eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieSprzęt › Ontrack: błędy użytkowników a utrata danych

Ontrack: błędy użytkowników a utrata danych

2008-02-24 02:02

Z doświadczeń Kroll Ontrack, firmy odzyskiwania danych i informatyki śledczej wynika, że aż 30 proc. przypadków, w których nie można odzyskać danych z dysku twardego komputera spowodowanych jest prostymi błędami użytkowników w momencie utraty danych. Żeby zmniejszyć skalę zjawiska eksperci opracowali listę najczęściej popełnianych błędów.

Przeczytaj także: Kroll Ontrack: jak chronić komputer zimą?

Firmy specjalizujące się w odzyskiwaniu danych są w stanie odzyskać informacje w zdecydowanej większości przypadków.

Lista najczęściej popełnianych błędów uniemożliwiających odzyskanie danych specjalistom:

1. Użytkownik komputera w momencie utraty danych usuwa pozostałe dane i formatuje dysk twardy, a następnie przegrywa na niego dane z kopii zapasowej utworzonej przed utratą informacji. Zwykle po wykonaniu tej operacji okazuje się, że kopii danych nie można odczytać lub dane są już nieaktualne. Ponieważ nośnik wcześniej został wyczyszczony, a w miejsce utraconych danych zostały zapisane informacje z archiwum prawdopodobieństwo odzyskania oryginalnych danych znacznie maleje. Żeby uniknąć tego błędu użytkownicy komputerów powinni regularnie archiwizować dane i testować swoje kopie zapasowe poprzez próby skopiowania ich na inny nośnik.

2. W sytuacji kiedy awarii ulega dysk twardy część użytkowników kupuje identyczny model dysku i stara się wymienić części, które ich zdaniem uległy awarii. Ponieważ części zepsutego nośnika zawierają informacje charakterystyczne tylko dla tego nośnika, ich prosta wymiana dopóki nie zostaną odpowiednio zaprogramowane żeby „porozumieć się” z dyskiem nie powoduje odzyskania dostępu do danych zapisanych na nośniku. W przypadku mechanicznej awarii dysku twardego eksperci Kroll Ontrack sugerują kontakt ze specjalistami.

3. Kiedy dysk twardy nie wydaje dźwięków potwierdzających jego działanie część użytkowników wyciąga wniosek, że przyczyną musi być zablokowanie głowicy dysku twardego. Osoby te wymontowują dysk z komputera i potrząsając nim lub uderzając starają się „odblokować” głowicę. Zatrzymanie pracy dysku twardego może być spowodowane różnymi przyczynami. Uderzanie dysku lub potrząsanie nim nie naprawi nośnika. Może natomiast spowodować porysowanie talerzy dysku przez głowicę co może prowadzić do bezpowrotnej utraty danych.

4. Kiedy komputer/dysk twardy zostaje zalany wodą (zarówno wskutek powodzi jak i np. wylania szklanki płynu na klawiaturę laptopa) użytkownicy starając się rozwiązać problem próbują osuszyć dyski suszarką do włosów, w ten sposób dalej niszcząc nośnik. W przypadku zalania nośników nie należy dopuścić do ich wyschnięcia i w takim stanie przekazać je specjalistom.

5. Użytkownik uruchamia defragmentator dysku w celu naprawy domniemanej awarii systemu operacyjnego. Jeśli powodem awarii jest fizyczne uszkodzenie dysku to uruchomienie tego typu narzędzia systemowego powoduje dalsze uszkodzenie nośnika, a w konsekwencji minimalizuje szansę odzyskania danych. W przypadku mechanicznego uszkodzenia dysku najpewniejszą metodą rozwiązania problemu jest prośba o poradę specjalistów.

- "Większość dysków twardych w którymś momencie ulega awarii. To co użytkownik zrobi w takiej sytuacji często przesądza o możliwości odzyskania danych" – mówi Paweł Odor, główny specjalista Kroll Ontrack w Polsce. – "Ponieważ na dyskach twardych przechowujemy coraz ważniejsze informacje bardzo istotne jest, aby użytkownicy komputerów wiedzieli czego nie robić w momencie utraty danych. Kiedy rzecz dotyczy naszych najważniejszych danych warto poprosić o poradę specjalistów. [...]" – dodaje Paweł Odor.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: