Władza on-line 2004
2004-12-16 01:28
Przeczytaj także: Burmistrz on-line
W 2002 r. na 265 miast 6 urzędów miejskich nie miało wtedy adresów mailowych, zaś 9 adresów okazało się błędnych (wszystkie adresy były weryfikowane na stronach internetowych urzędów). Na odpowiedź pytani mieli 30 dni. W tym terminie otrzymano informacje od 124 urzędów, czyli od 48% zapytanych. Oto jak sytuacja przedstawia się w chwili obecnej.3 listopada 2004 r. pocztą elektroniczną rozesłano podpisane pytanie do:
- ministerstw,
- urzędów centralnych podległych ministerstwom,
- urzędów centralnych nadzorowanych przez premiera,
- innych państwowych jednostek organizacyjnych (podział instytucji – wg strony WWW Kancelarii Prezesa Rady Ministrów www.kprm.gov.pl),
- urzędów wojewódzkich,
- urzędów marszałkowskich,
- miast należących do Związku Miast Polskich.
Celem przeprowadzonego badania było określenie:
1. w jakim stopniu obywatele mogą skorzystać z poczty elektronicznej jako kanału komunikacji z urzędami oraz
2. czy i na ile pracownicy urzędów są świadomi formalnej możliwości wykorzystania tej drogi kontaktu.
Przesłane do urzędów pytanie brzmiało: "Czy do Państwa instytucji można złożyć pismo (zapytanie) drogą elektroniczną (np. jako plik w formacie PDF lub MS Wordzie dołączony do maila) - czy też konieczne jest przesłanie pisma drogą tradycyjną (w formie papierowej)".
W celu zapobiegnięcia ew. problemów z odczytem list miał postać czystego tekstu, a nie na przykład załączonego dokumentu w formacie MS Word.
Zbieranie odpowiedzi zakończono 30 listopada br.
Ad1) W jakim stopniu obywatele mogą skorzystać z poczty elektronicznej jako kanału komunikacji z urzędami
W poszczególnych kategoriach instytucji otrzymano od 20% do 75% odpowiedzi. Ogółem odpowiedziało 53,6% z 366 urzędów, do których wysłano pytanie (wyniki bardzo zaniża kategoria "instytucje centralne nadzorowane przez premiera").
W zakresie urzędów miejskich najwięcej odpowiedzi nadeszło od burmistrzów i prezydentów miast województwa podkarpackiego (odpowiedziało aż 90% zapytanych!), oraz lubuskiego (odpowiedziało 70%). Sporo poniżej średniej wypadły natomiast miasta woj. małopolskie (35,7%) i podlaskie (30%). W badaniach z roku 2002 uzyskano w tej kategorii 48% odpowiedzi – w tym roku jest to 54,4% - widać więc tutaj blisko 7% wzrost.
Ad 2) Czy i na ile pracownicy urzędów są świadomi formalnej możliwości wykorzystania tej drogi kontaktu
Generalnie badanie potwierdziło, że jednostki administracji publicznej mają już świadomość, iż poczta elektroniczna jest pełnoprawną formą kontaktu z obywatelami – zgodnie z art. 63. par. 1 Kodeksu postępowania administracyjnego. Część badanych urzędów przesłała na ten temat wyczerpujące informacje – co na pewno należy uznać za działania pozytywne, dzięki któremu obywatel ma pełną wiedzę na temat przysługujących mu praw.
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
e-Urząd Skarbowy obowiązkowy dla spółek, fundacji i stowarzyszeń
-
Zaświadczenie o niezaleganiu w US teraz bez opłaty i szybko przez internet
-
Wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku można złożyć przez internet
-
E-administracja nabrała rozpędu. Jakie bariery rozwoju?
-
Polacy gotowi na e-urząd, administracja mniej
-
PUE, czyli jak ZUS ułatwia życie
-
PUE czy okienko? Co wybierają klienci ZUS?
-
E-podpis i Profil Zaufany, czyli oszczędzaj swój czas przedsiębiorco
-
Przedsiębiorca na ePUAP a kwestia reprezentacji wieloosobowej