Wizerunek prezesa zarządu i firmy
2005-06-08 13:30
Przeczytaj także: Jak przeprowadzić samodzielny audyt marki?
Bywa jednak i tak, że firma nie ma żadnej "twarzy". Ani miłej ani nieprzyjemnej. Klienci kojarzą wtedy organizację tylko z jej produktem, strategią i taktyką. To nic złego. Najgorzej kiedy jedyną rozpoznawalną twarzą organizacji jest - zamiast jej szefa - twarz rzecznika prasowego.Kiedy prezes ukrywa się za rzecznikiem prasowym, cała organizacja traci wyraz i osobowość. Nie dlatego, że rzecznicy prasowi są nijacy i pozbawieni charakteru, ale dlatego, że jako pośrednicy bez prawa podejmowania decyzji przekazują komunikaty dokładnie opracowane i wygładzone. Opinia publiczna odnosi wrażenie, że prezes firmy ukrywa się.
Taka próżnia na szczycie organizacji sprawia, że nie jesteśmy w stanie określić i zapamiętać jej osobowości. Kto wtedy ją tworzy? Ponieważ życie nie toleruje próżni nasze wyobrażenia o charakterze organizacji tworzone są z kontaktów z pracownikami tej organizacji, bez względu na szczebel tych interakcji.
Reporterzy nie ufają prezesom, którzy chowają się za plecami rzeczników prasowych. Media mają coraz więcej pytań i oczekują odpowiedzi z ust najważniejszych osób w firmie. Dziennikarze widzą wiarygodnych rzeczników właśnie w osobach szefów organizacji.
Wiarygodność organizacji spoczywa na barkach prezesa. Ta wiarygodność jest na wagę złota w chwilach kryzysu. Warto nad nią pracować.
Oto kilka technik zmierzających do wzmocnienia wizerunku prezesa i poprawienia pozycji organizacji wobec konkurencji.
1. Kontakty z mediami
- Starannie wybieraj okazje. Nie ma żadnego pożytku z wywiadu prezesa dla lokalnego dziennika jeżeli pragniesz dotrzeć do klientów w całym kraju. Podobnie, próba dotarcia do "Rzeczpospolitej" może być stratą czasu kiedy pragniesz głównie zainteresować mieszkańców Wrocławia.
- Wybieraj te media, które najbardziej odpowiadają stylowi komunikacji szefa. Radio? Telewizja? Pisma branżowe?
- Upewnij się, że prezes rozumie i uznaje różnice pomiędzy wywiadem emitowanym na żywo i nagrywanym. Te różnice są naprawdę istotne.
- Wykorzystuj prezesa tylko do najważniejszych wywiadów. Jego zastępcy, szefowie produkcji, kierownicy sprzedaży i inni mogą wypowiadać się na tematy mniejszego kalibru. Oszczędź sobie nerwów i sprawdź czy wszyscy przeszli szkolenie medialne.
2. Prezentacje
- Dokładnie wybieraj grupy, do których będzie mówił prezes. Czy to będą klienci? Członkowie stowarzyszenia branżowego? Liderzy lokalnej społeczności? Każda z tych grup ma inny status i inne oczekiwania.
- Buduj wizerunek szefa jako lidera opinii. Szukaj miejsc w lokalnej społeczności i branży, które będą wzmacniać ten wizerunek. Nie musisz wcale ubiegać się o zaproszenie prezesa na spotkanie opłatkowe w kancelarii prezydenta, żeby osiągnąć swój cel.
- Postaraj się, żeby w wystąpieniu szefa znalazły się kluczowe przekazy dotyczące jego organizacji.
- Umów się z prezesem na spotkanie przed prezentacją, na którym w ramach treningu będziesz zarzucać go pytaniami, które mogą pojawić się podczas jego wystąpienia. Zwracaj uwagę na umieszczenie kluczowych komunikatów w jego odpowiedziach. To bardzo ważne, bowiem wiele prezentacji rozpada się w czasie sesji pytań i odpowiedzi.
3. Oświadczenia
- Postaraj się, żeby oświadczenia dotyczące nowych rozwiązań prawnych sygnowane przez szefa miały szeroki publiczny oddźwięk.
- Zdecyduj do kogo chcesz dotrzeć ze swoim przekazem. Którzy ustawodawcy popierają Twoje stanowisko? Którzy się sprzeciwiają? I pytanie kluczowe: którzy się wahają? Właśnie ci niezdecydowani są Twoim priorytetem.
- Pracuj na precyzją wystąpienia. Być może będziesz mieć nie więcej niż pięć minut na przedstawienie swojego stanowiska. Wykorzystaj ten czas jak najlepiej.
- Zadbaj, żeby zespół public relations opracował projekt oświadczenia ustnego w oparciu o to, co zostanie przekazane na piśmie. Zdrowy rozsądek podpowiada zlecenie tego zadania specjalistom od komunikacji.
Percepcja organizacji w 45 procentach zależy od tego jak jest postrzegany jej prezes. To znaczy, że zawsze kiedy ktoś w Twojej firmie dokonuje prezentacji wizerunek organizacji w 45 procentach zależy od tego jak słuchacz postrzega (i ocenia) mówcę. Czy stać Ciebie na pozostawienie tej percepcji bez kontroli?
oprac. : Bogusław Feliszek / Pressence Public Relations
Przeczytaj także
-
Największe kryzysy wizerunkowe 2023
-
10 sposobów na rekrutację pracowników lokalnych
-
Meaningful Brands 2021: konsumenci poszukują marek, które zmienią ich życie
-
7 skutecznych sposobów na kryzys wizerunkowy
-
Jak zadbać o employer branding w kryzysie (także finansowym)?
-
Samochód służbowy do celów prywatnych w co 3. firmie
-
5 powodów, dla których warto zainteresować się grywalizacją
-
Nagrody rzeczowe lepsze niż premia pieniężna?
-
Meaningful Brands 2019: Nivea i Google znowu na szczycie