eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternet › Rejestracja domen 2013

Rejestracja domen 2013

2014-01-30 10:50

Rejestracja domen 2013

Rejestracja domen 2013 © sdecoret - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

W Polsce zarejestrowanych jest prawie 2,5 miliona stron internetowych, a w 2014 r. może być ich już nawet 3 miliony. Nikogo więc nie powinien zdziwić fakt, że domena z końcówką .pl jest na szóstym miejscu w rankingu popularności domen europejskich - podaje Superhost.pl .

Przeczytaj także: Rejestracja domen .pl w I kw. 2013 r.

Miniony rok pokazał, że branża internetowa wciąż dynamicznie się rozwija. Możliwości sieci coraz chętniej wykorzystywane są zarówno przez przedsiębiorców, jak użytkowników prywatnych. Równie dynamicznie jak sektor domen firmowych rośnie polska blogosfera, której ekspansja jest chyba najbardziej widoczna. Blogerzy przestają być anonimowi i stają się liderami opinii. Ma to ogromne znaczenie, gdyż Internet dla wielu Polaków jest dziś głównym źródłem informacji, a także rozrywki i inspiracji. Jak wynika z danych GUS, w 2013 roku liczba rejestrowanych domen dynamicznie rosła – w sieci pojawił się niemal milion nowych adresów.

- W zeszłym roku liczba zarejestrowanych domen w Superhost.pl wzrosła o ponad 31 procent w porównaniu z rokiem wcześniejszym. Polacy coraz chętniej zakładają strony internetowe dla swoich firm, co potwierdzają dane GUS. Przybywa również stron prywatnych, szczególnie dynamicznie rozwija się blogosfera – stwierdza Filip Tomasik, zajmujący się analizą wyników sprzedażowych w firmie Superhost.pl, i dodaje, że trend wzrostowy na pewno utrzyma się w 2014 roku.

Domena narodowa, czyli .pl

Najpopularniejszą domeną w Polsce jest .pl, zwana domeną drugiego poziomu (w Polsce internauci korzystają ze stron rejestrowanych w trzech rodzajach domen). To najbardziej widoczna w sieci grupa adresowa. Liczba rejestrowanych stron tego typu w 2013 roku objęła swoim zasięgiem prawie 70 proc. rynku hostingowego w Polsce, gdzie druga pod względem popularności domena .com stanowiła jedynie 16 proc. tego rynku. Prosta nazwa w połączeniu z końcówką .pl to pierwszy krok do osiągnięcia sukcesu w Internecie.

- Narodowa końcówka adresu strony WWW to najchętniej wybierane rozwiązanie. Taki adres łatwo zapamiętać, a .pl to pierwsze skojarzenie polskiego internauty przy wpisywaniu adresu do przeglądarki internetowej. W Polsce 70 proc. stron korzysta właśnie z tej domeny. W naszej firmie wskaźnik zainteresowania tą domeną na tle całego kraju jest nawet wyższy. W 2013 r. osiągnął prawie 78 proc. wszystkich hostingów – wyjaśnia Filip Tomasik.

fot. mat. prasowe

Procentowy udział nowych rejestracji domen w 2013 roku

W zeszłym roku liczba zarejestrowanych domen w Superhost.pl wzrosła o ponad 31 procent w porównaniu z rokiem wcześniejszym. Polacy coraz chętniej zakładają strony internetowe dla swoich firm, co potwierdzają dane GUS.


Domeny funkcjonalne, czyli jak się wyróżnić

Mniejszym zainteresowaniem klientów cieszą się natomiast domeny funkcjonalne. Adresy z przedrostkami, takie jak com.pl czy org.pl, są bardziej skomplikowane, a przez to trudniejsze do zapamiętania przez użytkowników Internetu. Jednak według ekspertów firmy Superhost.pl całkowity zanik tego typu adresów branży nie grozi. Domeny takie wciąż obsługują ponad 1/5 polskiego rynku hostingowego. Jak sama nazwa wskazuje, są one funkcjonalne. Zawsze będzie istniała grupa odbiorców, której polecane będą adresy dedykowane.

W konkretnych sytuacjach dodatkowe rozszerzenie się przydaje, np. w przypadku artysty kabaretowego Władysława Sikory lepiej skorzystać z domeny sikora.art.pl (określającej branżę) niż samego sikora.pl. Podobnie jest w przypadku instytucji, które najczęściej wykorzystują przedrostki, np. .edu czy .org, aby zaznaczyć swoją odrębność i przynależność do konkretnej dziedziny działalności.

fot. mat. prasowe

Ranking największych rejestrów domen narodowych

W Polsce zarejestrowanych jest prawie 2,5 miliona stron internetowych, a w 2014 r. może być ich już nawet 3 miliony. Nikogo więc nie powinien zdziwić fakt, że domena z końcówką .pl jest na szóstym miejscu w rankingu popularności domen europejskich.


Domeny regionalne idą w odstawkę

Wraz ze wzrostem popularności domeny narodowej spada zainteresowanie klientów domenami regionalnymi, takimi jak np. mazowsze.pl czy bialystok.pl. Udział adresów wskazujących na miejsce prowadzenia działalności według danych GUS plasował się w 2013 r. na poziomie zaledwie 7 proc., czyli dziesięciokrotnie niższym w porównaniu z domeną narodową, co jest wynikiem postępującej globalizacji działalności oraz rozwoju komunikacji. Dziś nie liczy się, skąd jesteś, ale czy jesteś w stanie dotrzeć do konkretnych miejsc, dlatego przedsiębiorcy nie przywiązują większej wagi do domen regionalnych i fizycznego miejsca prowadzenia działalności, gdyż dzięki rozwojowi rynku transportu są w stanie dotrzeć do najdalszych zakątków nie tylko Polski, ale i świata. Można zaryzykować stwierdzenie, że w globalnej wiosce, w której obecnie żyjemy, funkcję domen regionalnych przejmują domeny narodowe.

 

1 2

następna

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: