Sektor bankowy czekają znaczące przemiany
2006-09-30 09:00
Przeczytaj także: Rynek UE zagrożeniem dla mniejszych banków?
Banki zaczęły wykorzystywać możliwości, jakie pojawiły się w związku ze zmianami demograficznymi oraz zyskały nowych klientów i źródła dochodów, jak również doświadczyły ograniczeń zysków. „To stwarza bankom perspektywę rozwoju światowych usług elektronicznych, przyciągania międzynarodowego przepływu funduszy i dostarczania nowych typów rachunków dla migrantów, takich jak „Passport Account” HSBC w Wielkiej Brytanii” – dodał Tylor – „Jednak to stanowi także zagrożenie dla ich dziennych operacji”.
Według Gartnera, koszty ponoszone na utrzymanie nie wykorzystywanych czy martwych kont i ryzyko, że konkurenci przechwycą klientów w ich nowych miejscach zamieszkania jest nie doceniane, a będzie rosło. Migranci stwarzają także wyzwania takie jak trudności w weryfikacji tożsamości czy rosnący lokalnie popyt na gotówkę, w czasie gdy banki zachęcają do korzystania z nowych rozwiązań elektronicznych. Bankowi dyrektorzy IT muszą wprowadzić rozwiązania dla migrantów i dla klientów, którzy sezonowo przebywają poza obszarem działania banków oraz wprowadzać innowacje w produkty i usługi. Przykładowo Santander oferuje teraz dodatkowe korzyści klientom swojej filii w Abbey w Wielkiej Brytanii, którzy dokonują wypłat z jego bankomatów w Hiszpanii.
Zaciekła konkurencja
Ogólny wizerunek branży bankowej znajduje się na etapie znaczących zmian. Różnice pomiędzy różnymi typami dostawców usług bankowych, szczególnie międzynarodowymi, będą się w dalszym ciągu zacierać. Jest to szczególnie widoczne w Europie, gdzie jednolity europejski obszar płatności (SEPA) tworzy nowe możliwości. Rozpoczęły się międzynarodowe przejęcia, takie jak zakup włoskiego BNL przez francuski bank BNP czy przejęcie niemieckiego HVB przez Unicredito. Konsolidacja trwa w Stanach Zjednoczonych, gdzie Bank of America rozszerza swoją działalność przez przejęcia i poszerzył swoją ofertę kupując MBNA. Firma CapitalOne oferująca karty kredytowe kupiła swój pierwszy bank Hibernia, a Google dołączyło do PayPal, światowego dostawcy płatności internetowych, ze swoim nowych serwisem Checkout.
oprac. : Marta Kamińska / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
AI przyspieszy procesy w bankowości korporacyjnej
-
Bankowość islamska jako panaceum na problemy finansowe Rosji i sankcje
-
Digitalizacja banków nabiera tempa. Koniec tradycyjnej bankowości?
-
Więcej postępowań sądowych z udziałem banków?
-
Bankowość elektroniczna nie wystarcza. Klienci potrzebują oddziałów
-
Redukcja kosztów priorytetem dla banków
-
Deloitte: czym polskie banki wyróżniają się na tle Europy?
-
5 rzeczy, które sztuczna inteligencja może zmienić w bankach
-
Nowoczesna bankowość: co nowego?