eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Sposoby płatności: Poczta Polska liderem

Sposoby płatności: Poczta Polska liderem

2008-09-12 13:35

Okienko pocztowe, przelew bankowy, agencja pośrednictwa finansowego - możliwości uregulowania naszych zobowiązań jest wiele. Przekonujemy się również do innych, nowych form - tak wynika z najnowszych badań UOKiK.

Przeczytaj także: Rachunki domowe a formy płatności 2008

Opłacając codzienne rachunki konsumenci korzystają z różnorodnych form przekazu pieniędzy wierzycielom. Największą popularnością, według badań zleconych TNS OBOP przez UOKiK, wciąż cieszą się tradycyjne sposoby – poczta (67 proc.), oddział banku (36 proc.), inkasent oraz punkty obsługi klienta (35 proc.). Coraz częściej sięgamy również po nowe formy regulowania zobowiązań – 13 proc. z nas wybiera zlecenie stałe lub polecenie zapłaty, a o jeden procent więcej przelew przez Internet.

Usługi wszystkich wymienionych w badaniu podmiotów oceniane są dobrze lub bardzo dobrze przez osoby z nich korzystające. Najwięcej ocen zdecydowanie pozytywnych zebrały banki w zakresie kont internetowych lub z dostępem przez Internet, a także oddziały banków.

Łącznie bardzo dobrych i raczej dobrych ocen najwięcej mają Poczta Polska, oddziały banków oraz kasy w punktach obsługi klienta/inkasenci. Natomiast w przypadku mniej popularnych form płatności takich jak kasy w sklepach, pośrednicy w punktach finansowych oraz konta internetowe w bankach pojawia się wysoki odsetek odpowiedzi „trudno powiedzieć”.

Jak wynika z badań, ponad 80 proc. Polaków podejmując decyzję o wyborze pośrednika w opłacaniu rachunków kieruje się niskimi kosztami obsługi. Nie bez znaczenia jest również dogodna lokalizacja – to kryterium istotne dla ponad połowy respondentów.

Ważnym czynnikiem, który przyciąga konsumentów do korzystania z usług Poczty, jest wysoki poziom zaufania, że rachunek zostanie opłacony i pieniądze dotrą do jego wystawcy (45 proc.). Zaufanie ma bardzo duże znaczenie także w przypadku korzystania z usług oddziałów banku i to zarówno w zakresie przelewów (49 proc.), jak i płatności gotówkowych (58 proc.) – jest ono najważniejszym czynnikiem, który zachęca respondentów do korzystania z usług oddziałów banku.

W przypadku rezygnacji z usług niektórych podmiotów ważne okazuje się przyzwyczajenie do dokonywania płatności w innej formie. Z tego powodu 43 proc. respondentów nie korzysta z usług pośredników finansowych, 44 proc. nie płaci rachunków w kasach sklepów, 41 proc. nie korzysta ze stałych zleceń i poleceń zapłaty, 39 proc. nie płaci gotówką w oddziałach banku, 38 proc. nie korzysta z przelewów w oddziale banku a 39 proc. nie reguluje rachunków w punktach obsługi klienta.

Zdecydowana większość badanych nie zamierza zmieniać sposobu w jaki płacą rachunki. Tylko dwie na sto osób planuje zrobić to jeszcze w tym roku, kolejne 4 proc. w dalszej przyszłości. Wydaje się, że większość respondentów jest albo zadowolona ze sposobu płatności, z jakiego obecnie korzysta, albo na tyle do niego przyzwyczajona, że nie chce go zmieniać. Prawdopodobnie także nie wiedzą na co mogliby go zmienić, ponieważ znajomość różnych form opłacania rachunków jest wśród konsumentów niewielka.

58 proc. respondentów zna co najwyżej dwa sposoby regulowania rachunków, natomiast pięć lub więcej wymienia jedynie 12 proc. badanych osób.
Przeczytaj także: Jak płacimy domowe rachunki? Jak płacimy domowe rachunki?

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: