eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościMedia › Wydawnictwa literackie i ich wizerunek w mediach

Wydawnictwa literackie i ich wizerunek w mediach

2015-10-23 10:59

Przeczytaj także: Czytelnictwo w Polsce. Kto i jak czyta książki?


Chętnie komentowanym tematem są także promocje, jak się okazuje jednak obniżka ceny może stanowić dla niektórych – powód do zadowolenia, dla innych – utrapienie:

„Wczoraj zamówiłam sobie książki ze strony @WydawnictwoZnak ;) Polecam promocje do -60 procent”

„Wyprzedaż księgarni wyd. Czarne -25%. Kolejka żeby w ogóle wejść na 15 min stania, do kasy - godzina. Ludzie chcą czytać. K…”


Chociaż nieprzychylne komentarze zdarzają się najlepszym – to w przypadku wydawniczego kontekstu - zajmują w ogólnym rozrachunku niewielkie miejsce w sercach internetowych czytelników. Wśród wszystkich informacji opublikowanych na temat badanych przez IMM wydawnictw ukazało się tylko ok. 1,2 tys. wzmianek o zabarwieniu negatywnym i aż 9,5 tys. o wydźwięku pozytywnym, pozostałe materiały miały charakter neutralny.

fot. mat. prasowe

Wydawnictwa literackie - publikacje pozytywne kontra negatywne

Większość publikacji na temat wydawnictw na wydźwięk zdecydowanie pozytywny.


Społecznościowa czytelnia rośnie w siłę


W 2014 roku zbadaliśmy w IMM wpisy i komentarze, w których użytkownicy portali społecznościowych informowali o „przeczytaniu książki“. Wynik okazał się bardzo pozytywny, ponieważ od stycznia do września 2014 roku pojawiło się prawie 26 tysięcy deklaracji czytelnictwa, a opiniami na temat przeczytanych książek podzieliło się w tym okresie niemal 15 tysięcy unikalnych użytkowników social mediów! Rok 2015 jednak zaskoczył nas jeszcze bardziej, od początku roku zmonitorowaliśmy bowiem dwa razy więcej wpisów dotyczących deklaracji czytelnictwa książek, czyli prawie 50 tys. publikacji!

To bardzo optymistyczne wiadomości dla zwolenników krzewienia nawyku czytania. Tak jak w roku ubiegłym, nadal najaktywniejsi w dzieleniu się swoim zamiłowaniem do książek, są użytkownicy Facebooka (49% wszystkich wzmianek), na drugim miejscu znajduje się Twitter (32%) i nadal możemy liczyć na silne literackie wsparcie kobiet, publikujących wpisy na temat ulubionej, czy polecanej lektury na forach: netkobiety.pl (10%), czy f.kafeteria.pl (4%), na Google Plus pojawiło się 5% publikacji wśród najaktywniejszych źródeł.

fot. mat. prasowe

Wydawnictwa literackie - najaktywniejsze źródła publikacji

Znakomita większość publikacji pochodzi z Facebooka.


O wydawnictwach natomiast zdecydowanie najczęściej mówi się na Facebooku (85% TOP5 źródeł ze wszystkich publikacji), na kolejnym miejscu znalazł się serwis Google Plus z 8% i kolejno: Twitter – 3%, opineo.pl – 2% i książki.wp.pl – 2%. To podsumowanie jednoznacznie wskazuje lidera medialnego w zakresie skali przywoływania informacji o wydawnictwach literackich, ponieważ właśnie na portalu Marka Zuckerberga toczy się najwięcej dyskusji i wydawanych jest najwięcej opinii. Facebook to z pewnością ważne miejsce czerpania i przekazywania informacji dla każdego wydawcy.

Komentarz do badania:


Grażyna Grabowska, prezes zarządu spółki Targi w Krakowie, organizatora Międzynarodowych Targów Książki w Krakowie
„Nikogo nie trzeba przekonywać, że czytanie jest fajne. Książka rozbudza wyobraźnię, poszerza wiedzę i daje ogrom satysfakcji. W tym roku poszliśmy jeszcze dalej – mówimy wprost – „Czytanie czyni zuchwałym”. Ten cytat z książki Lawendowy pokój Niny George jest hasłem przewodnim tegorocznych Międzynarodowych Targów Książki w Krakowie. Przygotowany raport ukazuje czytelników jako osoby aktywne, zaangażowane i otwarte. Osoby, które chcą się dzielić swoimi opiniami, chcą rozmawiać o książkach, autorach i o wydawnictwach. Z własnego doświadczenia wiem jeszcze o jednym – czytelnicy chcą też rozmawiać z autorami i z wydawcami. Dlatego serdecznie zapraszam do Krakowa, abyśmy przed 4 dni w atmosferze święta mogli rozmawiać o literaturze.”

O badaniu:
Monitoring prasy, rtv, portali internetowych i mediów społecznościowych z okresu 1 stycznia do 18 września 2015 wybranych polskich wydawnictw literackich: Wydawnictwo ZNAK, Wydawnictwo Świat Książki, Wydawnictwo Literackie, Wydawnictwo Prószyński i S-ka, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Wydawnictwo Czarne, Wydawnictwo Zwierciadło, Dom Wydawniczy Rebis, Wydawnictwo SQN, Wydawnictwo W.A.B., Wydawnictwo Egmont, Wydawnictwo MUZA, Wydawnictwo Albatros, Wydawnictwo Galaktyka, Wydawnictwo Insignis, Grupa Publicat / Dolnośląskie, Wydawnictwo Czarna Owca, Wydawnictwo Sonia Draga, Wydawnictwo Agora, Wydawnictwo Media Rodzina, Burda Książki / G+J Książki, Wydawnictwo Jedność, Wydawnictwo Iskry, Wydawnictwo Zakamarki, MDPL / Audioteka.pl, Wydawnictwo Pascal, Dom Wydawniczy Bellona, Wydawnictwo WAM, Wydawnictwo Zielona Sowa, Wydawnictwo NASZA KSIĘGARNIA, Wydawnictwo Biały Kruk, Wydawnictwo Krytyka Polityczna, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Wydawnictwo Wielka Litera, Oficyna Literacka Noir sur Blanc, Wydawnictwo Olesiejuk, Wydawnictwo Bukowy Las, Media Service Zawada, Dom Wydawniczy Rafael, Instytut Wydawniczy PAX, Wydawnictwo Czerwone i Czarne, Hachette Polska, Wydawnictwo Wiatr od Morza, Wydawnictwo Nowy Świat, Wydawnictwo EMG, Wydawnictwo FILO, Wydawnictwo Pi.

Monika Tomsia – Specjalista ds. PR,

poprzednia  

1 2

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: