof Pniewski.

Dopuszczalna dobrowolność obsługi przez centrum usług współnych


Coraz większa liczba organizacji biorących udział w badaniu zezwala na dobrowolność w korzystaniu z usług centrów, jednak nadal bardziej powszechny jest model obligatoryjny. Taką odpowiedź wybrało 69 proc. badanych. Najważniejszym priorytetem dla klientów użytkowników centrów biznesowych pozostają koszty usług i ich terminowość.

Rozwój w kierunku wielofunkcyjnych centrów hamuje


Wielofunkcyjne globalne centra usług cieszą się coraz większą popularnością, jednak aż 72 proc. organizacji, które obecnie nie funkcjonują w tym modelu nie planuje jego wprowadzenia, a dalsze 4 proc. firm, pomimo próby, zrezygnowało z wdrożenia takiego modelu. Najczęstszymi powodami tej decyzji były: wysokie koszty funkcjonowania, brak gotowości wdrożeniowej czy niewystarczające wsparcie ze strony najwyższego kierownictwa.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

REKLAMA

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Ok, rozumiem Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.