eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek lotniczy w Polsce 2010

Rynek lotniczy w Polsce 2010

2011-09-21 11:38

Przeczytaj także: Rynek lotniczy 2012


Poniżej przedstawiono kilka punktów, które wydają się najważniejsze dla syntetycznego ujęcia przemian zachodzących na polskim rynku.

fot. mat. prasowe

Ruch pasażerski w polskich portach lotniczych w latach 2001-2010( w mln pasażerów)

Ruch pasażerski w polskich portach lotniczych w latach 2001-2010( w mln pasażerów)


  • W 2010 r. rynek polski odreagowywał załamanie spowodowane kryzysem gospodarczym. Liczba pasażerów na polskich lotniskach wzrosła do 20,7 mln zbliżając się do rekordowego poziomu z 2008 r. i było to więcej o prawie 8% niż w 2009 r.
  • Przy podróżach Polaków za granicę w 2010 r. z samolotu korzystało 39% i był to odsetek wyższy niż kiedykolwiek w historii. Samolot utrzymał swoją pozycję najczęściej wybieranego środka transportu przy wyjeździe za granicę i powiększył swoją przewagę nad samochodem osobowym.
  • Na wszystkich czynnych polskich lotniskach komunikacyjnych w 2010 r. (z wyjątkiem Zielonej Góry i Szczecina) nastąpił wzrost ruchu pasażerskiego. W wartościach bezwzględnych największy wzrost był w Warszawie (o prawie 400 tys. pas.), Gdańsku (prawie 320 tys.) i Wrocławiu (290 tys, pas.). W ujęciu procentowym ruch najbardziej wzrósł w Łodzi (o 25%), Wrocławiu (21%) i Rzeszowie (o 19%). Na największym polskim lotnisku tj. w Warszawie było 4,7% pasażerów więcej niż rok wcześniej.
  • Ruch na lotnisku w Warszawie zmniejszył swój udział w całości ruchu w polskich portach do 42,1% (z 43,4% w 2009 r.). Zmniejszyły się także nieznacznie udziały Krakowa i Katowic, wzrosły natomiast Gdańska, Wrocławia i Poznania, a także pozostałych portów regionalnych (traktowanych łącznie).
  • W 2010 r. zwiększyły się nieco przewozy zagranicznych linii tradycyjnych o niecałe 5% (ok. 150 tys. pas.). Część liczących się na naszym rynku przewoźników tego segmentu miała duży wzrost (np. Lufthansa 12%, Austrian Airlines 23%, Aerofłot 45%, Turkish Airlines 19%). Dla części linii był to jednak w Polsce gorszy rok (m.in. British Airways -19%, Swiss Int’l -6%, Finnair -7%, Alitalia -12,5%, Iberia -27%, Malew -9%). W wyniku tych zmian Lufthansa umocniła swoją pozycję lidera osiągając 38% udział w przewozach zrealizowanych przez sieciowych przewoźników zagranicznych.
  • W 2010 r. zwiększyły się przewozy PLL LOT na połączeniach regularnych. Linie te miały 4 mln pas. i było to więcej o 10% niż w 2009 r. Spowodowało to zwiększenie udziałów PLL LOT w rynku zarówno w całości przewozów, jak i na regularnych połączeniach zagranicznych obsługiwanych przez linie sieciowe. Wzrosła liczba pasażerów na połączeniach atlantyckich. Przewozy czarterowe pozostały na podobnym poziomie co 2009 r. Poprawiły się w stosunku do lat 2008-2009 wyniki finansowe spółki. Strata operacyjna nie przekroczyła 2 mln PLN, a strata netto wyniosła 52 mln PLN (w 2009 r. było ok. 160 mln PLN straty netto).
