eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Muzyka a zachowania konsumentów

Muzyka a zachowania konsumentów

2010-06-25 00:21

Klienci chętniej wybierają i polecają innym lokale, w których odtwarzana jest dobra muzyka. Gotowi są też nabyć droższy produkt, jeśli sprzedaży towarzyszy chwytliwa melodia; lepiej zapamiętują miejsce zakupu i chętniej do niego wracają. Do takiej konkluzji prowadzi analiza wyników badania zatytułowanego "Wpływ muzyki na zachowania konsumentów", przeprowadzonego przez TNS OBOP na zlecenie Związku Producentów Audio Video (ZPAV).

Przeczytaj także: Muzyka w sklepach coraz częściej legalna

„To, że muzyka jest ważnym narzędziem marketingowym, wpływającym na nastawienie klienta do lokalu i, co za tym idzie, na sprzedaż, było dla nas oczywiste. Postanowiliśmy jednak sprawdzić doświadczalnie jak silny jest ten wpływ i stąd pomysł na przeprowadzenie wraz z TNS OBOP badań w tym zakresie”, mówi Bogusław Pluta, dyrektor OZZ Związku Producentów Audio Video.

„Mam nadzieję, że ich wyniki ostatecznie przekonają właścicieli lokali gastronomicznych, salonów urody, zakładów fryzjerskich, sklepów i innych publicznie dostępnych miejsc, że wyłączanie muzyki, ponieważ trzeba za nią płacić, jest zwyczajnie działaniem na własną szkodę, zaś podważanie komercyjnego charakteru muzyki w miejscach publicznych jest ewidentnie bezzasadne”, dodaje.

Lokale gastronomiczne z muzyką sprzedają więcej

Muzyka w restauracji czy klubie, w przekonaniu respondentów, jawi się jako ważny element składowy atmosfery wnętrza. To właśnie ona często wpływa na ostateczny wybór lokalizacji podczas wypadu z przyjaciółmi lub romantycznej kolacji. Tak, według badania TNS OBOP dla ZPAV, twierdzi siedmiu na dziesięciu bywalców lokali gastronomicznych.

Dlaczego muzyka jest dla nas tak ważna? Jak podaje TNS OBOP, przeszło cztery piąte klientów przyznało, że dobra muzyka odtwarzana w odwiedzanych lokalach pozytywnie wpływa na nastrój ich i osób im towarzyszących. Co istotne, przekłada się to również na konkretne zyski, ponieważ blisko trzy czwarte klientów jest gotowe wybrać pub z interesującą muzyką, nawet jeśli piwo będzie w nim droższe o 50 gr. Biorąc pod uwagę, że przeciętny pub w średniej wielkości mieście sprzedaje w weekendowe wieczory po ok. 300 szklanek piwa, oznacza to, że dzięki muzyce może zarobić dodatkowo niemal 1500 zł miesięcznie. W dodatku ośmiu na dziesięciu gości lokali gastronomicznych przyznaje, że dzięki muzyce lepiej zapamiętują takie miejsce i chętniej do niego powracają.

O znaczeniu muzyki nieco częściej mówią kobiety niż mężczyźni, a im wyższe wykształcenie, młodszy wiek oraz lepsza sytuacja materialna, tym częściej takie osoby zwracają uwagę na muzykę prezentowaną w klubach czy restauracjach. Okazuje się jednak, że nawet wśród osób starszych oraz z niższym wykształceniem znajdziemy sporą grupę wybierającą miejsca umilające klientom czas muzycznym repertuarem.

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: