eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Organizacje pożytku publicznego i 1% podatku w 2011 roku

Organizacje pożytku publicznego i 1% podatku w 2011 roku

2013-04-30 10:27

Przeczytaj także: Polacy a 1 procent podatku dla OPP


Ten niewątpliwy sukces organizacji zdrowotnych może wiązać się z prowadzeniem przez nie dużych kampanii zachęcających do przekazywania na ich rzecz 1% podatku - mediana kosztów tych organizacji była 2- krotnie wyższa niż wśród wszystkich OPP prowadzących płatne kampanie. Odwaga organizacji zdrowotnych w inwestowaniu środków na działania informacyjno-promocyjne była - jak się wydaje – oparta na dobrym rozeznaniu wrażliwości polskiego społeczeństwa w zakresie pomocy osobom chorym, szczególnie dzieciom. Taką tezę potwierdzają bardzo niskie średnie wskaźniki kosztów uzyskania środków z 1% podatków (9%).

Odwrotne zjawisko stwierdzono wśród „sportowo-rekreacyjnych” i „kulturalnych” OPP. Organizacje pożytku publicznego działające w tych obszarach wydawały mało na pozyskanie 1% (mediany wydatków na kampanie promocyjne były na poziomie 0,3 i 0,4 tys. zł, podczas gdy analogiczna mediana dla zbiorowości OPP inwestujących w promocję ogółem wynosiła 0,6 tys. zł), i uzyskiwały też relatywnie małe kwoty z odpisów podatkowych. W rezultacie – „sportowo-rekreacyjne” i „kulturalne” OPP miały dość wysokie wskaźniki kosztów (średnio 17% i 15%).

PODSUMOWANIE
  • 10 lat temu uchwalono ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Od wejścia w życie tej ustawy stale rośnie liczba organizacji pożytku publicznego, liczba organizacji otrzymujących środki z 1% PIT oraz suma przekazywanych z tego tytułu pieniędzy.
  • W 2012 r. 11 mln podatników przekazało odpisy swoich podatków na kwotę 457 mln zł.
  • W 2011 r. środki z 1% podatku na kwotę 400 mln zł otrzymało 6,5 tys. organizacji pożytku publicznego.
  • W stosunku do zbiorowości wszystkich działających w 2011 r. stowarzyszeń i podobnych organizacji społecznych, fundacji, organizacji samorządu gospodarczego i zawodowego oraz społecznych podmiotów wyznaniowych (w sumie 80,4 tys. podmiotów) liczba organizacji otrzymujących środki z 1% PIT stanowiła zaledwie 8%.
  • W porównaniu do ogólnej kwoty przychodów wszystkich wymienionych organizacji pozarządowych środki z mechanizmu 1% stanowiły niespełna 2% (dane z badań SOF-1 i SOF-4 za 2010 r.)
  • Rozkład kwot uzyskanych z 1% był bardzo nierównomierny:
    • chociaż średnia kwota przypadająca na jedną OPP w 2011 r. wynosiła 61,5 tys. zł, to jednak połowa z organizacji, które pozyskały środki z 1% otrzymała kwoty nie większe niż 5,8 tys. zł;
    • ponad połowa wszystkich środków z 1% (54%) kumulowała się w 50 organizacjach, z których każda otrzymała środki przekraczające 1 mln zł.
  • Spośród OPP, które otrzymały odpisy z 1% podatku niespełna jedna trzecia zadeklarowała, że nie prowadziła działań informacyjnych ani promujących w celu pozyskania odpisu z PIT (29%), jedna trzecia przyznała, że prowadziła takie działania ale nie wiązało się to z ponoszeniem kosztów finansowych (36%), a pozostała jedna trzecia stwierdziła, że dokonała pewnych wydatków na prowadzenie mniejszych lub większych kampanii informacyjnych lub promocyjnych (35%).
  • Łącznie deklarowane przez OPP wydatki na działania informacyjne i promocyjne związane z pozyskiwaniem odpisu z PIT wyniosły 22 mln zł, co stanowiło 7% ogólnej kwoty otrzymanej z 1% PIT.
  • Rozkład kwot wydatkowanych na kampanie w celu pozyskania środków z mechanizmu 1% był bardzo nierównomierny - wśród organizacji, które prowadziły odpłatne kampanie informacyjne lub promocyjne, jedna organizacja wydała średnio na ten cel 9,6 tys. zł, natomiast połowa organizacji wydała nie więcej niż 600 zł.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: