eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Gdzie najlepsza komunikacja miejska w Polsce?

Gdzie najlepsza komunikacja miejska w Polsce?

2017-04-17 00:32

Gdzie najlepsza komunikacja miejska w Polsce?

Tramwaj © whitelook - Fotolia.com

Sprawna komunikacja miejska to kwestia najwyższej wagi. Czy Polacy są z niej zadowoleni? Jak dojeżdża im się do pracy, szkoły i na zakupy? Które miasto może pochwalić się najlepszą organizacją transportu? Odpowiedzi na te pytania udziela badanie #siężyje, w którym 140 tys. Polaków poddało ocenie komunikację w swojej okolicy.
– Postanowiliśmy zapytać Polaków jak im #siężyje w ich okolicy. Ocenie poddaliśmy aż 10 różnych aspektów, od bezpieczeństwa, przez czystość, po wygodę zakupów – mówi Aleksandra Kubicka z serwisu Otodom, który zrealizował badanie we współpracy z PBS. – Dziś przedstawiamy raport, w którym przyjrzeliśmy się, jak w naszym kraju działają transport i komunikacja miejska. Poprosiliśmy ankietowanych, aby w skali od 1 do 7 ocenili słuszność stwierdzenia "Z mojego miejsca zamieszkania łatwo dostać się do pracy i do szkoły" oraz podali swój kod pocztowy.

Czy zatem komunikacja miejska w Polsce zasługuje na oklaski czy też raczej powinna się wstydzić? Okazuje się, że nie jest źle. Z odpowiedzi udzielonych przez respondentów wynika, że przeciętny poziom satysfakcji z tego, co oferuje im komunikacja miejska sięga 5,2 punktów na 7 możliwych. Wynik poniżej tej średniej uzyskano jedynie w 3 ze 100 największych miast.

Śląsk na podium


– Założenie, że komunikacja miejska w Warszawie będzie podobna jak w Sopocie czy Bytomiu jest oczywistym błędem – mówi Agnieszka Puchalska z PBS, sprawującego nadzór merytoryczny nad raportem. – Trzeba bowiem zdawać sobie sprawę, że miasta, w zależności od ilości mieszkańców, stają przecież przed zupełnie różnymi wyzwaniami.

Dlatego też uzyskane w badaniu wyniki podzielone zostały na kategorie ze względu na wielkość miasta, wyróżniono:
  • metropolie (powyżej 300 tysięcy),
  • duże miasta (od 50 do 300 tysięcy),
  • małe miasta (poniżej 50 tysięcy) oraz
  • wsie.

Ranking miejscowości w drugiej z nich został zdominowany przez województwo śląskie – aż sześć miejscowości tego regionu jest w ścisłej czołówce. Honor pozostałych miast ratuje jedynie Gdynia, która znalazła się na podium z wysokim wynikiem ponad 6 punktów.

fot. whitelook - Fotolia.com

Tramwaj

Najlepsza komunikacja miejska jest w Katowicach.


Kto przegonił Warszawę?


Większość z nas uważa, że poruszanie się po największych miastach nie jest łatwe. A jednak zanotowały one zaskakująco dobre wyniki. Wśród 10 największych polskich miast pierwszą piątkę mieszkańcy ocenili powyżej 5,8 punktów.

Pierwsze miejsce nie należy do Warszawy, mimo że posiada przecież metro (ocena 5,88) i system szybkiej kolei. Zwyciężyły Katowice - z wynikiem 5,96, które również według badań strony korkowo.pl i firmy Deloitte – są jednym z najmniej zakorkowanych miast w naszym kraju. A w samych Katowicach najbardziej zadowoleni z łatwych dojazdów do szkoły i do pracy są mieszkańcy dzielnicy Zawodzie (wynik 6,49).

Top 5 wśród 10 największych miast

4. Ex aequo Gdańsk i Poznań z oceną 5,81


Czwarte miejsce zajęły ex aequo Gdańsk i Poznań. W tym drugim zbiega się aż 8 linii kolejowych, a stacja Poznań Główny obsługuje średnio nawet 450 pociągów na dobę! Kluczowe znaczenie dla mieszkańców ma jednak „pestka”, czyli Poznański Szybki Tramwaj. Był pierwszym takim projektem w Polsce – później powstały też w Krakowie i Szczecinie. W ciągu godziny tą bezkolizyjną trasą podróżuje nawet 6 tys. osób. Jego historia obfituje w ciekawe historie. W II połowie lat 80. przy wykopie natrafiono na przewody teletechniczne. Okazało się, że łączą one Berlin z Moskwą, a żeby uniknąć politycznych konsekwencji, operacja przecinania kabla musiała trwać zaledwie kilka minut!

Równie wysoko jak Poznań, swoje miasto ocenili Gdańszczanie. Nic dziwnego: dysponują nie tylko rozbudowaną komunikacją miejską, ale i tramwajem wodnym, a także siecią Szybkiej Kolei Miejskiej. Komunikację miejską z pewnością znacznie przyspieszyła i usprawniła także Pomorska Kolej Metropolitalna, która działa od 2015 roku. Dzięki niej mieszkańcy zyskali wygodne połączenie m.in. centrum Gdańska i Gdyni z lotniskiem, na które można teraz dojechać w trochę ponad 20 minut. Tylko przez pierwszy rok jej funkcjonowania, koleją przejechały ponad 2 miliony pasażerów. Gdańsk jest ponadto świetnie skomunikowany z okolicznymi miejscowościami - leży przy głównej arterii Trójmiasta, która przecina aglomerację oraz przylegające do niej Pruszcz Gdański, Rumię i Redę.

3. Szczecin z oceną 5,86


Podium zestawienia otwiera Szczecin, gdzie w ubiegłym roku za 20 mln złotych wyremontowano prawie 240 tys. m2 dróg i chodników. To powierzchnia zbliżona do 33 pełnowymiarowych boisk piłkarskich! Miasto posiada bezkolizyjne połączenie w ramach Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju, który łączy jego prawo- i lewobrzeżną część. Co wpłynęło na wysoki poziom zadowolenia mieszkańców? Buspasy, różne rodzaje przystanków, śluza dla tramwajów czy PAT-y (pasy autobusowo-tramwajowe), które zmniejszają opóźnienia. Jak zaznacza Hanna Pieczyńska z ZDTiM Szczecin, miasto wyszło też z pionierską w skali kraju inicjatywą Transportu na Żądanie.
– To innowacyjna forma wsparcia regularnej komunikacji miejskiej, która działa w naszym mieście od maja ubiegłego roku. Mieszkańcy peryferyjnych, górzystych partii Podjuch uzyskali dostęp do linii autobusowych – Pętli Podjuchy. Pasażerowie po skontaktowaniu się z naszym dyspozytorem zamawiają na konkretną godzinę autobus, który później dowozi ich na pętlę lub na wybrany przystanek. Pojazd zabiera jednorazowo 20 osób, a o godzinie planowanej podróży decyduje pierwsze zgłoszenie. – opowiada Pieczyńska.

2. Warszawa z oceną 5,88


“Dopiero” drugie miejsce stolicy może dziwić – dwa lata temu uruchomiono tu przecież m.in. centralny odcinek drugiej linii metra, a w 2016 otwarto tunel w Międzylesiu, który ułatwił mieszkańcom Wawra dojazd do centrum. Rok 2017 również będzie pracowity: na inwestycje w transport i komunikację przeznaczono prawie 1,5 mld zł. Zbudowany zostanie drugi odcinek II linii metra, 32 km dróg i ponad 96 km ścieżek i dróg rowerowych. W ramach Południowej Obwodnicy Warszawy pojawi się prawie trzykilometrowy tunel – najdłuższa tego typu konstrukcja w Polsce. Emocje budzi też tunel na Trasie Świętokrzyskiej, wsunięty pod trasę kolejową. Dzięki projektowi tramwaj połączy wreszcie Wolę, Dworzec Zachodni i Ochotę z Mokotowem i Wilanowem. Torowisko pod Dworcem Zachodnim ma znajdować się pod podziemnymi tunelami dla pieszych, na głębokości około 14 metrów, co stanowi poziom porównywalny z płytkimi stacjami na II linii metra.

1. Katowice z oceną 5,96


Pierwsze miejsce należy do Katowic – zgodnie z badaniami strony korkowo.pl czy firmy Deloitte, jednego z najmniej zakorkowanych miast w Polsce. Paweł Wyszomirski z katowickiej fundacji Napraw Sobie Miasto nie jest zaskoczony tak dobrym wynikiem:
– Przez ostatnie 20 lat zainwestowano tutaj w drogi kilka miliardów złotych z budżetu miejskiego, wojewódzkiego i krajowego. (…) Na Śląsku sieć kolejowa ma najgęściej rozlokowane stacje w całej Polsce. Wykorzystanie kolei, jako dodatkowego środka lokomocji poza autobusem i tramwajem, to rozwiązanie mogące zastąpić metro. – zaznacza.
Do 2020 roku miasto planuje też budowę sześciu dużych centrów przesiadkowych za blisko 170 mln zł. Co zyskają mieszkańcy? Połączenie komunikacji autobusowej z tramwajową przez wspólne perony i wygodne przesiadki “drzwi w drzwi”. Dodatkowe udogodnienie to też jeden bilet: parkingowy będzie jednocześnie tramwajowo-autobusowym.

Śląsk w czołówce dużych miast


W zestawieniu dużych miast (50-300 tys.) prym wiodą te z województwa śląskiego. W czołówce jest ich aż sześć: Tychy (6,09), Chorzów (6,00), Ruda Śląska (5,95), Gliwice (5,86), Bielsko-Biała (5,83) i Bytom (5,83). Nic dziwnego – konurbacja śląska to najbardziej rozległa sieć transportowa w Polsce, z Szybką Koleją Regionalną i jedną z najdłuższych w kraju linii tramwajowych. Na drugim miejscu zestawienia uplasowała się Gdynia (6.08), jedno z trzech miast z siecią trolejbusów w Polsce. Rzecznik miasta Sebastian Drausal wskazuje, że gdyński transport jest nie tylko punktualny, ale też nowoczesny i ekologiczny.
– Miasto dużą wagę w ostatnim czasie przykłada także do zwiększenia liczby bus pasów i projektu węzłów przesiadkowych, które będą integrować podróże pasażerów korzystających z własnego samochodu i po przesiadce kontynuujących podróż autobusem, trolejbusem lub Pomorską Koleją Metropolitalną albo Szybką Koleją Miejską. – tłumaczy.

Najwyższe oceny dla małych miast i wsi


Co ciekawe, komunikacja miejska najlepsza okazała się w małych miastach (do 50 tysięcy mieszkańców), które otrzymały jedne z najwyższych ocen w badaniu. Pierwsza piątka uzyskała wynik powyżej 6 punktów (na 7 możliwych). Najlepiej komunikację ocenili mieszkańcy Rabki Zdroju (6.29). Tuż za nią uplasował się Sopot z notą 6,22, a trzecie miejsce zajęły ex aequo Wysokie Mazowieckie i Łobez (6,06 punktów). Z kolei najlepszą wsią okazały się Michałowice (6,34).

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

REKLAMA

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.