eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Nastroje konsumentów w styczniu 2022 dalej w dół

Nastroje konsumentów w styczniu 2022 dalej w dół

2022-01-20 11:43

Nastroje konsumentów w styczniu 2022 dalej w dół

Pogorszyły się nastroje konsumentów © fot. mat. prasowe

Z najnowszego komunikatu Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że początek 2022 roku przynosi dalsze pogorszenie nastrojów konsumentów. Pogorszenie dotyczy zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich.

Przeczytaj także: Nastroje konsumentów wciąż się pogarszają

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł - 29,2 i był o 1,9 p. proc. niższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w styczniu 2022 r.


Spośród składowych wskaźnika najbardziej pogorszyły się oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 4,9 p. proc. i 4,5 p. proc.). Spadki wystąpiły także dla ocen obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 0,7 p. proc. i 0,5 p. proc.). Wyższą wartość niż przed miesiącem odnotowano jedynie dla oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów (wzrost o 1,3 p. proc.).

W odniesieniu do stycznia 2021 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 4,1 p. proc.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w styczniu 2022 r.


Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 3,8 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -23,5.

Na spadek wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składniki. Największy spadek odnotowano dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (o 4,9 p. proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika spadki kształtowały się następująco: 4,5 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju, 3,7 p. proc. dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia oraz 2,1 p. proc. dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy.

W styczniu br. WWUK osiągnął wartość o 0,8 p. proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2021 r.

Dla 78,8% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna miała wpływ na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: