eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Kompetencje pracownika sprzedaży należy mierzyć

Kompetencje pracownika sprzedaży należy mierzyć

2014-10-26 00:06

Kompetencje pracownika sprzedaży należy mierzyć

Mierzenie kompetencji sprzedawców potrzebne od zaraz © Minerva Studio - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

O tym, że pomiar kompetencji pracowników to ważne działanie właściwie nie trzeba przekonywać. Istnieją jednak branże, w których jego rola jest nie do przecenienia. Tak jest w przypadku osób zatrudnionych w sprzedaży - uważa 56% badanych w projekcie badawczym EFFECTIVENESS i agencji SW Research. W praktyce jednak poziom kompetencji mierzy jedynie 28 % firm.

Przeczytaj także: Kwalifikacje pracowników niedopasowane do stanowiska pracy

Nie od dziś wiadomo, czym jest dla firmy efektywny dział sprzedaży - to jedna z kluczowych części wielkiego mechanizmu, który porusza firmę do przodu, a jego siła zależy nie tylko od tego, jak wiele osób napędza ten mechanizm, ale głównie od tego, jak skuteczni są ci pracownicy. I tak jak każdy mechanizm wymaga przeglądu, tak samo przeglądu wymagają kompetencje zespołu sprzedaży.

fot. mat. prasowe

W których działach przedsiębiorstwa pomiar kompetencji pracownika jest szczególnie ważny?

Pomiar kompetencji pracownika jest szczególnie ważny w sprzedaży oraz w B+R.


Kto w sprzedaży osiąga najlepsze efekty?


Badania sugerują, że najbardziej skutecznymi sprzedawcami są osoby, które naprawdę rozumieją ludzkie zachowania i potrafią nie tylko przewidzieć zachowanie klienta, ale też dostosować własne zachowanie do zachowania tego, kto ma podjąć decyzję zakupową; chodzi tu o zrozumienie motywacji klienta i nie ma to nic wspólnego z manipulacją – twierdzi Anna Sarnacka, Master Certified Behavioural Consultant z EFFECTIVENESS.

fot. Minerva Studio - Fotolia.com

Mierzenie kompetencji sprzedawców potrzebne od zaraz

Regularne mierzenie kompetencji sprzedawców ma służyć diagnozie mocnych stron sprzedawcy, jego potencjału, ale też poziomu otwartości na różne osobowości klientów.


Skuteczni sprzedawcy są świadomi własnych mocnych stron oraz ograniczeń i szybko rozpoznają mocne strony, ograniczenia, potrzeby oraz preferencje klientów. I dlatego tak ważne jest regularne mierzenie kompetencji, które ma służyć diagnozie mocnych stron sprzedawcy, jego potencjału, ale też poziomu otwartości na różne osobowości klientów i umiejętności dostosowania komunikacji do stylu, w jakim komunikuje się klient. Anna Sarnacka dodaje:
Bo jeśli dla klienta liczy się bezpieczeństwo, będzie chciał na przykład zobaczyć, że produkt ma rekomendacją innych lub że zakup nie wiąże się z żadnym ryzykiem; jeśli ponad wszystko liczy się dla klienta jakość, będzie chciał zobaczyć potwierdzenia jakości, wyniki badań, analizy etc.; jeszcze innego klienta do zakupu tego samego produktu zmotywuje informacja o tym, jakie nowe możliwości biznesowe da mu ten konkretny produkt – jaki zwrot przyniesie inwestycja. Nie ma zatem jednej, sprawdzonej strategii sprzedaży. Kluczem jest zrozumienie osobowości klienta i umiejętność szybkiego rozpoznawania różnych stylów zachowań.

4 style sprzedaży? Model DISC


I tak jak mamy różne style osobowości klientów, jak też są różne style sprzedaży.
  • Niektórzy sprzedawcy dobrze się czują, komunikując poprzez fakty, cyfry, twarde argumenty – oni pomagają zobaczyć klientom racjonalne korzyści z oferowanego produktu czy usług; są zadaniowi. To jest styl „C”(ang. Compliance) – Uporządkowany.
  • Dla innych liczą się relacje i to oni mają talent do uspokajania obaw klienta, w ich towarzystwie klient czuje się po prostu dobrze; są nastawieni na ludzi. To jest styl „S” (ang. Stable) – Stabilny.
  • Są tacy, których mocną stroną jest otwarty, odważny sposób komunikowania się – to oni szybko poradzą się obiekcjami klientów; są nastawieni na ludzi. To jest styl „I” (ang. Influancing) – Wpływowy.
  • Wreszcie są tacy, którzy nie ustąpią, zanim nie osiągną tego, co zaplanowali; muszą widzieć efekt swoich działań; są bardzo zadaniowi. To jest styl „D” (ang. Dominant) – Dominujący.

Poznanie własnego stylu sprzedaży, mocnych stron i potencjału, to klucz do osiągania najlepszych wyników.

Jakie style sprzedaży dominują?


Firma PeopleKeys®, światowy lider w zakresie wykorzystania testów kompetencji DISC Personality Assessment w rekrutacji i podnoszeniu efektywności zespołów przeprowadziła, trwające prawie 8 lat (2005-2014), badanie wśród pracowników działów sprzedaży (przedstawiciel handlowy, kierownik sprzedaży) w różnych krajach europejskich. Obserwując wyniki testów kompetencji DISC prawie 24 tys. kandydatów ubiegających się o pracę w sprzedaży, okazało się, że:
  • 25% z nich miał styl sprzedaży „D” (dominujący)
  • 25% „C” (uporządkowany)
  • styl „I” (wpływowy) był wyraźny u 14% badanych
  • 36% stanowił styl zachowania „S” (stabilny).

I nie dziwi fakt, że 50% z nich („D” i „C”) było zorientowanych na zadanie, realizację celu. Na uwagę zasługuje jednak to, do kogo w głównej mierze sprzedają- ok. 69% populacji to styl „S” czyli osoby, które nastawione są raczej na ludzi, relacje, opierają się nagłym zmianom, chcą mieć czas na podjęcie decyzji, możliwość konsultacji, chcą mieć pewność, że produkt czy usługa, którą mielimy kupić, rzeczywiście jest tym, czego potrzebują lub że jest to na pewno sprawdzone rozwiązanie; oni komunikują się w zupełnie inny sposób niż sprzedawcy o stylu „D” i „C” – komentuje wyniki badania dr Bradley Smith, International Director of Business Development w PeopleKeys®. Wniosek jest zatem taki, że jeśli sprzedawców o stylu „D” i „C” nie nauczymy tego, co ich klientów rzeczywiście motywuje do podjęcia decyzji zakupowej, jakich informacji potrzebują i jakiego stylu komunikacji rzeczywiście oczekują, nie wydobędziemy prawdziwego potencjału, jak jest w pracownikach sprzedaży.


oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: