eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Władza on-line 2004

Władza on-line 2004

2004-12-16 01:28

W grudniu 2002 r. Internet Obywatelski przeprowadził badanie "Burmistrz on-line". Rozesłano pocztą elektroniczną pytanie dotyczące godzin przyjęć obywateli przez przedstawicieli władz samorządowych - burmistrzów i prezydentów miast należących do Związku Miast Polskich. Badanie to - w znacznie rozszerzonej formule - Internet Obywatelski wraz z serwisem eGov.pl przeprowadził ponownie w listopadzie br.

Przeczytaj także: Burmistrz on-line

W 2002 r. na 265 miast 6 urzędów miejskich nie miało wtedy adresów mailowych, zaś 9 adresów okazało się błędnych (wszystkie adresy były weryfikowane na stronach internetowych urzędów). Na odpowiedź pytani mieli 30 dni. W tym terminie otrzymano informacje od 124 urzędów, czyli od 48% zapytanych. Oto jak sytuacja przedstawia się w chwili obecnej.

3 listopada 2004 r. pocztą elektroniczną rozesłano podpisane pytanie do:
- ministerstw,
- urzędów centralnych podległych ministerstwom,
- urzędów centralnych nadzorowanych przez premiera,
- innych państwowych jednostek organizacyjnych (podział instytucji – wg strony WWW Kancelarii Prezesa Rady Ministrów www.kprm.gov.pl),
- urzędów wojewódzkich,
- urzędów marszałkowskich,
- miast należących do Związku Miast Polskich.

Celem przeprowadzonego badania było określenie:

1. w jakim stopniu obywatele mogą skorzystać z poczty elektronicznej jako kanału komunikacji z urzędami oraz

2. czy i na ile pracownicy urzędów są świadomi formalnej możliwości wykorzystania tej drogi kontaktu.

Przesłane do urzędów pytanie brzmiało: "Czy do Państwa instytucji można złożyć pismo (zapytanie) drogą elektroniczną (np. jako plik w formacie PDF lub MS Wordzie dołączony do maila) - czy też konieczne jest przesłanie pisma drogą tradycyjną (w formie papierowej)".

W celu zapobiegnięcia ew. problemów z odczytem list miał postać czystego tekstu, a nie na przykład załączonego dokumentu w formacie MS Word.

Zbieranie odpowiedzi zakończono 30 listopada br.

Ad1) W jakim stopniu obywatele mogą skorzystać z poczty elektronicznej jako kanału komunikacji z urzędami

W poszczególnych kategoriach instytucji otrzymano od 20% do 75% odpowiedzi. Ogółem odpowiedziało 53,6% z 366 urzędów, do których wysłano pytanie (wyniki bardzo zaniża kategoria "instytucje centralne nadzorowane przez premiera").

W zakresie urzędów miejskich najwięcej odpowiedzi nadeszło od burmistrzów i prezydentów miast województwa podkarpackiego (odpowiedziało aż 90% zapytanych!), oraz lubuskiego (odpowiedziało 70%). Sporo poniżej średniej wypadły natomiast miasta woj. małopolskie (35,7%) i podlaskie (30%). W badaniach z roku 2002 uzyskano w tej kategorii 48% odpowiedzi – w tym roku jest to 54,4% - widać więc tutaj blisko 7% wzrost.

Ad 2) Czy i na ile pracownicy urzędów są świadomi formalnej możliwości wykorzystania tej drogi kontaktu

Generalnie badanie potwierdziło, że jednostki administracji publicznej mają już świadomość, iż poczta elektroniczna jest pełnoprawną formą kontaktu z obywatelami – zgodnie z art. 63. par. 1 Kodeksu postępowania administracyjnego. Część badanych urzędów przesłała na ten temat wyczerpujące informacje – co na pewno należy uznać za działania pozytywne, dzięki któremu obywatel ma pełną wiedzę na temat przysługujących mu praw.

 

1 2

następna

oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: