E-administracja w Polsce: chcemy korzystać, ale nie korzystamy
2014-01-29 18:52
E-administracja © Kurhan - Fotolia.com
Przeczytaj także: E-Urzędy będą bardziej dostępne?
Według respondentów, głównym ograniczeniem w korzystaniu z usług urzędów przez Internet jest konieczność wizyty w urzędzie w celu sfinalizowania sprawy. Ponadto uwagę zwracają dwa aspekty ograniczeń: mentalna obawa przed korzystaniem z Internetu w sprawach urzędowych (niepewność, czy sprawa zostanie załatwiona, potrzeba bezpośredniego kontaktu), czy stosowność medium, jakim jest Internet do załatwiania spraw urzędowych oraz ograniczenia wynikające ze sposobu świadczenia usług (mały zakres lub brak usług, skomplikowane formularze, brak wyjaśnienia).Najpopularniejszą formą korzystania z usług e-administracji było wyszukiwanie informacji na stronach internetowych administracji publicznej. Niemal 2/3 internautów na stronach urzędów czy instytucji publicznych szuka ofert pracy. Często poszukiwanymi informacjami są również sprawy związane ze zdrowiem lub nauką. Co trzecia osoba chce na tych stronach dowiedzieć się o sprawach urzędowych – ubezpieczeniach, sprawach osobowych lub podatkach. Najrzadziej poszukiwanymi są informacje o prowadzeniu własnej działalności gospodarczej i sprawach budowlanych oraz przetargach publicznych.
fot. Kurhan - Fotolia.com
E-administracja
Najwięcej osób poszukujących informacji na stronach urzędów i instytucji publicznych pochodzi z województw lubelskiego, dolnośląskiego i mazowieckiego, najmniej zaś z zachodniopomorskiego, podkarpackiego i warmińsko-mazurskiego. Województwem, w którym tylko 2% mieszkańców nigdy nie było na urzędowej stronie, jest łódzkie.
Jak podkreśla MAC, ze względu na to, iż badanie realizowano na próbie internautów, wnioskowanie należy ograniczać do tej właśnie grupy. Nie należy wyników badania uogólniać na ogół polskiego społeczeństwa.
Badanie było zrealizowano w postaci ankiet online, wzięło w nim udział 4.866 osób.
oprac. : Grzegorz Gacki / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Krok ku eAdministracji: elektroniczne dokumenty w działalności gospodarczej
-
E-administracja w Polsce na europejskim poziomie
-
e-Urząd Skarbowy obowiązkowy dla spółek, fundacji i stowarzyszeń
-
Zaświadczenie o niezaleganiu w US teraz bez opłaty i szybko przez internet
-
E-administracja nabrała rozpędu. Jakie bariery rozwoju?
-
Polacy gotowi na e-urząd, administracja mniej
-
Dostęp do szybkiego internetu ważniejszy niż komunikacja
-
E-administracja w Polsce, czyli ogon Europy
-
E-podpis i Profil Zaufany, czyli oszczędzaj swój czas przedsiębiorco
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)