  • Ruch czarterowy wzrósł o kolejne 10%, przekraczając poziom 3,2 mln pas. Zwiększył się udział tego ruchu w całości przewozów i ruchu na lotniskach, osiągając 15,6% (w 2009 r. było 15,45%). Najbardziej popularnym kierunkiem pozostał Egipt, gdzie przewozy przekroczyły 1 mln pas. Do najczęściej wybieranych należały także: Turcja, Grecja, Tunezja i Hiszpania. Zmalały przewozy czarterowego na trasach dalekich (Tajlandia, Cejlon, Indie, Ameryka Łacińska, Kenia). Do około 30% (z ok. 20%) zwiększył się w obsłudze czarterów udział linii lotniczych zarejestrowanych w Polsce. Obok LOT (Charters) i Air Italy Polska (obecnie Air Poland) pasażerów przewoziły Enter Air i Small Planet Poland.
  • Podobnie, jak w poprzednich latach na trasach zagranicznych w ruchu regularnym dominowały przewozy LCCs. Łącznie linie należące do tego segmentu przewiozły 9 mln pasażerów (7,5% więcej niż w 2009 r.), a ich udział w zagranicznym ruchu regularnym wyniósł 58,5% (w 2009 r. było to 56,5%, w 2008 r. 59,4%). Do 85% w segmencie wzrósł udział dwóch największych LCCs działających w Polsce tj. Wizz Air i Ryanair. Działalność pozostałych stawała się coraz bardziej marginalna.
  • W przeciwieństwie do lat 2008-2009, w 2010 r. zwiększył się ruch cudzoziemców na polskich lotniskach. Ogółem w ruchu przyjazdowym wg badań i szacunków Instytutu Turystyki granicę na lotniskach przekroczyło ok. 3,2 mln cudzoziemców (wzrost o 21% do 2009 r.). Wśród nich najwięcej było podobnie jak w poprzednich latach Niemców, Brytyjczyków, Amerykanów, Włochów i Francuzów.
  • Analogicznie do tendencji globalnej także w Polsce wzrosły obroty air cargo. W 2010 r. przeładowano na polskich lotniskach 82 tys. t. Było to więcej niż rok wcześniej o 19%. Najbardziej dynamicznie rozwijała się ta działalność w porcie lotniczym Katowice, który jako jedyne lotnisko regionalne przekroczył 10 tys. t. przy wzroście o ca 90%
  • W sezonie letnim 2011 podaż wg liczby oferowanych rejsów na zagranicznych połączeniach regularnych nieznacznie zmalała (-1,3%) w stosunku do 2010 r. Łącznie oferowano 1 842 rejsów tygodniowo do 43 krajów. Jedynym portem ze znaczącym wzrostem był Gdańsk. We wszystkich pozostałych przypadkach miała miejsce stabilizacja lub podaż nieznacznie spadła. Spadek był wynikiem zmniejszenia aktywności przez LCCs (o 8%). Oferta linii tradycyjnych zwiększyła się o 2,8%. Głównymi kierunkami (krajami o największej liczbie rejsów/tydz.) w lecie 2011 r. były Niemcy, Wielka Brytania, Włochy, Francja i Norwegia.
  • Aktualna prognoza Instytutu Turystyki przewiduje na 2011 r. 22,2 mln pas w polskich portach (wzrost o 7,2% do 2010 r.)Tym samym będzie to największa liczba pasażerów w ciągu roku w polskiej historii lotnictwa i rynku lotniczego.
  • W dłuższym horyzoncie czasowym Instytut Turystyki zakłada, że w 2015 r. będzie na polskich lotniskach ruch na poziomie 30 mln, a w 2020 r. 41 mln. Dla tych lat ULC wg prognozy z czerwca 2011 r. szacuje, że będzie odpowiednio 28 mln i 37 mln pasażerów.

fot. mat. prasowe

Pasażerskie przewozy PLL LOT w latach 2005-2010(w tyś. pasażerów)

Pasażerskie przewozy PLL LOT w latach 2005-2010(w tyś. pasażerów)


Do pobrania:

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: