eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieSprzęt › Bezpieczeństwo danych: jak obniżyć koszty backupu

Bezpieczeństwo danych: jak obniżyć koszty backupu

2013-11-25 00:13

Przeczytaj także: Polacy a kopie zapasowe


Wirtualne środowisko - (nie)wirtualne oszczędności

Czy w backupie środowisk wirtualnych również można szukać oszczędności? Poza wcześniej wspomnianą metodą backupu przyrostowego, znaczne korzyści można uzyskać upraszczając zarządzanie kopiami bezpieczeństwa. Jeśli system wspiera środowiska wirtualne, zarządzanie backupem od strony klienta zostaje automatycznie scentralizowane. Nie ma konieczności instalowania aplikacji na każdej zabezpieczanej maszynie, dopasowywania godzin backupu do obciążenia maszyn fizycznych, analizowania logów na każdym systemie z osobna. Przy rozbudowanym środowisku (powyżej kilkudziesięciu maszyn wirtualnych) centralizacja zarządzania zamienia dziesiątki, jeśli nie setki godzin spędzonych na implementacji i monitorowaniu backupu, w kilkudziesięciominutowy proces.


Rozwiązania typu Backup Appliance

Na rynku pojawia się coraz więcej produktów tego typu. Z pozoru są do siebie bardzo podobne ale po dokładniejszym poznaniu ukazuje się wiele różnic. Stosują rozmaite schematy backupu, charakteryzują się odmiennymi możliwościami rozbudowy, inaczej dystrybuowane jest obciążenie związane z procesem kopiowania danych pomiędzy serwerem a stacjami klienckimi. Jest jednak i cecha wspólna. Są to prekonfigurowane systemy zawierające w sobie wiedzę i doświadczenie dostawców rozwiązań. Wielokrotnie sprawdzone w boju, z powtarzalną konfiguracją, nie pozostawiają miejsca na pomyłkę na etapie wdrożenia. Co więcej, zakup takiego produktu oznacza, że działający system zostanie dostarczony bardzo szybko.

W tradycyjnym modelu, poza długotrwałym procesem implementacji, koszt usługi wdrożenia i konfiguracji często stanowi wysoki procent całej inwestycji. Obecnie, istnieje opcja zakupu części popularnych rozwiązań w formie usługi. Taki układ umożliwia dyrektorom finansowym elastyczne kształtowanie wydatków przedsiębiorstwa, np. poprzez rozbijanie kosztów na comiesięczne transze.

Oszczędzaj mądrze

Na koniec spróbujmy jeszcze raz odpowiedzieć na postawione na wstępie pytanie. Czy można zmniejszyć koszty backupu? Można, a nawet trzeba. W dzisiejszych czasach oszczędności szuka się w każdej dziedzinie. Również w tak krytycznej dla działania każdego przedsiębiorstwa jaką jest backup. Należy mieć jednak na uwadze jedną ważną rzecz. Szukajmy oszczędności wynikających z lepszych technologii, korzystniejszego modelu licencjonowania, uproszczenia procesów związanych z wdrożeniem i utrzymaniem systemu. Dokonując wyboru kierujmy się wydajnością i funkcjonalnością rozwiązania a nie jedynie ceną.
Pamiętajmy, że centralny system backupu to nasze bezpieczeństwo, to ostatnia instancja, dzięki której możemy odzyskać utracone dane. Czas bez dostępności kluczowych systemów, w każdej firmie, powoduje straty, co wprost przekłada się na wzrost kosztów prowadzenia działalności. I jest to kolejny element mądrego oszczędzania.

Przemysław Jagoda

poprzednia  

1 2

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: