eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Sezon turystyczny 2009: podsumowanie

Sezon turystyczny 2009: podsumowanie

2009-10-29 09:57

Przeczytaj także: Turystyka wśród internautów w 2008

Lotniska

fot. mat. prasowe

Lotniska - udział procentowy wylotów

Lotniska - udział procentowy wylotów

Turystyk wyjazdowa z Polski odbywa się z 15 portów lotniczych. Aż 13 z nich odprawiło w tym sezonie, co najmniej 1 procent wyjazdowego ruchu turystycznego kupowanego internecie. Najwięcej turystów wyleciało tradycyjnie z warszawskiego Okęcia (42 proc.). Drugą pozycję zajęły porty lotnicze Katowic i Wrocławia (po 14 proc.). Na trzecim miejscu znalazła się poznański port Ławica.

Wyżywienie

Ten rok podobnie jak poprzednie, w zakresie wyżywienia, należał do opcji All Inclusive. Podsumowanie 4 miesięcy ścisłego sezonu wakacyjnego dało wynik aż 60 proc. wszystkich rezerwacji. Wersję śniadań i obiadokolacji (HB) wybrało 16 proc. kupujących, a bez wyżywienia (OV) na wakacje wybrało się 6 proc. Tyle samo klientów wybrało opcję samych śniadań.

fot. mat. prasowe

Formy wyżywienia

Formy wyżywienia

Last minute

Kryzys na rynkach światowych miał sprawić, że lato 2009 miało być prawdziwym wielkim wysypem ofert typu last minute. Spekulowano, że to co nie sprzedało się w firstach zostanie przez organizatorów przecenione i ponownie wrzucone na rynek, jako last. Nic bardziej mylnego. Z analiz wynika, że touroperatorzy, którzy nie sprzedali oferty w ramach firstów zlikwidowali sporo alotmentu i w konsekwencji na rynek trafiło procentowo tyle samo lastów, co zawsze.

Prawdę natomiast jest, że promocje last minute cieszyły się w tym roku bardzo dużym zainteresowaniem kupujących. Klienci czekali do ostatniej chwili ze swoimi zakupami licząc na atrakcyjne ceny. Te czasami udawało się złapać, ale oferta w ramach tej promocji była bardzo przebrana i jakościowo na niższym poziomie niż ta sprzed kilku miesięcy (first minute).

Aż 79 proc. klientów EasyGo.pl i Wakacje.pl kupiło w minionym sezonie letnim swoje wyjazdy w promocji last minute. W czerwcu i lipcu tego roku było to o 10 proc. mniej. Może to oznaczać, że klienci decydujący się na wcześniejsze zakupy w ramach promocji first minute planują swoje wyjazdy raczej na początek ścisłego sezonu turystycznego. Druga część sezonu to ewidentne wyjazdy z ofertami z ostatniej chwili.

POLSKA

Raport podaje, iż głównym regionem wypoczynku w sezonie letnim było tradycyjnie polskie wybrzeże. Od Szczecina po Trójmiasto. Półwysep Helski i Mierzeja Wiślana. Od domków prywatnych, przez tradycyjne ośrodki wypoczynkowe, aż po luksusowe hotele i ośrodki odnowy i rehabilitacji SPA&Wellness.

Tradycyjnie najczęściej i najchętniej wybierano oferty z doskonałą infrastrukturą Pomorza Zachodniego. To tu skupione są liczne ośrodki, w których tradycyjnie wypoczywają nasi zachodni sąsiedzi. Co ciekawe w tym roku nie było ich tylu, co w latach ubiegłych. Dzięki temu zwiększyła się liczbą dostępna dla krajowego turysty.

Średnia cena tegorocznej rezerwacji dla rodziny w modelu 2+1 to w badanym okresie wyniosła 2400 zł.

poprzednia  

1 ... 3 4 5

następna

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: