2022-01-28 14:04
Rewolucja w zarobkach kierowców, kłopoty przewoźników © andreas160578 - pixabay.com
Komunikat PR
Już od 2 lutego 2022 roku wchodzą w życie nowe, restrykcyjne, europejskie przepisy odnośnie stawek dla kierowców realizujących przewozy na trasach międzynarodowych. Zostaje wprowadzony rygorystyczny "rating przedsiębiorstwa" - firmy transportowe będą podlegać ocenie, a wszelkie poważne naruszenia przepisów będą miały znaczący wpływ na możliwość świadczenia usług transportowych na terenie EU. W myśl przepisów płaca kierowcy będzie uzależniona od kraju, w którym wykonuje pracę, co oznacza dla niego podwyżki a dla przewoźników wzrost obowiązków rozliczeniowych. Wszystkie te zmiany oznaczają znaczące podwyżki kosztów transportu, nawet do 30 proc.Kilka ostatnich miesięcy to szczególnie trudne czasy dla przewoźników – mówi Paweł Turniak, Dyrektor ds. Systemów GPS w Seris Konsalnet. - Bałagan z wprowadzeniem e-TOLL, podwyższenie płacy minimalnej, niepewność płynąca z przepisów Polskiego Ładu, inflacja, podwyżki cen paliw. A teraz druga odsłona Pakietu Mobilności dodatkowo skomplikuje życie polskiemu przewoźnikowi, zmniejszając jego konkurencyjności na europejskim rynku usług transportowych.
Zastanawiam się, czy wprowadzenie tak restrykcyjnych przepisów nie będzie oznaczało kolejnego poważnego ograniczenia udziału polskich firm transportowych w rynku europejskim – mówi Paweł Turniak. – Pakiet Mobilności w praktyce bardzo utrudnia działanie naszym przewoźnikom na unijnym rynku. Przykładem jest choćby konieczność precyzyjnego wyliczenia wynagrodzenia kierowcy za pracę za granicą oraz ścisłe przestrzeganie przerw w pracy. Wymaga to sporego zaangażowania kierowców i bardziej zaawansowanych systemów informatycznych.
Proszę sobie wyobrazić rozliczenie stawki pracownika, który przekroczy kilkanaście obszarów prawnych w ciągu miesiąca w transporcie międzynarodowym – mówi Paweł Turniak. – Bez systemu informatycznego będzie to droga przez mękę. Firmy transportowe będą nadal szukać sprawdzonych i pewnych rozwiązań zmierzających do redukcji kosztów z powodu wzrostu wynagrodzeń pracowniczych. Wiemy od naszych Klientów że przenoszą bazy firm do obszarów przygranicznych, zmniejszają liczbę pracowników i inwestują w systemy do zbierania danych, które oszczędzą im kosztów, w tym również pozwolą na ograniczenie kar. Mimo to firmy transportowe prognozują, że i tak wzrosną koszty transportu – ze wstępnych szacunków wynika, że nawet o 30 proc. Obecnie już są rekordowo wysokie, ale inflacja, rosnące koszty paliwa oraz niestabilność ekonomiczna powoduje dalszą presję na wzrost tych kosztów.
oprac. : Komunikat PR
eGospodarka.pl - Dział Podatkowy
6xTAK, czyli kiedy skorzystasz z "Mieszkania bez wkładu własnego"
Procedura 42, czyli furtka dla przekrętów na podatku VAT
Zatrudnienie pracownika z Ukrainy - co z wymaganiami BHP?
Prawo do dywidendy - kiedy i dla kogo?
Budownictwo mieszkaniowe I-IV 2022: o 18,3% mniej rozpoczętych budów
WIG-20 najwyżej od 2 tygodni
Licencja wspólnotowa dla busów. Co należy wiedzieć?