eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Koniunktura konsumencka XII 2016

Koniunktura konsumencka XII 2016

2016-12-22 12:01

Koniunktura konsumencka XII 2016

Boże Narodzenie nie przełożyło się na dobre nastroje © Bits and Splits - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Mogłoby się wydawać, że zbliżające się Boże Narodzenie przełoży się na dobre humory przynajmniej części z nas. Tymczasem okazuje się, że grudzień przyniósł wyraźne pogorszenie nastrojów wśród konsumentów. Lepsze niż w listopadzie okazały się jedynie opinie odnośnie dokonywania ważnych zakupów. Nie zmienia to jednak faktu, że oba wskaźniki ufności konsumenckiej notują wyższe poziomy niż przed rokiem.
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), który syntetycznie opisuje bieżące tendencje konsumpcji indywidualnej spadł względem listopada o 1,3 p. proc. i ukształtował na poziomie -3,7.

Spadki widać w przypadku większości składowych wskaźnika. Największe dotyczą ocen obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (o 3,5 p. proc. gorzej niż w listopadzie). Z kolei oceny obecnej i przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego okazały się niższe odpowiednio o 1,9; 1,1 i 0,2 p. proc. Nieznaczną poprawę odnotowały jedynie oceny dotyczące obecnego dokonywania ważnych zakupów (wzrost o 0,2 p. proc.).

W porównaniu do grudnia 2015 r. obecna wartość BWUK jest jednak wyższa o 5,6 p. proc.

W 2016 r. BWUK osiągnął wartość -5,2 i był o 5,7 p. proc. wyższy od wartości z 2015 r.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej także pikował. W grudniu okazał się niższy o 1,3 p. proc. od wskazania listopadowego i ukształtował się na poziomie -6,7.

Wartości wszystkich składowych WWUK zmniejszyły się w stosunku do poprzedniego miesiąca. Największy spadek wystąpił dla przewidywań dotyczących przyszłego poziomu bezrobocia i przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 3,0 i 1,1 p. proc.).

W grudniu br. WWUK osiągnął wartość o 7,0 p. proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2015 r.

W 2016 r. wartość WWUK wyniosła -8,6 i była o 6,5 p. proc wyższa niż w 2015 r.

fot. mat. prasowe

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) syntetycznie opisuje obecne tendencje konsumpcji indywidualnej.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

REKLAMA

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.