eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Mobilna strona internetowa kluczem do sukcesu

Mobilna strona internetowa kluczem do sukcesu

2013-11-18 10:51

Mobilna strona internetowa kluczem do sukcesu

Mobilna strona internetowa kluczem do sukcesu © Robert Kneschke - Fotolia.com

Mobilny Internet staje się coraz bardziej powszechny. Znaczna liczba firm i instytucji ma swoje mobilne odpowiedniki stron WWW. Wiele przedsiębiorstw już dostrzega plusy takiego rozwiązania, nie tylko w aspekcie większej liczby klientów, ale także wizerunku. Mobilny Internet i mobilne wyszukiwanie to niewątpliwie przyszłość. Jak skutecznie zoptymalizować naszą mobilną stronę, aby odnieść sukces - podpowiada poniższy artykuł.

Przeczytaj także: Strona mobilna czy responsywna?

Smartfony to przyszłość Internetu

Choć w Europie Zachodniej, także w Polsce, Internet stacjonarny to jeszcze ten główny (w Japonii mobilny Internet już dominuje), to w ostatnich trzech latach obserwujemy ogromny rozwój mobilnego Internetu. W roku 2012 po raz pierwszy sprzedano na świecie więcej smartfonów niż komputerów stacjonarnych. Według badań, 37 procent społeczeństwa niemieckiego już regularnie korzysta z Internetu mobilnego. W pierwszej kolejności użytkownikami mobilnego Internetu są ludzie młodzi (14 – 29 lat), którzy stanowią najlepszą grupę docelową dla wielu firm i marek. Według Google Study, 77 procent mobilnych internautów wybiera wyszukiwarkę internetową jako punkt wyjścia. Wysoka pozycja w mobilnym wyszukiwaniu coraz częściej decyduje o sukcesie firmy.

Google gotowe na mobilną ekspansję

Wyszukiwarka Google wprowadza coraz więcej udogodnień, pozwalających na szybkie i proste przeszukiwanie Internetu przy pomocy smartfona. Wyszukiwarka dopasowuje dużą część swoich usług do mobilnego Internetu. Wprowadziła specjalny indeks stron, który przygotowywany jest przez Googlebot – Mobile. Google zdaje sobie sprawę, że użytkownicy smartfonów mają inne oczekiwania niż internauci stacjonarni. Google umożliwia administratorom witryn specjalne przygotowywanie treści, z myślą o internautach mobilnych. Ostatnio wprowadzono także możliwość wyświetlania reklam AdWords w ramach jednej kampanii reklamowej, specjalnie stargetowanych pod kątem użytkowników tabletów i smartfonów (Kampanie Rozszerzone AdWords).

Internauta mobilny

Mobilny Internet zmienia przyzwyczajenia i zachowania konsumentów. Nieco innymi kryteriami kierują się klienci korzystający z mobilnego Internetu a innymi stacjonarnego. A mówiąc jeszcze jaśniej, mobilny Internauta potrzebuje do wyboru danej oferty wyłącznie minimum informacji. I tak na przykład, klienci na standardowej stronie restauracji najczęściej przeglądają menu i galerię zdjęć wnętrza. Dla użytkowników korzystających ze smartfonów te informacje są zbędne, dlatego strony w wersji mobilnej powinny zostać zoptymalizowane pod kątem potrzeb i oczekiwań mobilnego internauty. Internauta stacjonarny jest zawsze przywiązany do jednego miejsca, internauta mobilny, jak sama już nazwa wskazuje, porusza się bez zbędnych barier. Firmy, aby móc podążać za internautą mobilnym, powinny nauczyć się myśleć jak on.

fot. Robert Kneschke - Fotolia.com

Mobilna strona internetowa kluczem do sukcesu

Sukces firmy w dobie mobilnego Internetu będzie zależał w coraz większym stopniu, od jakości strony internetowej w wersji mobilnej. Zawartość treści na stronie musi odpowiadać rzeczywistym potrzebom klientów mobilnych w danej branży.


Strona internetowa w wersji mobilnej

Sukces firmy w dobie mobilnego Internetu będzie zależał w coraz większym stopniu, od jakości strony internetowej w wersji mobilnej. Zawartość treści na stronie musi odpowiadać rzeczywistym potrzebom klientów mobilnych w danej branży. Innych informacji będą oczekiwali klienci restauracji, a innych firmy ubezpieczeniowej. Najważniejsze zaś, aby klienci mogli łatwo trafić do poszukiwanych treści. Nawigacja odgrywa tutaj kluczową rolę. Zawsze trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie, jakie treści są w stanie zainteresować klienta, który korzystając ze smartfona, ma deficyt czasu, cechuje się niskim stopniem cierpliwości i na dodatek, posiada jeszcze wolne połączenie z Siecią.

Duża część zapytań w mobilnym Internecie dotyczy zapytań lokalnych, dlatego strona mobilna powinna zawierać jak najwięcej informacji związanych z danym regionem: numery telefonów, adres firmy, mapę dojazdu bądź dokładne godziny otwarcia.

Analiza ruchu na stronie mobilnej

Eksperci wskazują, że w przypadku mobilnego Internetu dużą wagę ma analiza ruchu na naszej mobilnej stronie. Jeśli odsetek klientów korzystających z naszej mobilnej strony jest dwucyfrowy, to znaczy, że klienci są zainteresowani treściami na stronie mobilnej. Należy stale monitorować takie parametry jak wybieraną przez użytkowników rozdzielczość obrazu, liczbę odrzuceń, współczynnik CTR poszczególnych zakładek oraz czas spędzony na stronie przez konkretnego internautę. Te wszystkie informacje dadzą nam odpowiedź, czy nasza strona w wersji mobilnej spełnia oczekiwania klientów.

Techniczny aspekt wersji mobilnej

Twórcy stron internetowych w wersji mobilnej powinni, w jeszcze większym stopniu niż przy projektowaniu tradycyjnej strony, uwzględniać przyzwyczajenia i potrzeby internautów w zakresie funkcjonalności. Jeśli internauta stacjonarny jest się w stanie przekonać do pewnych rozwiązań zaproponowanych przez projektanta, to już internauta mobilny jest mniej skory do rozwiązań oryginalnych, których nie zaakceptuje nie tylko ze względów estetycznych, ale głównie funkcjonalnych (brak czasu). Na przykład, użytkownicy smartfonów są przyzwyczajeni do przewijania stron tylko w pionie. Projektanci powinni mieć także na uwadze, że pomimo rozwoju technologicznego Internetu mobilnego, jest on wciąż w wielu przypadkach wolniejszy niż Internet stacjonarny. Należy to uwzględnić przy optymalizacji kodu strony. Warto także unikać niepożądanych skryptów i dużej liczby grafik.

W aspekcie SEO istotny jest wybór adresu strony, pod którym będzie ona dostępna dla internautów. Google respektuje stosowanie tej samej wersji HTML do stron stacjonarnych i mobilnych. Dzięki technologii CSS3 strona będzie się sama dostosowywała do specyfiki układu urządzenia. To pozwala wykorzystać jeden adres dla obu wersji stron i zoptymalizować działania SEO.

Jednak wielu ekspertów uważa, że czasem zastosowanie dwóch oddzielnych domen (lub domeny głównej i subdomeny) może być efektywniejsze, nie tylko w aspekcie SEO, ale także przywiązania klienta do marki. Przy takim rozwiązaniu, możemy użytkownikom mobilnym serwować innego rodzaju wiadomości, niż internautom korzystającym z Internetu stacjonarnego. Takie rozwiązanie pozwala m.in. na zastosowanie innych treści oraz oddzielnych opisów i tytułów podstron, co pozwoli zwiększyć trafność dopasowania wyników wyszukiwania do zapytań przy specyfice mobilnego Internetu. Oczywiście takie rozwiązanie jest kosztowniejsze.

Podsumowanie
Wejście firmy do mobilnej wirtualnej rzeczywistości powinno być zawsze poprzedzone szczegółową analizą. Jeśli jesteśmy przekonani, że nasza grupa docelowa w coraz większym stopniu przechodzi na mobilny Internet, to nie powinniśmy się ociągać. Jeśli zaś nasi klienci przejawiają postawę konserwatywną w zakresie urządzeń, przy pomocy których korzystają z Internetu, zaistnien. W pierwszej kolejności użytkownikami mobilnego Internetu są ludzie młodzi (14 – 29 lat), którzy stanowią najlepszą grupę docelową dla wielu firm i marek. Według Google Study, 77 procent mobilnych internautów wybiera wyszukiwarkę internetową jako punkt wyjścia. Wysoka pozycja w mobilnym wyszukiwaniu coraz częściej decyduje o sukcesie firmy.
Budowanie osobistej marki

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: