eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Coaching kadry zarządzającej

Coaching kadry zarządzającej

2011-01-27 13:55

Przeczytaj także: Czym jest coaching menedżerski?


Ważnym elementem sukcesu Mike’a było sprawdzenie czy jego zachowanie polegające na zgadzaniu się na wszystkie spotkania ma charakter nawykowy, czy też pojawia się wyłącznie w specyficznych okolicznościach. Gdyby Mike miał problemy z hierarchią działań i asertywnym egzekwowaniem swojej hierarchii w domu lub w gronie znajomych, skuteczne działania naprawcze musiałyby być szersze i głębsze.

W przypadku Mike’a nie wiadomo czy zastosowano wizualizację – natomiast w podobnych przypadkach „walki z przeładowanym kalendarzem” wizualizacja efektu jest bardzo silnym czynnikiem motywacyjnym. Łatwo sobie przecież wyobrazić godzinę spędzoną na ciekawej refleksji lub analizie strategicznej zamiast na walce z zasypianiem podczas nudnej prezentacji i walki o spokój, gdy inni uczestnicy spotkania nie mają pojęcia o czym jest mowa. Wizualizacja zwykle przybiera postać obrazów lub zdań, opisujących miejsce, moment lub sytuację, w jakich menedżer korzystający z coachingu chciałby się znaleźć.

Cel Mike’a spełniał również podstawowe założenie skutecznego celu: miał dla niego osobiste znaczenie. Awans oznaczał dla Mike’a możliwość korzystania ze zdolności do analizy i oceny w znacznie większym zakresie niż dotychczas. Aby sprawdzić znaczenie celu, coachowie zadają zwykle następujące pytania:
  • Co się zdarzy, kiedy osiągnie pani/pan ten cel?
  • Co się nie wydarzy, kiedy osiągnie pani/pan ten cel?
  • Co będzie, jeśli nie osiągnie pani/pan tego celu?
  • Czego nie będzie, jeśli nie osiągnie pani/pan tego celu?

Kolejnym czynnikiem sukcesu Mike’a było szczegółowe określenie czego mu potrzeba, aby osiągnąć pożądany cel, jakie mogą się pojawić przeszkody, jakie są niezbędne zasoby i terminy realizacji. Osiągnięcie statusu członka zarządu jest zwykle obwarowane precyzyjnymi wytycznymi regulaminu zarządu, a także nieformalnymi preferencjami właściciela lub rady nadzorczej. Obie te rzeczy można określić lub poznać i stosownie do tego wzmocnić swoje kwalifikacje lub zachowania.

Oczywiście kluczowe było również przełożenie nowego sposobu zachowania Mike’a na trwały nawyk. Zazwyczaj 21 dni to odpowiedni czas na testowanie nowe zachowania, uczenie się reakcji otoczenia i budowanie w sobie pewności siebie niezbędnej do skutecznego przeprowadzenia zaplanowanej zmiany lub osiągnięcia zaplanowanego celu.

fot. mat. prasowe




Więcej wskazówek na temat coachingu kadry zarządzającej – przydatnych zarówno zawodowym coachom, jak i menedżerom postawionym przed koniecznością prowadzenia coachingu w swoim zespole – między innymi opis siedmiu kompetencji coacha oraz gotowy do stosowania szczegółowo opisany model coachingu „Coaching Achieve” znajdziesz w książce „Coaching kadry kierowniczej” Sabine Dembkowskiej, Fiony Eldridge, Iana Huntera (Wydawnictwa Profesjonalne PWN, 2010).
Przeczytaj także: Psychologia w coachingu Psychologia w coachingu

poprzednia  

1 2

oprac. : Wydawnictwo Naukowe PWN Wydawnictwo Naukowe PWN

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: