eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Jak Polacy sprawdzają biura podróży?

Jak Polacy sprawdzają biura podróży?

2018-06-26 10:39

Jak Polacy sprawdzają biura podróży?

Biuro podróży © WavebreakmediaMicro - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Jeżeli nie chcesz, aby twoje wakacje z biurem podróży okazały się koszmarem, jeszcze przed skorzystaniem z usług touroperatora prześwietl jego sytuację. Dziś - jak wynika z badania zrealizowanego przez Ipsos na zlecenie platformy Kapitalni.org - robi tak zdecydowana większość Polaków (niemal 90%). Okazuje się jednak, że nie nie wszyscy wykazują się przy tym dostateczną dokładnością - co piąty z respondentów wskazuje, że opiera się jedynie na znalezionych w sieci opiniach internautów - to trochę za mało, aby być pewnym wiarygodności touroperatora.

Przeczytaj także: Jak sprawdzić biuro podróży i odpoczywać spokojnie?

Wprawdzie obowiązujące od zeszłego roku przepisy gwarantują nam, że w razie niewypłacalności biura podróży pieniądze zwróci nam Turystyczny Fundusz Gwarancyjny, to jednak zaleca się, aby przed wykupieniem wczasów i tak dokładnie prześwietlić touroperatora.
- Pomoże nam to uniknąć niemiłej niespodzianki w postaci odwołanego wyjazdu, nerwów i straconej szansy na wypoczynek – mówi Tomasz Jaroszek, ekspert portalu Kapitalni.org.

Polacy zdają się o tym wiedzieć. Wyniki badania zrealizowanego przez Ipsos na zlecenie platformy edukacyjnej Kapitalni.org dowodzą, że weryfikację biura podróży przeprowadza aż 87 proc. z nas. Jednocześnie jednak okazuje się, że nie wszyscy robią to wystarczająco starannie - zaledwie 30 proc. ankietowanych sprawdza, czy organizator wycieczki działa legalnie, a co czwarty kieruje się opiniami internautów (18 proc.) lub znajomych (8 proc.).
- Każdy operator turystyczny powinien być zarejestrowany w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych prowadzonej przez Ministerstwo Sportu i Turystyki. W rejestrze można znaleźć informacje dotyczące zabezpieczenia finansowego biura, sprawdzić czy organizator działa legalnie oraz w jakim zakresie posiada zezwolenie na prowadzenie działalności – wyjaśnia mec. Agnieszka Kowalczyk, Wspólnik Zarządzający w kancelarii prawnej „A.Wojtas”, ekspert Kapitalni.org

Dla 14 proc. Polaków przy wyborze biura podróży najistotniejsze jest jak długo działa ono na rynku.
- Długa obecność na rynku na pewno podnosi wiarygodność biura podróży, ale nie daje gwarancji, że wyjazd się odbędzie. Tylko w ciągu kilku ostatnich lat obserwowaliśmy przypadki bankrutujących biur z wieloletnią tradycją – mówi Tomasz Jaroszek, ekspert Kapitalni.org.

W lutym tego roku o niewypłacalności poinformowało znane biuro podróży z Gdańska - jeden z największych i najstarszych organizatorów turystyki rejsowej w Polsce. Biuro było ubezpieczone, dlatego odbywające się wycieczki zostały zakończone w planowany sposób, a firma pokryła koszty związane zapewnieniem powrotu klientów do Polski.
Badanie Kapitalni.org pokazało, że jedynie 8 proc. Polaków docieka jaka czy organizator wycieczki jest zabezpieczony finansowo. 9 proc. osób biorących udział w badaniu decyduje się na sprawdzenie, czy biuro podróży, z którym chcą wyjechać na wakacje nie ma długów.

fot. mat. prasowe

Co jest dla Pana/Pani najważniejsze przed podpisaniem umowy z biurem podróży?

Dla Polaków najważniejszą kwestią jest legalność działalności prowadzonej przez touroperatora.


- Częściowo wynika to z tego, że czujemy się bardziej bezpiecznie dzięki Turystycznemu Funduszowi Gwarancyjnemu, a częściowo z faktu, że nie wiemy gdzie szukać informacji. Tymczasem nie jest to zbyt skomplikowane – mówi Tomasz Jaroszek, z Kapitalni.org.

Informacje o finansach biura możemy sprawdzić w dostępnych rejestrach biur informacji gospodarczej (np. ERIF, KRD, czy BIG Info Monitor). Warto również zajrzeć do KRS, a jeśli biuro jest w nim odnotowane - pobrać wyciąg i sprawdzić czy w końcowej części nie odnotowano wpisów o zadłużeniu.
- Pewnym wyznacznikiem może być też informacja o składanych sprawozdaniach finansowych - jeśli nie są regularne, może to budzić wątpliwości co do rzetelności podmiotu – tłumaczy mec. Agnieszka Kowalczyk, ekspert Kapitalni.org

Prawo po stronie konsumenta


Przed wyjazdem warto również poznać swoje prawa, tym bardziej że od 1 lipca, dzięki nowelizacji Ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, przepisy zmienią się na korzyść konsumenta.
- Rozszerzony zostanie obowiązek informacyjny wobec klienta. Biura podróży i pośrednicy będą zobowiązani do przedstawienia klientowi rzetelnego wykazu kosztów oraz opisu oferowanego produktu. Jeśli pojawią się dodatkowe koszty związane z wyjazdem, o których klient nie został wcześniej poinformowany, poniesie je organizator – wyjaśnia Tomasz Jaroszek z kapitalni.org.

Kolejną ważną poprawką będzie zwiększenie odpowiedzialności biur podróży za organizowane wyjazdy.
- Klient, dzięki wprowadzonym zmianom będzie miał dużo większe prawo do odszkodowania w przypadku nieścisłości ze strony organizatora. Biura podróży będą mogły się uchylić od zwrotu pieniędzy tylko w przypadku gdy niezgodność z umową powstała z winy podróżującego, osoby trzeciej lub wyniknęła z nadzwyczajnych okoliczności, których w dodatku nie można było przewidzieć – mówi Tomasz Jaroszek z Kapitalni.org

Zmianie ulegnie również okres składania reklamacji. Od tej pory na wysłanie wiadomości, złożenie skargi czy żądania konsument będzie miał aż 3 lata od momentu zakończenia imprezy. Dotychczas touroperatorzy przyjmowali takie zażalenia w terminie do trzydziestu dni od realizacji usługi.

Nota metodologiczna
Badanie przeprowadzone przez firmę Ipsos na zlecenie platformy edukacyjnej Kapitalni.org, z wykorzystaniem metody CAWI, na grupie n=801 Polaków w wieku 20-55 lat.

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: